خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

موانع موجود بر سر راه پیوستن سوریه به اتحادیه عرب/ دلایل مخالفت قطر و مراکش با عضویت مجدد دمشق/ابعاد هدف‌گذاری سیاسی عربستان در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۶۰۴

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: آمریکا مخالف پیوستن سوریه به اتحادیه عرب است و اسرائیل هم طی ماه‌های اخیر حملات خود به سوریه را تشدید کرده تا علاوه بر تضعیف دمشق بتواند علیه منافع عربستان سعودی یک تهدید علنی به وجود بیاورد.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عربی برای پیوستن سوریه به اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:  اخیراً نشستی در اردن با محوریت پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب برگزار شد که علاوه‌ بر وزیر خارجه این کشور، وزرای خارجه سوریه، عراق، مصر و عربستان سعودی هم حضور داشتند. به‌رغم حضور این شخصیت‌های دیپلماتیک و رایزنی آنها در این خصوص باید متوجه باشیم که قطر و مراکش همچنان مخالف پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب هستند. به عنوان مثال قطر معتقد است علل و اسبابی که باعث شده سوریه صندلی خودش را در اتحادیه عرب از دست بدهد همچنان پابرجا است و به نوعی اعتقاد دارند که خواسته‌های آنها از سوریه محقق نشده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس اگرچه تمام این مسائل به عنوان یک سیاست اعلامی از سوی دوحه مورد نظر قرار گرفته، اما باید متوجه باشیم که در بطن این مخالفت به نظر می‌رسد که قطر با ترکیه هماهنگ است و از سوی دیگر این کشور به دنبال امتیاز گرفتن برای سرمایه‌گذاری خارجی در سوریه خواهد بود. در مورد مخالفت مراکش هم باید بگویم که آنها زیر فشار اسرائیل و آمریکا قرار دارند و اساساً هرچه که این دو به مراکش دیکته کنند، این کشور هم آن را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار می‌دهد. به همین جهت معتقدم که نشست اردن را باید ادامه نشست جده دانست که بیشتر جنبه هماهنگی میان کشورهای مذکور را داشت. در این میان وزیر خارجه اردن یک طرح گام به گام را مطرح و اعلام کرده است که اگر قرار باشد سوریه مجدداً وارد اتحادیه عرب شود، دقیقا این کشور قرار است چه اقداماتی را انجام دهد؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالی است که برخی از رسانه‌های عربی اعلام کردند احتمال دارد برخی از کشورهایی که منتقد پیوستن سوریه به اتحادیه عرب هستند در رأی‌گیری نهایی شرکت نخواهند کرد و به نوعی می‌خواهند نظر خود را ممتنع اعلام کنند. برخی دیگر هم معتقدند که ایران می‌تواند قطر را متقاعد کند تا به نفع روسیه ر‌أی دهد و این در حالی است که دبیرکل اتحادیه عرب هم موافقت خود با پیوستن سوریه به اتحادیه عرب را اعلام کرده است. کشورهای عضو اتحادیه عرب به دنبال آن هستند تا درخواست‌های خودشان را مطرح کرده و اطمینان حاصل کنند که دمشق به سوالات و درخواست‌های آنها پاسخ مثبت می‌دهد و سپس این کشور را وارد اتحادیه عرب کنند.

چراغی افزود: آنچه از دو نشست گذشته یعنی نشست اردن و نشست جده به عنوان یک تحلیل جلوی چشم ما قرار می‌گیرد این است که کشورهای عربی در حال پیشی گرفتن از یکدیگر در بحث امتیازگیری از سوریه هستند. برخی از آنها حتی بحث مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر از سوی سوریه را مطرح کردند و به نوعی خواهان واکنش نشان دادن دمشق به این موضوع هستند. در این بین عربستان به عنوان بازیگر موثر در پرونده پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب به دنبال آن است تا کشورهای عربی را دور یکدیگر جمع کند تا در نهایت به همه آنها بگوید ریاض در حال مدیریت پرونده مذکور است و در آخر بتواند امتیاز موردنظر خود را از سوریه اخذ کند. سعودی‌ها به دنبال آن هستند که چهره و جایگاه خود را در منطقه تقویت کنند و این در حالی است که مخالفت ایالات متحده با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب کاملاً مشهود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در حال حاشیه رفتن در بستر پرونده مذکور هستند و به موازات آنها اسرائیل طی ماه‌های اخیر حملات خود به سوریه را تشدید کرده تا علاوه بر تضعیف دمشق بتواند علیه منافع عربستان سعودی یک تهدید علنی به وجود بیاورد. معتقدم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال به سرانجام رساندن این پرونده است و به همین ترتیب می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری‌های متعددی را روی چنین پرونده‌هایی انجام داده است. از سوی دیگر اخباری به گوش می‌رسد که نشان می‌دهد پرونده لبنان احتمال دارد به زودی حل و فصل شود که البته در این پرونده هم علاوه بر عربستان برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای خود منافعی را قائل شدند. به همین ترتیب ریاض حتی برای متحدان خود در داخل دمشق هم منافعی را در نظر گرفته و به همین دلیل باید گفت که چشم‌انداز این مذاکرات مثبت به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز