خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل استقرار سامانه موشکی هیمارس آمریکا در سوریه/ ابعاد ادامه حضور ارتش ایالات متحده در شرق فرات

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۱۷۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها فکر می‌کنند منافعشان در منطقه و به خصوص در سوریه متزلزل شده و به همین دلیل در حال تقویت مواضع خود هستند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل استقرار سامانه موشکی هیمارس در شرق سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشت که حضور آمریکایی‌ها در شرق فرات طی سال‌های گذشته برای غارت نفت سوریه انجام شده است و در برهه‌های گوناگون، واشنگتن صرفاً در حال نظارت بر اقدام‌های تهاجمی رژیم صهیونیستی علیه سوریه بوده است اما هیچ واکنشی نشان نداده و صرفاً نظاره‌گر اوضاع بوده است. مجموع این مسائل نشان می‌دهد ایالات متحده منافع مختص به خود را در سوریه ذیل رادیکال خطر دیده است. توجه داشته باشید طی هفته‌های گذشته تحولاتی در سطح منطقه میان عربستان، سوریه، ایران و سایر کشورهای اسلامی و عربی منطقه رخ داده که آمریکایی‌ها چندان از این تحولات خوشحال نیستند و بر همین اساس آنها فکر می‌کنند که منافعشان در منطقه و به خصوص در سوریه متزلزل شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که نیروهای مقاومت سوریه هم تحرکات ایالات متحده در کشورشان را زیر نظر دارند و از گذشته تاکنون اعلام کردند که نظامیان آمریکا در شمال شرق و شمال سوریه در حال تقویت مواضع خود هستند. حالا این تقویت مواضع به جایی رسیده که ارتش ایالات متحده سامانه موشکی کوتاه برد هیمارس را در شرق فرات مستقر کرده‌اند که نشان می‌دهد آنها می‌خواهند فعلاً در منطقه حضور داشته باشند. دلیل ادامه حضور آمریکا در منطقه هم به تحولات اخیر سیاسی و میدانی در منطقه بر می‌گردد، اما در مقابل ارتش و جریان مقاومت سوریه بارها منافع آنها را به عنوان متجاوزین به خاک سوریه به خطر انداختند. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها همچنان نمی‌خواهند نفت سوریه را از دست بدهند و به باور من حضور آنها در سوریه را باید هم راستا با منافع رژیم صهیونیستی دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ایالات متحده با استقرار سامانه موشکی هیمارس در شرق فرات می‌خواهند پیام‌های جدید را مخابره کند و این پیام‌ها مستقیماً به منافع آنها در سوریه و منطقه برمی‌گردد. به عبارت دیگر واشنگتن به دنبال نقش‌آفرینی جدید خود در منطقه است و این نقش‌آفرینی جدید را از مجرای نظامی به سمع و نظر همسایگان و متحدان سوریه رسانده است که باید آن را یک واکنش مشخص قلمداد کرد. بر همین اساس منافع آمریکا در شرق فرات را باید حول محور نفت و چنگ و دندان نشان دادن به دمشق تحلیل کرد اما در این میان نباید حمایت آمریکا از جریان‌های کُردی در شمال سوریه و شرق فرات را از قلم انداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌رغم تکذیب‌هایی که از سوی مقامات ایالات متحده در مورد حمایت از کردها با ارسال سامانه موشکی هیمارس صورت گرفته، باید دانست آمریکایی‌ها در خلال تامین منافع خود حمایت از کردها را همانند گذشته در دستور کار دارند اما این مساله در درجه اول از اولویت آنها قرار ندارد ولی به منزله چشم‌پوشی از کُردها هم به حساب نمی‌آید. بر این اساس استقرار سامانه موشکی هیمارس را از یک سو باید پیام نظامی آمریکا به دمشق و متحدان آن دانست و از سوی دیگر هم ایالات متحده با این اقدام به تمام دنیا می‌فهماند که حضورش در سوریه و منطقه ادامه خواهد داشت و در چارچوب منافع کلان و منطقه‌ای خود گام خواهد برداشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز