خبرگزاری کار ایران

آیا اپلیکیشن اسنپ کاربرپذیر است

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۴۱۹

اپلیکیشن‌ها حالا بخش عمده‌ای از بار فعالیت‌های روزمره آدم‌ها را به دوش می‌کشند؛ یکی تصویر روزمره آدم‌ها را ثبت می‌کند، دیگری برقراری ارتباط با دنیا را راحت‌تر می‌کند، یکی به افزایش تناسب کمک می‌کند و دیگری مسئولیت حمل و نقل آدم‌ها را به دوش می‌کشد.

نگاهی به بازار ا‍پلیکیشن‌هایی که هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود نشان می‌دهد که برای هر کدام از نیازمندی‌ها و علاقه‌ها چندین و چند اپلیکیشن مختلف با پلتفرم‌های متفاوت آماده استفاده است. اما چه ویژگی باعث می‌شود بین دریایی از اپلیکیشن‌های مختلف کاربران یکی را انتخاب کنند؟ طبیعتا یکی از عواملی که یک اپلیکیشن را از دیگری‌ها سوا می‌کند، میزان کاربرپسند بودن آن است. هر چقدر یک اپلیکیشن برای کاربران راحت‌تر قابل استفاده باشد و در اصطلاح یوزرفرندلی‌تر باشد، محبوبیتش بیشتر می‌شود. یکی از اپلیکیشن‌های پرکابردی که هر کسی دست‌کم روزی یک بار گذرش به آن می‌افتد، اپلیکیشن اسنپ است. با توجه به  گستره مخاطبان زیادی که با این اپلیکیشن سر و کار دارند و همچنین میزان کاربردی که این اپلیکیشن برای گروه‌های مختلف جامعه دارد، کاربرپسند بودن از آن در اولویت قرار می‌گیرد. اما آیا واقعا اپلیکیشن اسنپ کاربرپسند است؟

هفت ویژگی مهم که محبوبیت می‌آورد

وقتی قرار است اپلیکیشنی برای استفاده مشتری‌ها طراحی و توسعه داده شود، ابعاد مختلف رضایت کاربران بیشتر از هر چیزی در اولویت قرار می‌گیرد. اگر نحوه طراحی اپلیکیشن به نوعی باشد که کاربران تمایلی به استفاده از آن نداشته باشند، یعنی طراح کارش را به درستی انجام نداده است. کاریه کازینز، طراح اپلیکیشن، معتقد است که این هفت ویژگی نقش عمده‌ای در افزایش میزان کاربرپذیری یک اپلیکیشن دارند: قابلیت استفاده، دسترسی آسان، کارایی بالا، طراحی خوب، سودمندیِ، ارگونومی، تعامل عمومی و بازاریابی. اگر این ویژگی‌ها را به عنوان معیاری برای سنجش میزان کاربر‍پسند بودن اپلیکیشن اسنپ در نظر بگیریم، نتایجی از این قرار خواهیم داشت:

- قابلیت استفاده: در حال حاضر بخش عمده‌ای از درخواست آنلاین خودرو با استفاده از سامانه هوشمند اسنپ انجام می‌شود و این مسئله مهر تاییدی بر قابل استفاده بودن اسنپ می‌زند.

- دسترسی آسان: یکی از مهم‌ترین امکاناتی که اسنپ را از دیگر سرویس‌های حمل و نقل شهری جدا کرده این است که مسافران هر لحظه‌ای که اراده کنند، می‌توانند اسنپ بگیرند. بدون شک دسترسی آسان به اپلیکیشن اسنپ یکی از مهم‌ترین عواملی است که این امکان را برای مسافران فراهم کرده است چرا که اگر دسترسی به اسنپ سخت بود، مسافران ترجیح می‌دادند به جای معطلی، از اپلیکیشن دیگری استفاده کنند.

- کارآیی بالا: معمولا مقایسه خروجی‌های به دست آمده با ورودی‌های مصرفی میزان کارآیی را مشخص می‌کند. برای سنجش کارآیی یک اپلیکیشن این‌ موضوع در نظر گرفته می‌شود که در ازای هزینه‌ مصرفی برای طراحی و ارائه در بازار، میزان استفاده چقدر است و آیا این اپلیکیشن توانسته بخشی از نیازهای کاربران خود را مرتفع کند. این ویژگی چیزی است که اپلیکیشن اسنپ از پایه بر اساس آن ساخته شده است. کارآیی بالا مهم‌ترین هدفی است که در پس طراحی اپلیکیشن اسنپ وجود داشته و در همان نگاه اول به چشم می‌آید.

- طراحی خوب: بخش زیادی از طراحی یک اپلیکیشن به ساختار گرافیکی آن برمی‌گردد. این‌که زیبایی بصری یک اپلیکیشن چقدر زیاد باشد و مخاطب را تا چه اندازه جذب کند، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند در کاربرپسندتر بودن یک اپلیکیشن نقش داشته باشد. کازینز می‌گوید:« اپلیکیشنی که طراحی خوبی دارد، در خاطر کاربر می‌ماند و هر بار از دیدنش لذت می‌برد؛ درست مثل لباس زیبایی که هیچ‌کسی حاضر نیست از خیر آن بگذرد و همه آن را می‌پسندند.»

- سودمندی: این ویژگی همان‌طور که از اسمش پیداست به میزان سود و فایده‌ای مربوط است که یک اپلیکیشن برای کاربرانش دارد. مثلا ممکن است اپلیکیشنی تمامی ویژگی‌های یک برنامه کاربرپسند را داشته باشد اما همراه داشتن آن در گوشی هوشمند برای کاربران سودی نداشته باشد. در مورد اپلیکیشن اسنپ سودمندی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

- ارگونومی: اپلیکیشن اسنپ به گونه‌ای طراحی شده که با چند کلیک ساده مسافر را به خودرو متصل می‌کند و پیچیدگی زیادی ندارد و به این ترتیب می‌توان آن را کارآمد دانست. همچنین با توجه به این‌که این اپلیکیشن قادر است در لحظه تمامی سرویس‌های نزدیک به مبدا مورد نظر را برای مسافر ردیابی و معرفی کند، بنابراین معطلی کمی دارد.

- تعامل عمومی و بازاریابی: منظور از تعامل عمومی و بازاریابی در اپلیکیشن‌ها این است که میزان رضایت یک کاربر از اپلیکیشن آنقدر بالا باشد که منجر به معرفی آن به دیگران شود. اپلیکیشن اسنپ از ابتدای تولدش این ویژگی را داشت و از سوی کاربرانش به دیگران معرفی می‌شد و تبلیغات دهان‌به‌دهان بیش از تبلیغات محیطی در معرفی آن نقش ایفا می‌کرد. هر فردی با یک بار استفاده از این اپلیکیشن و البته خدمتی که دریافت می‌کرد، مشتری ثابتش می‌شد و تعامل عمومی موجود در ساختار این برنامه باعث شد خیلی زودتر از حد تصور مهمان گوشی‌های هوشمند ایرانی‌ها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز