خبرگزاری کار ایران

استخدام و کاریابی به اشکال متفاوت و متنوع

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۵۴۶

استخدام و کاریابی یکی از مشکلات و معضلات بسیار بزرگ و قابل توجه در جمعیت جوانان و افراد فارغ التحصیل شده در رشته های مختلف دانشگاهی می باشد. تا چندین سال گذشته به دلیل کمبود افراد تحصیل کرده و جویای کار، استخدام و کاریابی نسبتا آسانتر از امروزه بود و آگهی استخدام بسیار زیادی از ارگان ها و موسسات به منظور جذب نیرو در اطلاعیه ها مشاهده می گردید. امروزه روش و سبک کاریابی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و با توجه به گسترش اینترنت و فضای مجازی، استخدام و کاریابی ها با استفاده از کانال ها، تبلیغات مجازی و سایت های مرتبط با آن، انجام می گیرد.

اهمیت استخدام و کسب یک کار مناسب

داشتن کار مناسب با حرفه و یا رشته تحصیلی یکی از مهمترین و اصلی ترین درخواست های افراد جویای کار در زمینه های متفاوت و کاریابی می باشد. کار به عنوان شناسنامه و یک هویت اجتماعی برای افراد محسوب شده و از همه مهمتر می تواند به امرار معاش و درآمد زایی آنها کمک نماید. امروزه با توجه به تعداد بسیار زیاد افراد تحصیل کرده و جویای کار، استخدام و کاریابی مشکلی بسیار فراگیر بوده و از دغدغه های اصلی افراد در سنین متفاوت به ویژه جوانان به شمار می آید. باید توجه داشت به دلیل وضعیت اقتصادی و دشوار بودن امرار معاش، بیشتر افراد به دو شغله بودن روی آورده اند و این موضوع می تواند ضربه بزرگی به افراد بیکار و جویای کار وارد نماید. امروزه مشاغل پاره وقت از اهمیت بالاتری برخوردار هستند و بیشترین متقاضی را در جمعیت افراد دوشغله، دانشجو و بازنشسته به خود اختصاص می دهند.

سازمان کاریابی

تا چندین سال گذشته بیشتر استخدام و کاریابی ها توسط سازمان های کاریابی وابسته به وزارت کار در مراکز استان ها انجام می گرفت. مراجعه به این سازمان احتیاج به پرداخت هزینه خاصی نداشت و افراد با ثبت سوابق، مدرک تحصیلی و مشخصات فردی خود به لیست متقاضیان جویای کار افزوده شده و در صورت اعلام نیاز از سمت ارگان های دولتی و نیمه خصوصی مرتبط با مهارت و رشته افراد به آنها اطلاع رسانی می گردید. به مرور زمان و رفته رفته نقش موسسه کاریابی کمرنگ تر شده و دفاتر مختلف کاریابی در نقاط مختلف شهر جای آن را گرفته و متقاضیان را به خود فراخواندند. این دفاتر به منظور ثبت نام استخدام و کاریابی، از متقاضیان مبلغ دریافت نموده و با ثبت مشخصات فردی آنها، در صورت امکان برای افراد موقعیت شغلی ایجاد می نمودند. با اینکه امروزه همچنان این دفاتر در تمامی استان ها وجود دارند و به فعالیت خود ادامه می دهند، اما نقش آنها در کمک به کاریابی بسیار کمرنگ شده و امکانات جدیدتری جای آنها را به خود اختصاص داده اند.

استخدام و کاریابی در آگهی ها

یکی دیگر از راه های اطلاع از جذب نیروی کار در زمینه های مختلف، مراجعه افراد به بخش نیازمندی های روزنامه های مختلف و آگهی های منتشر شده در آنها بود که امروزه به شکل کلی به صورت اینترنتی و مدرن درآمده و به کلی کنار گذاشته شده است. آگهی های درج شده بر روی دیوار، بنرها، تراکت های پخش شده نیز از دیگر راه های استخدام و کاریابی بوده که امروزه نیز مورد استفاده کارفرما و افراد جویای کار قرار می گیرد. این آگهی ها در محیط های کاری و یا محیط های خارج از کار در سطح شهر پخش گردیده و می تواند طیف وسیعی از افراد متقاضی را دربرگیرد

استخدام و کاریابی های آنلاین

با توجه به اینکه دنیای امروز، عصری متفاوت از گذشته است و سایه خدمات شبکه ای، کامپیوتری و اینترنتی مانند چتری سراسر جهان را به سلطه خود درآورده است، کاریابی های آنلاین از جمله پرطرفدارترین و موثرترین روش های استخدام و کاریابی در سراسر کشور محسوب شده و به اشکال مختلف انجام می گیرد. از چندین سال گذشته به منظور کاریابی های اینترنتی، سایت های مختلفی به شکل رسمی و قانونی راه اندازی شده که در آنها به دو شکل ثبت نامی و اطلاع رسانی آگهی ها درج گردیده و افراد متقاضی و جویای کار می توانند با توجه به انتخاب آگهی مورد نظر و متناسب با رشته دانشگاهی و تخصص خود در سایت، به شکل حضوری و یا تلفنی با کارفرما در تماس بوده و از شرایط کار، مزایا، حقوق و شرایط کار مطلع شوند.

امروزه سایت های بسیار مختلف کاریابی در فضای مجازی به شکل اپلیکیشن قابل نصب بر روی گوشی های هوشمند نیز وجود داشته و طرفداران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. از ویژگی‌ها و مزیت بسیار مهم این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، تقسیم بندی مشاغل، مهارت ها و آگهی‌های درخواستی با توجه به موضوع مشخص شده در زمینه های کاری و مهارتی متنوع و گسترده می باشد.

آگهی های استخدام نهاد ها و سازمان های دولتی برای افراد جویای کار

امروزه تمامی ارگان های دولتی، نیمه خصوصی و خصوصی دارای یک سایت رسمی و اطلاع رسانی کشوری می باشند که تمامی آگهی های مهم از جمله آگهی های استخدامی خود، شرایط و مدارک لازم را در آن ثبت نموده و متقاضیان را از آن مطلع می سازد. معمولا آگهی های استخدام در نهادهای کشوری از 4 تا 6 ماه قبل در سایت اطلاع رسانی شده و به شکل دو مرحله ای با ارائه یک آزمون کلی و سپس انجام گزینش و یا مصاحبه، نیروهای خود را جذب می نماید. معمولا این آگهی ها به شکل سالانه منتشر گردیده و شرایط آن در دفترچه های قابل دانلود، قابل دسترسی می باشد.

کاریابی های مهارتی و تخصصی

متاسفانه امروزه به دلیل گسترش مطالعات دانشگاهی، و تعداد بسیار زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مختلف، کسب تخصص و مهارت های کاربردی بسیار کمرنگ شده و تمامی متقاضیان به سمت بازاریابی های دانشگاهی متمرکز می باشند. امروزه نیاز به صنعت، تخصص و مهارت های کاربردی به شدت احساس شده و بسیاری از آگهی ها و اطلاعیه های کاریابی در زمینه های مهارتی می باشند. کسب مهارت های مختلف به ویژه مرتبط با رشته های دانشگاهی غیر کاربردی می تواند شانس متقاضیان جویای کار را به منظور کسب یک موقعیت شغلی مناسب افزایش داده و نیاز به داشتن یک کار مناسب را مرتفع نماید.  توصیه می شود به منظور عضویت در شبکه های مجازی و سایت های مختلف کاریابی کاملا محتاط بوده و از عضویت در سایت های غیر رسمی ایجاد شده به وسیله افراد منفعت طلب و سودجو  اجتناب نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز