خبرگزاری کار ایران

بخشایشی‌اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا برای ایجاد هراس سیاسی دست به تغییر «قانون قیصر» زده است/ واشنگتن مانع‌گذاری چند وجهی در منطقه علیه روسیه و چین را دنبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۶۹۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: تغییر قانون قیصر به جهت اعمال فشار اقتصادی بر سوریه و لبنان انجام می‌شود که صرفاً می‌تواند آثار تحریم‌های گذشته را عمیق‌تر کند.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و پیامدهای درخواست اعمال اصلاحیه بر قانون قیصر از سوی قانون‌گذاران کنگره آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: درون‌مایه راهبرد‌های ایالات متحده چه در دوره دموکرات‌ها و چه در دوره جمهوری خواهان در حوزه سیاست خارجی، تحریم بوده و با این ابزار سال‌های سال است که به جنگ با کشورهای غیرهمسو با خود رفته‌اند. واقعیت این است که ایالات متحده به دنبال آن بود که از چندی پیش اعمال فشار بر کشورهای همسو با ایران را افزایش دهد و به نوعی بتواند محور مقاومت را تحت فشار بگذارد. در این میان واشنگتن به دنبال آن است که بتواند لبنان و سوریه را مورد هدف قرار دهد و موجبات تشدید به‌هم ریختگی را در این کشورها فراهم کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال آمریکایی‌ها همچنان نمی‌خواهند که در سوریه سرمایه گذاری‌های هدفمند به جهت بازسازی این کشور و ترمیم زیرساخت‌ها انجام شود و به نوعی خواهان ادامه همین روند هستند. در این میان باید متوجه بود که لبنان هم پس از فراز و فرودهای سیاسی و ضربات اقتصادی که متحمل شده است در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد. واشنگتن به دنبال آن است که همچنان سیاست‌های خود در این کشور را به سمت بحران‌سازی پیش ببرد. بر همین اساس چند روز پیش شاهد آن بودیم که کنگره ایالات متحده تغییر قانون قیصر را در دستور کار قرار داد و مقرر شده است که در مورد این قانون یک اصلاحیه صادر شود که به نظرم خروجی آن اعمال فشار بر سوریه و همچنین لبنان خواهد بود. نکته کلیدی این اقدام بحث اقتصادی و فشارهای مضاعف آن بر دمشق و بیروت است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: سال گذشته قرار بر این بود که کشور مصر بتواند از طریق سوریه به لبنان گاز برساند و از سوی دیگر اردن هم بتواند از طریق خاک سوریه صادرات برق خود به لبنان را آغاز کند. بدیهی است که اگر این اتفاق رخ می‌داد، هم لبنان می‌توانست بر بحران انرژی فعلی از جمله بحران گاز و برق غلبه کند و هم عایداتی نصیب سوریه می‌شد. اما این اقدام نه تنها رخ نداد و آمریکایی‌ها هم اقدامی در جهت پیشبرد این پروژه انجام ندادند، بلکه کنگره آمریکا قرار است این پروژه را در چارچوب قانون قیصر لغو کند که به نوعی باید آن را اعمال فشار مضاعف بر دولت و ملت دو کشور دانست. بر این اساس معتقدم که ایالات متحده برای ایجاد یک هراس سیاسی دست به اصلاح قانون قیصر زده است.

بخشایشی اردستانی افزود: به این موضوع باید توجه داشت که مصر و اردن هم که به نوعی شرکای آمریکا و بریتانیا در منطقه و شمال آفریقا به حساب می‌آیند، به گاز و برق خود نیاز دارند که منشأ این نیاز بحران انرژی برآمده از جنگ اوکراین است. از سویی دیگر من معتقدم که این اقدام آمریکا را باید در یک پلان کلی مشاهده کرد؛ چراکه ایالات متحده در حال نزاع آشکار با روسیه و چین است و به نوعی می‌خواهد برای آنها در سوریه و کل منطقه یک مانع‌گذاری چند وجهی اعم از سیاسی و اقتصادی انجام دهد. مضاف بر این موضوع باید متوجه بود که ایالات متحده همچنان در شمال سوریه و عراق به خصوص در محور انرژی یک منافع مشخص برای خود مشخص کرده که برای محقق کردن آن به هر ترتیب که شده جلو می‌رود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مسیر باید توجه شود که این تحریم‌ها اگر قرار بود اثرگذاری خود را اثبات کند تاکنون این اتفاق رخ داده بود و صرفاً ادامه این روند می‌تواند همان آثار قبلی را عمیق‌تر کند. بر همین اساس عموماً آنچه که در صحنه سوریه و لبنان می‌توان درک کرد یک سناریو و نبرد سیاسی جدید از سوی آمریکا نیست، بلکه همان سناریوی اعمال تحریم‌های گذشته را با محورهای جدید پیش گرفتند و در حال شاخ و برگ دادن به آنها هستند. البته این اقدام را نمی‌توان صرفاً مخصوص لبنان و سوریه دانست، بلکه در مورد ایران، ونزوئلا، کوبا و حتی برخی دیگر از کشورهای غیر همسو با واشنگتن چنین اتفاقی رخ داده است و ایالات متحده از آن به عنوان اهرم فشار مضاعف استفاده می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز