خبرگزاری کار ایران

چطور می‌توان پرواز داخلی و خارجی را کنسل کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۴۵۰

هر سفری ممکن است کنسل شود؛ چه سفر داخلی باشد و چه سفر خارجی. در چنین شرایطی اولین چیزی که اهمیت پیدا می‌کند، این است که چطور می‌توان پرواز داخلی و خارجی را کنسل کرد؟ شما لازم است با برخی قوانین استرداد بلیط آشنایی داشته باشید تا در صورتی که سفرتان کنسل شد بتوانید مبلغی که پرداخته‌اید را باز پس بگیرید؛ البته پس از کسر جریمه احتمالی. در ادامه کمی با این قوانین آشنا خواهیم شد.

چطور بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

در صورتی که بلیط هواپیما خارجی یا داخلی خود را از آژانس‌های مسافرتی خریده باشید، امکان استرداد آن از طریق همان آژانس‌های مسافرتی وجود دارد. مسافران می‌توانند به آژانسی که بلیط هواپیما را از آن خریده‌اند مراجعه کرده و پرواز خود را کنسل یا جابه‌جا کنند. در نهایت هزینه بلیط پس از کسر مبلغ جریمه احتمالی به مسافران برگردانده می‌شود. البته امکان این کار به صورت آنلاین هم وجود دارد. برای کنسل کردن بلیط هواپیما که به صورت آنلاین خریده‌اید می‌توانید وارد حساب کاربری خود در سایت مورد نظر شده و درخواست کنسلی را ثبت کنید. بعد از کسر مبلغ جریمه، باقی هزینه به حساب بانکی شما واریز می‌شود.

در مورد پروازهای داخلی این امکان هست که از طریق دفاتر فروش بلیط ایرلاین مربوطه هم استرداد بلیط خود را انجام دهید. البته باید به این نکته توجه کنید که در صورت خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین نمی‌توانید استرداد آن را از طریق دفاتر و یا سایت‌های فروش بلیط انجام دهید. لازم است حتما پیش از مراجعه حضوری با پشتیبانی تلفنی ایرلاین صحبت کرده و شرایط را توضیح بدهید. اگر امکان استرداد بلیط را داشته باشید، می‌توانید حضوری مراجعه کنید یا به صورت اینترنتی، استرداد را انجام دهید. در پایان، مبلغ را در حسابی که درخواست کنید واریز می‌شود.

بزرگ‌ترین پیچیدگی استرداد بلیط، در مورد بلیط چارتر است. بلیط چارتر به بلیطی می‌گوییم که توسط آژانس مسافرتی ارائه می‌شود و به صورت عمده از ایرلاین خریداری شده است. در واقع آژانس هزینه صندلی‌ها را از قبل پرداخت کرده است. در لحظات آخر آژانس برای اینکه هواپیما با صندلی خالی پرواز نکند با تخفیف بیشتری این بلیط‌ها را به مسافران ارائه می‌دهد. به همین دلیل قوانین مربوط به کنسلی بلیط هواپیما چارتر با سایر بلیط‌ها کمی تفاوت دارد. در واقع امکان دارد مسافر نتواند هیچ مبلغی را برای استرداد بلیط چارتر دریافت کند. به همین دلیل مسافران باید هنگام خرید بلیط هواپیما چارتر نسبت به شرایط استرداد آن دقت کافی را داشته باشند. اگر سفر شما قطعی نیست و ممکن است کنسل شود، خرید بلیط هواپیما سیستمی گزینه بهتری است.

چطور می‌توان پرواز داخلی و خارجی را کنسل کرد؟

آیا در صورت کنسلی سفر باید جریمه بپردازیم؟

به صورت کلی مسافرانی که می‌خواهند سفر خود را کنسل کنند، باید بر اساس نوع بلیط و قوانین شرکت هواپیمایی صادر‌کننده آن، مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنند. مبلغ جریمه استرداد بلیط هواپیما لحظه‌ آخری، سیستمی یا عادی از جمله بخش‌های مهم قوانین کنسلی بلیط هواپیما است. مسافران باید در زمان خرید بلیط هواپیما به این قوانین دقت کنند. این موضوع را می‌توانیم این‌طور مطرح کنیم که وقتی مسافری بلیط هواپیما خود را کنسل می‌کند، در ازای آن به ایرلاین خسارت وارد کرده است و باعث شده هواپیما با صندلی خالی پرواز کند. در نتیجه باید آن را جبران کند. به همین دلیل برای جبران این خسارت هزینه‌ای به عنوان جریمه برای مسافر در نظر گرفته شده است که از هزینه پرداختی او بابت بلیط کسر می‌شود. باقی مبلغ به مسافر برگشت داده می‌شود.

میزان جریمه استرداد بلیط هواپیما طبق زمانی که بلیط را کنسل می‌کنید، متغیر است. همچنین باید این نکته را هم در نظر بگیرید که ایرلاین‌های مختلف، قوانین متفاوتی را در زمینه مبلغ جریمه کنسلی بلیط هواپیما دارند. البته در اغلب ایرلاین‌ها مبلغ جریمه از ۱۰ تا ۲۰ درصد مبلغ بلیط آغاز شده و تا ۸۰ درصد هم ادامه پیدا می‌کند. مبلغ این جریمه و جزئیات مربوط به زمان کنسلی به هنگام فروش بلیط از طرف ایرلاین به مسافر اطلاع داده می‌شود. این قوانین به هنگام خرید بلیط هواپیما خارجی هم صادق است. وقتی مسافر اقدام به تهیه بلیط برای پرواز خارجی می‌کند، شرایط مربوط به کنسلی و میزان خسارت به او اعلام می‌شود. لازم به ذکر است که بعضی از ایرلاین‌های خارجی، مبلغ ثابتی را به‌عنوان جریمه در نظر می‌گیرند.

چطور می‌توان پرواز داخلی و خارجی را کنسل کرد؟

این قوانین را باید قبل از تهیه بلیط هواپیما بدانید

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که قوانین تغییر و کنسلی بلیط هواپیما از طرف سازمان هواپیمایی هر کشور اعلام می‌شود. در نتیجه شرکت‌های هوایی بر اساس این قوانین فرآیند استرداد را انجام می‌دهند. حال، بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی ایران مسئولیت لغو، تاخیر یا تغییر در زمان پرواز، بر عهده‌ شرکت هواپیمایی است که بلیط را صادر کرده است. همچنین اگر لغو پرواز از جانب مسافر باشد، شرایط بازپرداخت بر اساس مقررات شرکت هواپیمایی و سازمان هواپیمایی است.

کنسل کردن بلیط هواپیما برای دو نوع سیستمی و غیر سیستمی (چارتر) متفاوت است و مسافران باید قبل از خرید اینترنتی بلیط هواپیما به این موارد توجه کنند. درخواست لغو بلیط سیستمی از جانب مسافر بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، شامل جریمه‌ کنسلی است. مقدار این جریمه بر اساس مقررات هر ایرلاین متفاوت است. بعد از کسر مبلغ جریمه و کارمزد انتقال وجه، باقی مبلغ به حساب مسافر برگشت داده می‌شود. اگر تاخیر پرواز بیشتر از سه ساعت باشد و این موضوع باعث شود مسافر از پرواز منصرف شود، طبق مقررات ایرلاین و با ارائه‌ بلیط و رسید مهر شده، استرداد بدون جریمه‌ نرخ بلیط انجام می‌شود.

اگر شرکت هواپیمایی برگزارکننده پرواز، سفر را لغو کند، آژانس مسافرتی معمولا نهایت تلاش خود را می‌کند که مسافران را با اولین پرواز بعدی با رضایت راهی مقصدشان کند. همچنین در نظر داشته باشید که در صورت هر گونه تغییر در هزینه پرواز، مسافران متعهد به قبول آن هستند.

قانون بعدی که باید از آن مطلع باشید زمان حضور در فرودگاه است. مسافران با بلیط هواپیما داخلی باید حداقل یک ساعت قبل از پرواز با مدارک در فرودگاه حاضر شوند. برای مسافران با بلیط هواپیما خارجی این زمان حداقل سه ساعت قبل از پرواز است. همچنین مسافر موظف است در زمان خرید بلیط هواپیما برای سفرهای خارجی، تاریخ انتخابی بلیط را با تاریخ ویزا مطابقت دهد. اگر سفرتان چندمرحله‌ای است و لازم است به دو یا سه هواپیما برسید، هنگام خرید بلیط هواپیما حداقل ۳ ساعت فاصله زمانی در نظر بگیرید. در واقع باید حداقل سه ساعت زمان بین رسیدن پرواز اول و حرکت پرواز دوم وجود داشته باشد.

بعضی از شرکت‌های بیمه بین‌المللی برای جبران خسارت مسافرانی که پروازشان را کنسل می‌کنند و یا از پرواز جا می‌مانند، مبلغ جریمه مسافر را به او پرداخت می‌کنند. اینگونه مسافر از لغو سفر خود خسارت کم‌تری می‌بیند. البته این موضوع میان شرکت‌های بیمه ایرانی رایج نیست و دور از ذهن است که از آن استقبال کنند.

علاوه بر لغو سفر، ممکن است مقصد سفر شما به دلایل مختلفی تغییر کند. در چنین شرایطی شما می‌توانید به جای لغو، مقصد بلیط پرواز خود را تغییر دهید. البته به شرطی که بلیط پرواز خود را مجددا از همان ایرلاین قبلی خریداری کنید. مسافر در این حالت باید مبلغی را به ‌عنوان هزینه تغییر مقصد و تغییر زمان بپردازد. این مبلغ هم در زمان تهیه بلیط هواپیما به او اعلام شده‌ است. این موضوع ربطی به زمان تغییر مقصد شما ندارد و معمولا مبلغی ثابت است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز