خبرگزاری کار ایران

قهرمانپور در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پیامد اختلاف آنکارا و واشنگتن برای کردهای سوریه/ سناریوی محافظه‌کاران آمریکا برای شام

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۵۱۶

داده‌ها حاکی از آن است که کردهای سوریه در وضعیتی پیچیده و مبهم قرار دارند اما باید توجه کرد که جمهوریخواهان به دنبال ابقای ارتش آمریکا در سوریه هستند.

«رحمان قهرمانپور» تحلیلگر مسائل ترکیه در تشریح وضعیت کردهای سوریه پس از مذاکرات اخیر مقام‌های آنکارا و واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: وضعیت و موجودیت کردهای سوریه پس از تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از سوریه و سایر مناطق کردنشین این کشور بسیار پیچیده شده است؛ به این معناکه کردها به هیچ وجه انتظار خروج ایالات متحده از سوریه آن هم با این وضعیت را نداشتند. از منظر آمریکا یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) زیر مجموعه ارتش آزاد سوریه به حساب می‌آمد و به نوعی از آنها به عنوان اهرم فشار بر دمشق و بشار اسد استفاده می‌کرد اما ترک‌ها دقیقاً بر خلاف نظر ایالات متحده کردهای تحت حمایت واشنگتن را تروریست و تهدید کننده امنیت ملی کشورشان می‌دانند. این بدان معناست که تضاد دیدگاه و منافع میان ایالات متحده و ترکیه در مورد کردهای سوریه از قبل وجود داشته و موضوع جدیدی به حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که کردهای سوریه در حالت کنونی تنها مانده‌اند و به دنبال عملیاتی کردن مدلی همانند اقلیم کردستان عراق برای خود هستند. در این میان که ایالات متحده به صورت قطعی خروج خود از سوریه را اعلام کرده است، امکان رخ دادن درگیری میان کردها و ترکیه قوی‌تر شده و هر لحظه ممکن است اردوغان دستور اجرای عملیات در شرق فرات را صادر کند. برخی‌ها معتقدند که ترکیه با کردها وارد جنگ نمی‌شود اما باید توجه داشت که هیچ توافقی میان ترکیه و آمریکا در مورد عدم شروع درگیری با کردهای وجود ندارد و این وضعیت باعث می‌شود که احتمال این حمله روز به روز بیشتر شود. اصل ماجرا این است که در گفت‌وگوی تلفی اخیر میان اردوغان و ترامپ، رئیس جمهوری ترکیه به همتای آمریکایی خود قول می‌دهد که پس از خروج نظامیان ایالات متحده از سوریه، آنکارا مبارزه با داعش را ادامه دهد اما به کردهای سوریه کاری نداشته باشد.

این کارشناس مسائل کردی اضافه کرد: در آن گفت‌وگوی تلفنی، ترامپ با توجه به دیدگاهی که در مورد تجاری‌سازی امنیت دارد، به اردوغان وعده می‌دهد که ایالات متحده از شرق فرات خارج می‌شود و آن منطقه را به صورت دو فاکتو در اختیار ترکیه قرار می‌دهد اما استنباط رئیس‌جمهوری ترکیه تا حدودی در این مورد اشتباه بوده و البته ترامپ هم بدون هماهنگی با مشاوران نظامی و سیاسی خود به آنکارا وعده داده است. استنباط اردوغان این بوده که پس از خروج نیروهای آمریکا می‌تواند نیروهای خود را در آنجا مستقر کند اما داده‌های خبری و امتناع وی از ملاقات با مشاور امنیت ملی ایالات متحده نشان می‌دهد که تنش میان واشنگتن و آنکارا وارد فاز جدید شده است.

وی با اشاره به مخالفت محافظه‌کاران آمریکا با خروج نظامیان کشورشان از سوریه، گفت: باید به این نکته توجه کرد که مهره‌های ساختاری و با نفوذ که در پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا حضور دارند به شدت مخالف خروج آمریکا از سوریه هستند و حرف‌هایی که در سنا و کنگره آمریکا رد و بدل شده است، گویای این موضوع است که جمهوری‌خواهان بر ترامپ غلبه کرده‌اند. به عبارتی گویاتر، محافظه‌کاران آمریکا با اعمال فشار بر رئیس جمهوری کشورشان تا حد زیادی بر نظر وی مبنی بر خروج از شوریه فائق آمده‌اند و توانسته‌اند نظر کاخ‌سفید در مورد ترکیه و کردهای سوریه را تغییر دهند. از این منظر کردهای سوریه با توجه به کاهش توانشان در معادلات میدانی، یا باید سلاح خود را زمین بگذارند و با سوریه وارد گفت‌وگو و سازش شوند یا باید با ترکیه به توافق نسبی برسند.

قهرمانپور در پایان تصریح کرد: بدون تردید کردها نمی‌توانند با ترکیه وارد مصالحه یا توافق شوند اما آنها سعی دارند تا حکومت اقلیمی خود را هر طور که شده توسط سوریه به رسمیت بشناسانند و نهایتاً دمشق بتواند با آنها به مذاکره بپردازند. البته این موضوع‌ها به هیچ وجه از سوی کردها تایید نشده و نشان می‌دهد که وضعیت کردها پیچیده و سرنوشت آنها نامشخص؛ چراکه از یک سو دمشق حاضر به امتیاز دادن نیست و از جهت دیگر دولت ترکیه هم نمی‌خواهد از مواضع خود عقب بکشد. در چنین وضعیتی جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ تلاش کرد ترامپ را برای اجرای سناریوی دیگر متقاعد کند که البته نا موفق بود. با عنایت به بیانیه ائتلاف ضد داعش که خروج از سوریه را تابع شرایط میدانی دانسته است، به نظر نمی‌آید که ایالات متحده به راحتی از سوریه خارج شود و باید منتظر خروجی سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا باشیم.     ‌   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز