خبرگزاری کار ایران

باقلوای استانبولی شیرینی سفر به استانبول

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۷۰۱

باقلوا جزو شیرینی‌های خوش‌خوراک و پرطرفدار است که علاوه بر کشور ما در ترکیه، یونان، روسیه و بسیاری از کشورهای آسیایی طبخ می‌شود. باقلوای استانبولی نیز جزو آن دسته از خوراکی‌هایی است که شیرینی سفر به استانبول را دوچندان می‌کند و به همین دلیل به گردشگران این شهر ترکیه توصیه می‌شود تا حتماً در طول سفرشان طعم و مزه این شیرینی لذیذ را بچشند. در ادامه با ما همراه شوید تا ضمن توضیحات بیشتر درباره این شیرین خوشمزه بهترین مکان‌هایی که می‌توانید برای خوردن یک باقلوای لذیذ و تازه استانبولی به آن بروید را به شما معرفی کنیم.

باقلوای استانبولی

 اولین باقلواهای ترکیه را آشپزهای ماهر و خلاقی که در قرن پانزدهم در کاخ‌های سلطنتی ترکیه مشغول به کار بودند طبخ کردند. آن‌ها این شیرینی را به‌عنوان یک خوراک مخصوص و ویژه با طعمی بی‌نظیر برای سلاطین عثمانی و مهمانانشان سرو می‌کردند؛ اما سال‌ها بعد باقلوا به یک شیرینی همه‌پسند تبدیل شد که در بیشتر شیرینی‌پزی‌های شهر پیدا می‌شد. البته باقلوای استانبولی بین ایرانیان محبوبیت ویژه‌ای دارد و در اکثر شهرهای ایران نیز پخت می شود؛ اما قطعاً خوردن این شیرینی خوشمزه در ترکیه جذابیت بیشتری دارد؛ در حدی که برخی از ایرانیان با خرید بلیط تهران استانبول به این شهر سفر می‌کنند تا هم طعم اصیل باقلوا را بچشند و هم سوغات بیاورند.

امروزه انواع مختلفی از باقلوا با طعم‌های متنوع در شهرهای گوناگون ترکیه طبخ می‌شود که در بین آن‌ها باقلواهای استانبول از خوشمزه‌ترین‌ها است و طعم آن تا مدت‌ها می‌تواند در یاد و خاطره مسافرانی که به استانبول سفر کرده‌اند بماند.

باقلوای استانبولی شیرینی سفر به استانبول

 انواع باقلوای ترکی در استانبول

اگر برای چشیدن طعم باقلوا به مراکز فروش باقلوا در استانبول بروید انواع مختلفی از باقلوا را خواهید دید. باقلواهای استانبول به شیوه‌های متفاوت طبخ می‌شود؛ اما برخی مواد اولیه آن‌ها در همه دستورپخت‌ها یکسان است و ازنظر طعم و مزه همه آن‌ها به یک اندازه خوشمزه هستند.

باقلوای استانبولی با دستور پخت‌های مختلف و در اشکال مربع، گرد یا لوزی درهرصورت شامل مخلوطی از مواد اولیه است که به‌صورت لایه‌لایه بر روی خمیر شیرینی قرار گرفته‌اند و روی آن‌ها شهد مخصوصی ریخته شده است. هرقدر مواد اولیه‌ای که در طبخ باقلوا استفاده می‌شود تازه‌تر و باکیفیت‌تر باشد و میزان شیرینی شهدی که بر روی باقلوا می‌ریزند به‌اندازه باشد به همان میزان هم از طعم بهتری برخوردار است و طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع باقلوای ترکی که در استانبول طبخ می‌شوند را به شما معرفی خواهیم کرد.

باقلوای پسته (Pistachio Baklava)

باقلوای پسته درواقع همان چیزی است که اغلب افراد به‌عنوان باقلوای استانبولی می‌شناسند؛ این باقلوا اصلی‌ترین و پرطرفدارترین نوع باقلوا محسوب می‌شود. کشورهای ترکیه و سوریه را می‌توان اولین کشورهایی دانست که این نوع باقلوا را طبخ می‌کردند.

این باقلوا شامل ۴۰ لایه نازک از خمیر شیرین باقلوای ترکی است که با لایه حجیمی از مغز پسته پر شده است و ازاین‌رو علاوه بر مزه فوق‌العاده‌اش، یک دسر مقوی هم به‌حساب می‌آید. چیزی که بیش از همه موجب خوشمزگی این باقلوا شده است استفاده از پسته‌های تازه و جوان به‌جای پسته‌های معمولی بازار است. مغز این پسته ازنظر رنگ بسیار سبز است و ازنظر طعم نیز خوشمزه‌تر از پسته‌های بالغ بازار است.

 باقلوای خشک (Dry Baklava)

معمولاً باقلوای استانبولی را به‌صورت تازه مصرف می‌کنند زیرا شهد روی باقلوا بعد از گذشت چند روز با کریستالی شدن شکر موجود در آن حالت سفتی به خود می‌گیرد و باقلوا دیگر قابل‌خوردن نیست؛ بنابراین اگر به استانبول سفر کرده‌اید و قرار است با خرید بلیط هواپیما از سفر برگردید و باقلوای خوشمزه استانبولی را به‌عنوان سوغات با خود بیاورید بهترین گزینه برای شما باقلوای خشک است. این باقلوا همان‌طور که از اسمش پیدا است به طریقی طبخ شده است که کمترین میزان شهد در آن مورد استفاده قرار گرفته است و به مدت یک ماه می‌توان آن را در دمای معمولی اتاق نگهداری کرد و طعم بی‌نظیر آن را چشید.

باقلوای شوبیت (Sobiyet)

باقلوای شوبیت نیز از دیگر انواع باقلوای ترکی است و جزو مواردی است که در باقلوافروشی‌های استانبول همواره مورد استقبال گردشگران و هالی شهر قرار می‌گیرد. در تهیه این باقلوا از ترکیب یک خامه تازه و خوش‌طعم و به همراه میزان زیادی مغز پسته استفاده می‌شود. اگر جزو آن افرادی هستید که طعم شکر با ذائقه شما سازگار نیست این باقلوا انتخاب خوبی برای شما است زیرا میزان شیرینی آن به نسبت دیگر باقلواها کمتر است. ماندگاری این باقلوا به دلیل وجود خامه بسیار کم است و باید حتماً پیش از خودن از تازه بودن آن اطمینان پیدا کرد.

باقلوای شکلاتی Baklava Chocolot

در سال‌های اخیر باقلوای شکلاتی نیز به انواع باقلوای ترکی اضافه‌شده است و با توجه به استفاده از مایع شکلات و طعم شیرینی که دارد برای عاشقان شکلات گزینه خوشمزه‌ای به‌حساب می‌آید. این باقلوا بیشتر در نقاط گردشگری مهم استانبول طبخ می‌شود و عده زیادی از گردشگران نیز این نوع باقلوا را بیشتر از همه انواع باقلواهای استانبولی می‌پسندند.

باقلوای استانبولی با بهترین کیفیت و مزه را از این مکان‌ها بخرید

حالا که با رایج‌ترین انواع باقلوای ترکی آشنا شدیم نوبت به آن رسیده است تا به سراغ معرفی بهترین مکان‌ها برای خرید باقلوا در استانبول برویم؛ بنابراین برای این‌که طعم مزه واقعی باقلوای استانبولی را در طول سفرتان بچشید پیشنهاد می‌کنیم به مکان‌هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد بروید.

باقلوای گولواغلو در کاراکوی (Karakoy Gulluoglu)

باقلوای گولواغلو واقع در منطقه کاراکوی استانبول جزو بهترین باقلوافروشی‌های این شهر است. این باقلوا فروشی با پیشینه ۶ نسل از خانواده مالکان آن‌که همگی در این حرفه مشغول بوده‌اند یکی از مطرح‌ترین و مشهورترین مراکز تهیه باقلوا در استانبول و حتی ترکیه است. گفتنی است این باقلوا فروشی شعبه‌های دیگری هم دارد که در شهرهای مختلف ترکیه قرار دارند و کیفیت و طعم باقلواهای آن در تمام ترکیه زبانزد است.

باقلوا فروشی حافظ مصطفی ۱۸۶۴ (Hafiz Mustafa 1864)

باقلوا فروشی حافظ مصطفی ۱۸۶۴ نیز از دیگر مراکزی است که بهترین باقلوای ترکی را عرضه می‌کند و بیش از ۱۵۰ سال است که به‌عنوان یک برند معتبر شناخته می‌شود. در این مرکز نه‌تنها می‌توانید باقلوای استانبولی را با بهترین طعم و کیفیت بچشید بلکه انواع دسرها و شیرینی‌های سنتی ترکیه را هم می‌توانید امتحان کنید. این مرکز شعب مختلفی در ترکیه دارد و در استانبول نیز یک شعبه در منطقه سیرکسی و یک شعبه دیگر آن نیز درست در قلب شهر و میدان تکسیم است.

شکرجی کافه ارول (Sekerci Kafe erol)

شکرجی کافه ارول نیز یک کافه قنادی قدیمی و باسابقه است که چندین شعبه مختلف در استانبول دارد و طعم بستنی‌ها و انواع شیرینی‌های آن شهرت زیادی در میان اهالی استانبول دارد. یکی از شعبه‌های شکرجی کافه اورل در منطقه کادیکوی استانبول است و طعم باقلوای خشک آن مورد پسند مشتری سخت پسند است که به دنبال باقلوا با شیرینی به‌اندازه و بسیار تازه هستند.

باقلوای استانبولی شیرینی سفر به استانبول

کلام آخر

غذاها و خوراکی‌های خاص در مقاصد گردشگری گوناگون می‌توانند طعم شیرین سفر را به‌طور ملموس و واقعی یادآوری کنند. باقلوای ترکی نیز یکی از این خوراکی‌های خوش‌طعم و به‌یادماندنی است حتماً باید رد طول سفر به استانبول آن را امتحان کرد. در این مطلب انواع باقلوای ترکی و برخی مکان‌هایی که گردشگران می‌توانند بهترین باقلواها را در آن بچشند را به معرفی کردیم و امیدواریم با پیشنهاد‌هایمان بتوانیم تجربه استانبول‌گردی شما را به‌یادماندنی‌تر و شیرین‌تر کرده باشیم.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز