خبرگزاری کار ایران

خدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور آمریکا بر تأثیرات اقتصادی موضوعات خارجی متمرکز بود/ افکار عمومی ایالات متحده خطر چین را بسیار قوی می‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۰۷۶

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: افکار عمومی آمریکا و همچنین متخصصان امر آمریکا خطر چین را بسیار قوی می‌دانند اما عملا هیچ کار جدی برای مقابله با این خطر صورت نگرفته است.

اسفندیار خدایی در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری ایالات متحده و در پاسخ به این پرسش که جو بایدن در این سخنرانی بر موضوع اوکراین، روسیه و چین متمرکز بود و در خصوص ایران و اسرائیل سخنی بیان نشد، دلیل این موضوع چیست، گفت: زندگی آمریکایی‌ها با این دو موضوع درگیر است ولی در موضوع اسرائیل، ایران و افغانستان که موارد مهمی هستند اینکه تاثیرش روی اقتصاد آمریکا چندان مهم نبوده و در موضوع برجام هنوز حضور ایران در برجام مسأله مهمی فعلا برای آمریکا مطرح نیست، در سال های بعد اما رویارویی ایران با اسرائیل، آمریکا و اروپا شرایط را تغییر خواهد داد. برای بایدن فعلا مطرح کردن این موضوع به نفع او و دموکرات‌ها نیست.

وی ادامه داد: یکی از علت‌ها تأثیر زیاد این دو موضوع بر اقتصاد ایالات متحده است و سخنرانی سالانه  بر تاثیرات اقتصادی موضوعات خارجی متمرکز بود و بایدن به نوعی افزایش سطح بدهی این کشور را مربوط به بالا رفتن قیمت سوخت می‌داند که آن هم پس از جنگ روسیه علیه اوکراین پیش آمده است. البته بایدن توانسته این مسأله را کنترل کند و در کنترل تورم نیز موفقیت‌هایی داشته که در نهایت نیز توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای موفقیت بی‌سابقه‌ای را به دست آورد.

وی افزود: پیش از این در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای که دو سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، نتیجه بر خلاف حزب دولت مستقر بوده اما دموکرات‌ها در مجلس سنا پیروز شده و وضعیت بهتری نیز پیدا کردند و در مجلس نمایندگان نیز با یک نتیجه شکننده نتیجه را واگذار کردند که حتی جمهوری خواهان در انتخاب ریاست مجلس نمایندگان نیز با مشکل مواجه شدند. 

این کارشناس مسائل آمریکا گفت: افکار عمومی آمریکا و همچنین متخصصان امر آمریکا خطر چین را بسیار قوی می‌دانند اما عملا هیچ کار جدی برای مقابله با این خطر صورت نگرفته است. تنها یک جنگ تعرفه‌ای در جریان است و آن هم به دلیل درگیر شدن اقتصاد آمریکا و چین است که موجب افزایش تورم در آمریکا می‌شود و افزایش تورم هم به نفع حزب حاکم آمریکا نیست. این تعارض همیشه در حد اظهارات سیاسی بوده و حالا هم هیچ تحول مهمی در این رابطه صورت نگرفته است و جو بایدن تنها می‌خواهد خود را با این دغدغه افکار عمومی همراه نشان دهد.

وی ادامه داد: این موضوع اما هر روز سخت‌تر می‌شود که آمریکا تصمیم بگیرد در نهایت چه رویکردی را در قبال چین باید در پیش بگیرد. چین نه شبیه به شوروی و ایران و کره‌شمالی است که آمریکا آن‌ را تحریم کند و فشاری بر این کشور نداشته باشد و نه اروپا و کانادا است که با این کشور همراه باشند؛ چین یک پدیده جدیر برای ایالات متحده است و راهبرد این کشور در برابر چین هم متناقض است.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز