خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

سناریوی عربستان برای تقویت القاعده در یمن/ دلایل احیاء مجدد کمیته‌های مردمی توسط ریاض

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۰۹۶

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: سعودی‌ها برای پر کردن خلاء خروج امارات از جنوب یمن در حال سازماندهی کمیته‌های مردمی هستند و از عناصر داعش و القاعده به تفکیک استفاده خواهند کرد.

«سیدهادی سید افقهی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد سناریوی عربستان برای فعال کردن کمیته‌های مردمیِ جنوب یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دستورالعمل‌های ریاض برای احیاء مجدد کمیته‌های مردمی در یمن و راهبری آنها توسط مفتی‌های سلفیِ جهادی آل‌سعود موضوعی است که به خروج نیروهای امارات از جنوب یمن مربوط است. باید توجه داشت که تصمیم امارات برای خروج از یمن بسیار جدی است؛ پس از ضربات سنگینی که از سوی انصارالله به امارات وارد شد، به دلیل محدود بودن توان ارتش این کشور، تحولات میدانی به سمت و سویی رفت که ابوظبی متوجه شد که باید از یمن خارج شود. از جهتی دیگر اختلاف میان بن‌راشد (حاکم دوبی) و محمد بن‌زاید (حاکم ابوظبی) هم در این ماجرا تاثیر داشته است که باعث شده مولفه های قوی برای خروج از یمن تقویت شود.

وی ادامه داد: بن‌راشد اخیراً با فرزندان حاکم ابوظبی (به خصوص بن‌زاید) وارد گفت‌وگو و مذاکره شده و به آنها هشدار داده که پیشروی هوایی انصارالله می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خارجی امارات را به خطر بیاندازد و از این منظر ابوظبی توجیه شده که باید نیروهای خود را به دلیل هزینه‌های موجود از یمن خارج کند. در این میان ایران هم چندین‌بار به امارات متحده عربی در مورد هزینه‌های جنگ یمن هشدار داده بود اما آنها حالا به این نتیجه رسیده‌اند که باید از یمن خارج شوند. این در حالیست که خروج اماراتی‌ها را باید ضربه مهلک به عربستان سعودی دانست؛ چراکه امارات مسئولیت گسیل کردن نیروهای خود در زمین را به عهده دارد و عربستان بر طبق توابق با ابوظبی در جبهه هوایی مشغول به کار است. از این منظر خارج شدن امارات از یمن بدون تردید هزینه‌هایی را برای عربستان سعودی در عرصه سیاسی و میدانی (خصوصاً معادلات زمینی) خواهد داشت. همین موضوع مهمترین دلیل برای دستورالعمل عربستان درباره فعال شدن کمیته‌های مردمی در جنوب یمن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه کمیته‌های مردمی تحت حمایت عربستان از روزِ اول شکست خورده بوده است، گفت: کمیته‌های مردمی تحت حمایت عربستان که در سال ۲۰۱۲ با هدف واهی مبارزه با تروریسم تشکیل شد هیچ خروجی مثبتی در طول سال‌های اخیرِ جنگ یمن نداشته و نخواهد داشت. سعودی‌ها فکر می‌کردند با گسیل کردن نیروهای تحت امر خود و همچنین حمایت از آنها می‌توانند جای پای خود در استان‌هایی مانند المهره، حضرالموت و غیره را محکم کنند اما شاهد آن بودیم که هیچ استقبالی از سعودی‌ها در این استان‌ها صورت نگرفت. تعداد اعضاء این کمیته‌ها از مردم یمن کمتر است و باید بگویم که عمده افراد این کمیته‌ها را عناصر تروریست‌های القاعده و داعش تشکیل می‌دهند. به گونه‌ای که پس از پیروزی ارتش عراق و سوریه طی سال‌های اخیر تروریست‌ها زمین درگیری را از دست داده‌اند و حالا بی سرپناه هستند.

افقهی افزود: عربستان هزینه‌های بسیاری برای عناصر داعش و القاعده کرده بود و حالا که زمین خلافت خودخوانده بغدادی متلاشی شده این عناصر توسط سعودی‌ها در افغانستان، یمن و حتی جغرافیای لیبی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در این بین هدایت ایدئولوژیک این پروژه با مفتی‌های سلفیِ عربستان سعودی است. این اشخاص به دلیل جایگاه دینی که میان مردم دارند به راحتی می‌توانند یارگیری کنند و اصالتاً شکل‌دهنده و سازماندهی کمیته‌های مردمی در جنوب یمن به عهده همین اشخاص خواهد بود. آنها درصدد این هستند تا به اعضاء کمیته مردمی بگویند که سازماندهی جدید برای مقابله با کسانی (انصارالله) است که به دنبال فتح مکه و مدینه هستند و باید با آنها مقابله شود. به عبارتی دیگر سعودی‌ها با توسل به مفتی‌های خود به دنبال آن هستند تا به اعضاء کمیته‌های مردمی «جنگ مقدس» را القاء کنند.

وی در پایان تصریح کرد: تعداد و ضریب نفوذ کمیته‌های مردمی سعودی در یمن به حدی نیست که بتوانند معادلات میدانی را دستخوش تغییر کنند و به نظرم آل‌سعود در حال تقلای بدون خروجی در این مورد است. در این بین ایالات متحده همچنان در حال رصد دقیق پرونده یمن است و نمی‌خواهد جنگ به نفع انصارالله تمام شود؛ چراکه شکست واشنگتن در یمن به معنای شکست در تمام جغرافیای غرب‌آسیا خواهد بود. از سوی دیگر بحران‌های منطقه باعث شده تا عربستان نتواند همانند گذشته اقدام به خریدن مزدوران از سایر کشورها کند؛ به عنوان مثال وضعیت سیاسی سودان به سمتی رفته که شهروندان این کشور دائم از مسئولان موقت خود سوال می‌کنند که چرا ۵۰ هزار نیروی سودانی باید برای تاج و تخت عربستان کشه شوند؟ این موضوع به خوبی باعث شده تا سودانی‌ها به عربستان پشت کنند و در اینجاست که بحران پیاده‌نظام نمایان می‌شود. بنابراین تعداد نیروهای کمیته‌های مردمی عربستان در یمن از حدی که اعلام شده کمتر بوده و نمی‌تواند معادلات را جابجا کند.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز