خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

پاسخ نظامی عراقی‌ها به ترکیه، برآوردها را به هم زد/ آنکارا دچار یک پارادوکس در مورد شمال عراق شده است/ تهران می‌تواند به عنوان میانجی ورود کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۹۴۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: آنکارا تمامیت ارضی عراق را به خطر انداخته که دلیل آن هم یک موضوع قدیمی است ولی دو طرف خواهان گستردگی درگیری نیستند.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد حمله به پایگاه ترکیه در استان دهوک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از اینکه به پاسخ برخی از گروه‌های عراقی علیه پایگاه‌های نظامی ترکیه در استان دهوک و سایر مناطق شمال عراق بپردازیم، باید به این نکته اشاره کنم که اساساً ماهیت نگاه ترکیه به مرزهای جنوبی خود با عراق، به نوعی یک بهانه برای تقابل با جریان‌های کردی را نمایان می‌کند. سال‌های سال است که ترکیه جریان پ.ک.ک و حضور سایر گروه‌های کُردی را در این منطقه به بهانه‌ای برای تعرض به خاک عراق و سوریه قرار داده و تاکنون هم چندین بار این اقدام‌های آنکارا محکوم شده است، اما به نظرم حالا اوضاع تا حدود زیادی فرق می‌کند. عراقی‌ها در شرایط کنونی اقدام به ایجاد یک موج جدید از اقدام‌های عملی و رسانه‌ای خود علیه ترکیه کردند که نشان می‌دهد اوضاع و احوال این کشور و همچنین روابط دو طرف همانند گذشته نیست.

وی ادامه داد: بغداد دنبال آن است که ترکیه همانند گذشته نتواند روند ضربه زدن به مرزهای عراق را ادامه دهد و به همین دلیل معتقدم که آنکارا تمامیت ارضی عراق را به خطر انداخته که باید آن را به رسمیت بشناسد. در این میان ترکیه احساس می‌کند که از حیث داخلی و خارجی در شرایط خوبی قرار ندارد و احتمال دارد عراق هم همین روند را برای تقابل با ترکیه ادامه دهد که در اینجا یک پارادوکس بزرگ برای آنکارا به وجود آمده است. این پارادوکس بدان معناست که ترکیه نمی‌تواند در شرایط فعلی علیه عراق که حالا تمام استان‌های آن علیه اقداماتش به پا خواستند را بیش از حد شدت عمل نشان دهند و از سوی دیگر نمی‌تواند نسبت به وضعیت فعلی در شمال عراق بی‌تفاوت باشد. اقدامات ترکیه به نوعی برای سرپوش گذاشتن بر مسائل و مشکلات داخلی این کشور است که صرفاً اردوغان به دنبال آن بوده تا با اهرم ناتو بتواند این روند را تطهیر کند و افکار عمومی داخلی کشورش را به سمت و سوی دیگر هدایت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: تمام این وضعیت در حالی اتفاق افتاده که ترکیه همچنان در پرونده اوکراین گرفتار است و از سوی دیگر سخنان ایالات متحده هم تا حدودی نشان داد که آنها با این حملات به شمال عراق مخالف هستند. اخیراً مقام‌های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به نوعی این اقدام ترکیه را نادرست خواندند اما متاسفانه ایالات متحده همچنان در حال بازی با کلمات و همچنین مفتوح کردن سناریوهایی است که خود آنها را طرح‌ریزی کرده است. به همین جهت این مدل محکوم کردن‌ها نه تنها در مورد پرونده تنش میان عراق و ترکیه، بلکه در مورد بسیاری از پرونده‌های گوناگون در جغرافیای مختلف، بارها و بارها تکرار شده و به نوعی صرفاً یک مسأله تکراری قلمداد می‌شود. بحث بر سر این است که کشور ترکیه به عنوان همسایه عراق و سوریه تجاوز ارضی و نقض حاکمیت عراق را در دستور کار قرار داده و به همین دلیل معتقدم که سازمان ملل متحد باید بتواند روند مذکور را کنترل کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه کنید که در شرایط فعلی علاوه بر سوریه و عراق، شاهد دست‌اندازی ترکیه در بسیاری از کشورها مانند لیبی، آذربایجان و غیره هستیم و به نظرم باید یک واکنش قطعی و اساسی صورت بگیرد. فکر می‌کنم پاسخ عملی و تئوری عراقی‌ها به اقدامات اخیر ترکیه در دهوک را باید یک اقدام جدید دانست؛ چراکه اساساً معادلات آنکارا در این بین به هم ریخته است. بسیاری معتقدند که احتمال دارد درگیری میان عراق و ترکیه گسترده‌تر شود اما معتقدم که نه عراقی‌ها دنبال درگیری گسترده هستند و نه ترکیه در شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی خواهان چنین موضوعی است. بر همین اساس احتمال دارد کانال‌های دیپلماسی بیش از حد فعال شوند و در این میان ایران می‌تواند به عنوان میانجی‌گر وارد پرونده مذکور شود تا اوضاع را سر و سامان دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز