خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ابعاد سفر احتمالی رئیس‌جمهوری سوریه به عربستان/ دلیل عدم همراهی کشورهای عربی با سناریوی آمریکا در قبال سوریه

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۳۲۶

کارشناس مسائل منطقه گفت: سفر احتمالی رئیس‌جمهوری سوریه به عربستان از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند یک دستاورد مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را برای دمشق و سایر کشورهای عربی رقم بزند و به نوعی باید آن را بازتعریف جدید سیاست‌ها توسط کشورهای منطقه دانست.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح احتمال سفر رئیسجمهوری سوریه به عربستان سعودی در آستانه برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به جایگاه الجزایر در حوزه خط مقدم مقابله با اسرائیل و همراهی طولانی مدت این کشور با فلسطین و مشکلات مربوط به این پرونده اخیراً خبرگزاری‌های این کشور اعلام کردند که احتمالاً بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قبل از نشست سران اتحادیه عرب با مقامات عربستان سعودی در ریاض دیدار خواهد داشت. اینکه تا چه حد چنین موضوعی امکان‌پذیر است به نظرم گمانه‌زنی مثبت و قوی در پشت آن وجود دارد؛ چراکه چندی پیش سوریه مجدداً و پس از گذشت ۱۲ سال به اتحادیه عرب پیوست و همین موضوع می‌تواند شروع دوباره برای آنها به حساب بیاید.

وی ادامه داد:  به نظرم مسائلی که در شرایط فعلی در منطقه رخ داد به نوعی یک تغییر و تحول اساسی را نشان می‌دهد. در این بین عربستان سعودی هم با آغوش باز وارد میدان شده است و به همین دلیل باید بگویم که انتشار خبر سفر احتمالی اسد به عربستان از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند یک دستاورد مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را برای سوریه و سایر کشورهای عربی رقم بزند و به نوعی باید آن را بازتعریف مناسبات جدید توسط کشورهای منطقه دانست. در این میان باید متوجه بود که تعداد و ادله کشورهای عربی برای عدم پذیرش سوریه در اتحادیه عرب بسیار کم بود. بحث بعدی هم مسأله اخوانی‌گری قطر است که البته چندان موثر نبود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: کشورهای عربی با عضویت مجدد دمشق در اتحادیه عرب مخالفت چندانی از خود نشان ندادند. لذا سوریه با مخالفت‌های کمتر وارد اتحادیه عرب شد و به همین دلیل باید گفت که عقلانیت در حال نهادینه شدن میان کشورهای عربی است. از جهت دیگر ایالات متحده همچنان مخالف این وضعیت بوده و به نظرم کشورهای دیگر هم تا حد زیادی با سناریوی آمریکا همراهی نکردند. به این جهت معتقدم که مقامات کاخ سفید همچنان در عملیاتی کردن پروژه خود علیه دمشق موفق نبودند. نکته اینجاست که سوریه را ملت این کشور می‌سازند و این اتفاقات هم به نوعی می‌تواند اوضاع را به سمت و سوی مثبت پیش ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان باید توجه کرد که اتحادیه عرب اصولاً یک نهاد سیاسی منطقه‌ای است و به نظرم حضور سوریه در این نهاد منطقه‌ای به معنای صدای بلند مقاومت در اتحادیه عرب خواهد بود. به همین جهت از تاریخ ۱۹ ماه می به بعد اتحادیه عرب رویکرد جدیدی خواهد داشت که بخشی از آن علیه اسرائیل خواهد بود و بخشی دیگر به نفع دمشق رقم خواهد خورد. به موازات این موضوع باید متوجه بود که سرعت تحولات در منطقه و به خصوص در مورد روابط سوریه و عربستان سعودی بسیار زیاد است. به عنوان نمونه هنوز چند روز از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نگذشته است که روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام شد که فعالیت دیپلماتیک میان سوریه و عربستان از سر گرفته شده است. این به نوعی نشان می‌دهد که اشتیاق ریاض برای عادی‌سازی روابط با دمشق زیاد است و در حال افزایش و تعمیق سطح مناسبات خود هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز