خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

کره‌شمالی خواهان طولانی شدن مذاکره با آمریکا است/ اصرار ترامپ بر راهبرد تک‌قطبی، نتیجه عکس داده است

asdasd
کد خبر : ۶۴۲۵۴۷

رهبر کره‌شمالی نمی‌خواهد کشورش به سرنوشت لیبی دچار شود و به نظر می‌رسد تنش‌های فعلی حاکی از شکست مذاکرات با آمریکا باشد.

«سید جلال ساداتیان» کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل تنش‌های به وجود آمده میان آمریکا و کره‌شمالی پس از دیدار رهبران دو کشور و به ویژه در پایان سفر اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اختلافات و تنش‌های میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن پس از دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون وارد فاز تازه‌ای شده که کره‌شمالی دلایل آن را خواسته‌های نامربوط و زیاده‌خواهی ایالات متحده اعلام کرده است. باید توجه داشته باشیم که کره شمالی به سادگی زیر بار خواسته‌های آمریکا نمی‌‌رود و اساساً این اختلافات را باید بازی میان چین و آمریکا قلمداد کنیم. اینکه در افکار عمومی و رسانه‌ها این تحلیل جا افتاده است که کره‌شمالی مجبور به همکاری بای ایالات متحده است، تنها یک اظهار نظر غلط قلمداد می‌شود. چراکه بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران بر این عقیده هستند که رهبر کره‌شمالی راه‌هایی جز برآورده کردن خواسته‌های ایالات متحده دارد.

وی ادامه داد: رهبر کره شمالی تحصیلات خود را در سوئیس گذرانده است و نمی‌توان او را یک انسان بی‌عقل یا ناآگاه به امور سیاسی و امنیتی دانست. او به دنبال پیشروی گام به گام در توافق خود با ترامپ و به طورکلی ایالات متحده است. کیم جونگ اون سیاست خود را در راستای امتیاز گرفتن حداکثری از واشنگتن بنا کرده است؛ به عبارتی دیگر وی خواهان امتیاز گرفتن و امتیاز دادن است و مواضع اخیر مایک پمپئو در راستای تعلیق و خلع سلاح فوری هسته‌ای و موشکی را اقدام‌های گانگستری می‌خواند. مجموع این وضعیت نشان می‌دهد که رهبر کره‌شمالی یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های دستوری را همچنان بر نمی‌تابد و خواهان احترام و رد و بدل کردن امتیازات متقابل است.

ترامپ و پمپئو به‌رغم هوش و ذکاوت بالایی که در عرصه اقتصادی دارند، در خصوص سیاست‌های ابلاغی و مناسبات دوجانبه تا حدود زیادی ضعیف عمل می‌کنند. اگر پرونده کره شمالی را معیار قرار دهیم به راحتی می‌بینیم که آنها به دنبال سلطه سیاسی بر پیونگ‌یانگ هستند و خیال می‌کنند که می‌توان با اعمال فشار کار خود را پیش ببرند. این سیاست بسیار احمقانه است؛ چراکه در دنیای امروز نمی‌توان خود را به عنوان یک تک قطبی به سایر دولت‌ها تحمیل کرد و خواهان مصالحه بود.

مدیر کل اسبق شرق آسیای وزارت خارجه با بیان اینکه ایالات متحده توان یکجانبه‌گرایی در جهان فعلی را ندارد، گفت: در زمانی که جنگ کره شروع شد، آمریکایی‌ها از کره جنوبی حمایت کردند اما راه به جایی نبردند. در وضعیت فعلی هم ایالات متحده به دنبال آن است که بتواند نقش محوری را در پرونده کره‌شمالی بازی کند اما باز هم نتوانست آنطور که می‌خواهد، اقدام به ایفای نقش کند. دلیل آن هم کاملاً واضح است؛ واشنگتن نقش چین و کره‌شمالی را نادیده گرفته است. پمپئو به دنبال آن است تا پرونده کره‌شمالی را به راحتی و با اعمال فشار به نفع واشنگتن رقم بزند اما عملیاتی شدن این سناریو چندان که آنها فکر می‌کنند راحت نیست. باید فهمید که دنیا تک قطبی نیست؛ اینکه ترامپ شعار آمریکا برای آمریکا را سر می‌دهد تنها مصرف داخلی دارد و عملاً هیچ پشتوانه جهانی ندارد و بر خلاف دنیا حرکت می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آمریکا در دهه‌های پیش از نظام بین‌الملل دور بود و پس از آنکه وضعیت داخلی خود سر و سامان داد، وارد این عرصه شد. به گونه‌ای که هدایت سازمان ملل را از حیث اقتصادی و سیاسی به عهده گرفت و زیر مجموعه‌های زیادی برای آن به وجود آورد اما حالا شاهد خروج دومینو وار واشنگتن از پیمان‌های و کنوانسیون‌های بین‌المللی هستیم. این اقدام‌ها هزینه بالایی برای ایالات متحده در پی دارد و البته رفتارهای نابخردانه ترامپ و تیم او را به تصویر می‌کشد. در پرونده کره‌شمالی شرکای آمریکا نگران اوضاع هستند؛ کره‌جنوبی دوست دارد که همسایه شمالی‌اش خلع سلاح شود و ژاپن هم که خود قربانی تسلیحات هسته‌ای است دقیقاً چنین حسی را دارد. لذا بر اساس داده‌‌های فعلی و تنش موجود، باید مذاکرات و توافقات میان کره‌شمالی و آمریکا را تا به این‌جای کار شکست‌خورده بدانیم. یادمان باشد که مطلوب پیونگ‌یانگ طولانی شدن مذاکرات برای کسب امتیاز بیشتر است و نمی‌خواهد به سرنوشت لیبی دچار شود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز