خبرگزاری کار ایران

سمعک چه فوایدی دارد

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۸۹۱

در بیماری کم‌شنوایی فرد صداهای اطراف را به‌طور واضح نمی‌شوند و نمی‌تواند آن‌ها را تجزیه‌تحلیل و درک کند، بنابراین معمولا برای درمان کم‌شنوایی از سمعک استفاده می‌کنند.

کم‌شنوایی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در بدو تولد یا در سالمندی با آن مواجه می‌شوند. از آن‌جایی که گوش وظیفه دریاف اصوات و ارسال آن‌ها را به مغز دارد؛ آسیب به هر یک از قسمت‌های گوش باعث ایجاد کم‌شنوایی می‌شود. در بیماری کم‌شنوایی فرد صداهای اطراف را به‌طور واضح نمی‌شوند و نمی‌تواند آن‌ها را تجزیه‌تحلیل و درک کند، بنابراین معمولا برای درمان کم‌شنوایی از سمعک استفاده می‌کنند.

سمعک چیست

 شنوایی سنجی برای درمان کم‌شنوایی راهکارهای درمانی غیر دارویی زیادی وجود ندارد؛ اما یکی از مطمئن‌ترین آن‌ها سمعک است. سمعک دستگاه الکترونیکی است که اصوات محیط اطراف را جمع‌‌آوری کرده و به‌وسیله آمپلی فایر آن‌ها را تقویت می‌کرده و به گوش داخلی انتقال می‌‍ دهد تا فرد بتواند صداها را بشوند. عملکرد سمعک بسیار سریع است و معمولا بین دریافت صدا و انتقال آن به گوش چند ثانیه طول می‌کشد.

شنوایی سنجی  یا ادیولوژی چیست

 یکی از زیرشاخه‌های پزشکی و درمان است که به بررسی و ارزیابی عملکرد شنوایی افراد می‌پردازد. شخصی که در رشته ادیولوژی یا شنوایی‌ سنجی تحصیل کرده باشد ادیولوژیست نامیده می‌شود. ادیولویست با انجام آزمون‌های تخصصی و بررسی میزان شنوایی به افراد کم‌شنوا راهکارهای علمی و عملی مناسب ارائه می‌دهد

انواع مختلف سمعک

سمعک مانند هر وسیله دیگری انواع مختلفی دارد. سمعک با توجه به کارکرد و شکل ظاهری در مدل‌های گوناگونی تقسیم می‌‎‌شود که از پرکاربردترین آن‌ها عبارتند از:

سمعک دیجیتال

این سمعک از نظر تکنولوژی از دیگر سمعک‌ها بسیار پیشرفته است. سمعک دیجیتال از پردازش‌کننده قوی تشکیل شده است که میزان صدا را به بالاترین  حد ممکن می‌رساند؛ طوری که هیچ نویزی تولید نکند. سمعک دیجیتال نیز  بر اساس نحوه قرار گرفتن روی گوش انواع مختلفی دارد.

سمعک دیجیتال پشت گوشی

این نوع سمعک از محبوب‌ترین نوع سمعک دیجیتال است که در پشت گوشت قلاب می‌شود.

سمعک عینکی

سمعک عینکی معمولا برای افراد که دارای مشکلات شنوایی و بیماری‌های بینایی هستند تجویز می‌شود. در این نوع سمعک، قالب و ریسیور سمعک روی دسته عینک قرار داده می‌شود.

سمعک داخل گوشی

این نوع سمعک همانطور که از نامش پیداست در داخل گوش قرار می‌گیرد. سعمک داخل گوشی نیز انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین آن‌ها سمعک نامرئی است

سمعک چه فوایدی دارد

سمعک گیرنده در کانال

این نوع سمعک عملکردی مشابه سمعک پشت گوشی دارد با این تفاوت که رسیور آن‌ها در کانال گوش قرار داده می‌شود.

سمعک آنالوگ

یکی از ابتدائی‌ترین سمعک‌ها محسوب می‌شود. این نوع سمعک ساختمان بسیار ساده‌ای دارد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که اصوات محیط را دریافت کرده و سپس به سیگنال تبدیل می‌کنند و به داخل گوش می‌فرستد. سمعک آنالوگ برخلاف سمعک دیجیتال، قابلیت پردازش صدای کمتری دارد و نویز صدا را نیز کامل بر طرف نمی‌کند. این نوع سمعک معمولا کاربرد زیادی ندارد.

سمعک بلوتوث‌دار

سمعک بلوتوث‌دار کارکردی مانند دیگر انواع سمعک دارد با این تفاوت که این سمعک قابل اتصال به دستگاه‌های دیجیتال اعم از تلویزیون و موبایل را دارد. استفاده از سمعک بلوتوث‌دار باعث می‌شود تا فرد کم‌شنوا بتواند صدای تلویزیون و هر صدای تولید شده توسط دستگاه‌های دیجیتال را به خوبی بشنود.

سمعک چگونه تجویز می‌شود

برای تهیه سمعک فرد ابتدا باید به ادیولوژیست مراجعه کند. ادیولوژیست یا شنوایی‌سنج از بیمار مطابق با سن و شرایط فیزیکی او، آزمون‌های ادیولوژی می‌گیرد و پس از بررسی نهایی متناسب با میزان افت شنوایی فرد، سمعک تجویز می‌کند. از طرفی بسیاری از ادیولوژیست‌ها برای اطمینان از روند درمانی بیمار از متخصص گوش و حلق و بینی نیز کمک می‌گیرند

نکاتی که باید درباره سمعک بدانید

سمعک وسیله‌ای است که چند تراشه تشکیل شده که به شدت به آب و رطوبت  حساس‌اند و به محض برخورد با آب در عملکرد آنان اختلال ایجاد می‌شود؛ بنابراین برای استفاده بهتر سمعک باید آن‌ را از برخورد با هر گونه رطوبت محافظت کرد.طول عمر سمعک با باتری آن رابطه مستقیمی دارد. هر چه طول عمر باتری سمعک بیشتر باشد؛ بازدهی آن بهتر خواهد بود. از طرفی باتری سمعک مدتی پس از استفاده از آن به تعویض و یا تعمیر نیاز دارد که باید توسط کلینیک‌های تجویز سمعک انجام شود تا سمعک راندمان بیشتری داشته باشد. برای نظافت سمعک باید از یک پارچه خشک استفاده شود تا به اجزای داخل آن آسیب وارد نشود. سمعک ممکن است بر اثر وارد شدن فشار بشکند و یا بعضی از اجزای داخلی آن دیگر کار نکنند؛ به‌همین دلیل شب قبل از خواب سمعک باید از داخل گوش خارج شود.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز