خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل ناامن نگه‌داشتن شمال عراق و سوریه توسط ترکیه/ تاثیر تشدید تنش با بغداد بر صنعت گردشگری و اقتصاد آنکارا

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۰۵۰

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه خود را در وضعیت خطرناکی می‌بیند و سعی می‌کند یک سناریو را با فاز ملی‌گرایانه کلید بزند و در داخل و خارج، اوضاع را به نفع خود کنترل کند.

«صباح زنگنه» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح پیامدهای حمله ترکیه به دهوک و استراتژی آنکارا در شمال عراق و سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ترکیه سعی می‌کند که شمال هر دو کشور عراق و سوریه را در ناامنی نگه دارد و به نوعی سیاست اتخاذ شده در قبرس شمالی را در این دو منطقه پیاده‌سازی کرده است. بر این اساس تمام اقدام‌هایی که ترکیه در شمال عراق و سوریه انجام می‌دهد را باید در قالب سلطه بر این دو منطقه دانست؛ چراکه آنکارا می‌خواهد این روند را در نهایت ادامه بدهد و هر کدام از مناطق مذکور را به عمق خاک خود الحاق کند. در سوریه اما ترکیه دوسویه کار می‌کند؛ یعنی از یک سو دیوار حائل میان خود و کردهای سوریه را تکمیل می‌کند و از سوی دیگر در حال حمایت از گروه‌های تروریستی و تکفیری است که سال‌های سال خون مردم بیگناه را به زمین ریختند.

وی ادامه داد: در شمال عراق هم همین روال جاری است و مسأله نفت و هدف قرار دادن کُردهای عراق را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که در آنکارا و استانبول به دلیل اینکه احزاب مخالف اردوغان شهرداری را در اختیار دارند، به نوعی سعی می‌کنند تا اوضاع را به نفع خود جلو ببرند. اردوغان خود را در یک محور خطرناک می‌بیند و به همین دلیل سعی می‌کند که یک سناریو را با فاز ملی‌گرایانه کلید بزند و در داخل و خارج اوضاع را به نفع خود کنترل کند. در این میان باید توجه شود که ترکیه به نوعی کُردها را با برچسب مقابله با تهدید امنیت ملی هدف قرار می‌دهد و این چالش را برای خود یک چالش بزرگ خطاب می‌کند. آنکارا به دنبال آن است که چالش‌های کُردی را بیش از گذشته برجسته کند تا بتواند در نهایت، از آن استفاده داخلی کرده و اوضاع را به نفع خود رقم بزند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که کُردهای ترکیه به نوعی در یک سری از مشکلات مشخص قرار گرفته‌اند و در امتداد این مشکلات، ترکیه و دولت آن هم با کسری بودجه و مشکلات عدیده‌ای مانند تورم و سقوط ارزش لیر مواجه شده است. تمامی مولفه‌ها باعث شده که زندگی در جامعه ترکیه بسیار سخت‌تر از گذشته شود و مطمئناً اردوغان را در انتخابات آینده تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این در حالی است که حملات اخیر ترکیه به شهر دهوک در شمال عراق باعث شده که عراقی‌ها عکس‌العمل رادیکال از خود نشان دهند و بر همین اساس فکر می‌کنم که این روند رادیکال علیه ترکیه ادامه خواهد داشت و می‌تواند تشدید شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این منازعه می‌تواند بر ورود گردشگران عراقی به ترکیه تاثیر بگذارد و این مسأله خواهد توانست اوضاع و احوال اقتصادی ترکیه و به خصوص توریسم این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد. از منظر دیگر عدم ورود کالاهای ترکیه به عراق می‌تواند مشکل را برای آنکارا دو چندان کند و اقتصاد این کشور را مورد ضربه قرار دهد. اما مسأله اینجاست که به نظرم در پشت صحنه این پرونده، مقام‌های عراق و ترکیه با هم هماهنگ هستند؛ به گونه‌ای که حتی در بیانیه‌های برخی از آنها به کشور ترکیه و تقصیر آن در بمباران شمال عراق اشاره نشده است. مضاف بر اینکه باید توجه داشت آنکارا هنوز به عراق و آب دجله در این رابطه نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز