خبرگزاری کار ایران

باسکول چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۱۷۸

باسکول را می‌توان به عنوان ابزاری برای وزن کردن اقلام سنگین معرفی کرد که امکان توزین آنها به کمک ترازو وجود ندارد. این وسایل در میادین میوه و تره‌بار یا مشاغلی با توزین وسایل و تجهیزات سنگین کاربرد دارد. باسکول به صورت عمده به دو دسته دیجیتال و قپان تقسیم می‌شوند. انواع قپان نمونه‌هایی قدیمی هستند و به صورت دستی و Manual و با کمک اپراتور به انجام عملیات توزین می‌پردازند. به نمونه‌‌های قپانی مدل مکانیکی نیز گفته می‌شود. مدل دیجیتال اما نمونه هوشمندتری‌ست و کاربر دخالت کمتری در عملیات توزین دارد.

در این نمونه‌ها عملیات توزین به صورت خودکار توسط خود ابزار انجام می‌شود. مدل‌های دیجیتال عمدتا با کمک برق کار می‌کنند و از دقت بالایی برخوردارند. این در حالی‌ست که مدل سنگی یا مکانیکی بدون نیاز به منبع تغذیه کار می‌کند، اما دقت آن کمتر از نمونه دیجیتالی‌ ست.

این تجهیزات با ظرفیت‌های مختلف و برای مصارف گوناگون طراحی و ساخته می‌شوند. باسکولهای وزن کشی امروزه پیشرفت زیادی کرده‌اند و علاوه بر نشان دادن وزن محصولات قابلیت‌های دیگری مانند نمایشگر دیجیتال، بلوتوث و حتی امکان ارتباط با کامپیوتر به آنها اضافه شده است. برای توضیح بیشتر در مورد چیستی باسکول وزن کشی باید گفت باسکول تفاوت زیادی با ترازو ندارد و مانند آن به یک حسگر توزین یا لودسل مجهز شده است. تفاوت این دو وسیله را می‌توان در ظرفیت اندازه‌گیری وزن دانست که ترازو برای اوزان کمتر و باسکول برای اوزان بیشتر و اجسام سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از باسکول می‌توان برای وزن کردن اجسامی مانند انسان، حیوان و حتی اقلام بزرگ مانند بار سوار بر کامیون و غیره استفاده کرد.

انواع باسکول

این وسایل را از نظر کارایی می‌توان به دو گروه فروشگاهی و صنعتی تقسیم کرد. نمونه‌های فروشگاهی همانطور که از نامشان پیداست برای وزن‌کشی اقلام سبک‌تر در فروشگاه‌ها کاربرد دارند و نمونه‌های صنعتی برای استفاده در کارخانه‌ها برای توزین اقلامی با وزن بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات بر اساس ساختار به دسته‌های سقفی، جاده‌ای و کفی تقسیم می‌شوند و البته نوع دیگری از دسته‌بندی وجود دارد که بر اساس نمایشگر ابزار انجام می‌شود. در این حالت باسکول را به سه دسته نمایشگر ثابت، نمایشگر دیواری و نمایشگر متحرک تقسیم بندی می‌کنند. برخی از انواع نمونه‌های باشگاهی یا نفرکش به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوان با کمک آنها برخی شاخص‌های بدن را نیز اندازه‌گیری کرد. این وسایل قیمت‌های متفاوتی دارند که عمدتا به علت ظرفیت و برخی ویژگی‌های دیگر متغیر است. متاسفانه افزایش قیمت دلار بر روی قیمت نمونه‌های خارجی این وسیله نیز اثرگذار بوده و موجب بالا رفتن بی رویه آن شده است. در این حالت روی آوردن به نمونه‌های داخلی امری عقلانی و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. باید گفت کمپانی‌های فعال داخلی در زمینه تولید این وسایل واقعا چیزی از نمونه‌های خارجی کم نداشته و با آنها رقابت تنگاتنگی دارند. یکی از مواردی که در زمان خرید این‌گونه وسایل باید به آن توجه کرد، وجود گارانتی و خدمات پس از فروش است. این وسائل نیز مانند تمامی تجهیزاتی که استفاده می‌کنیم نیاز به تعمیر و به روزرسانی پیدا می‌کنند. بهتر است برای خرید به سراغ نمایندگی‌ها و عامیلن مجاز بروید و از وجود گارانتی معتبر برای دستگاه مطمئن شوید. وجود ضمانت نامه‌های معتبر در زمان از کار افتادن وسیله کمک زیادی به خریدار می‌کند. توصیه ما به خریداران این است که در صورت ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه به هیچ عنوان اقدام به باز کردن و تعمیر خودسرانه وسیله نکنند. سیستم باسکولآلات به گونه‌ای طراحی شده که برای تعمیر نیاز به مهارت تخصصی دارد. باز کردن غیر اصولی دستگاه ممکن است موجب اختلال سیستم شود و هزینه تعمیرات را بالا ببرد. بهترین راه در زمان خراب شدن دستگاه تماس با نمایندگی‌های مجاز و کمک گرفتن از آنهاست. این افراد با داشتن مهارت تخصصی در زمینه نگه‌داری و تعمیرات می‌توانند با راهنمایی یا انجام اقدام درست باسکول را تعمیر و در اختیار شما قرار دهند.

اجزای تشکیل دهنده باسکول

باسکول‌ها اجزا و قسمت‌های مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  • صفحه پلتفرم

این بخش همان قسمتی است که اجسام را برای تعیین وزن بر روی آن قرار می‌‌دهند. این قسمت دقیقا روی لودسل متصل می‌شود تا عملیات توزین با بیشترین دقت ممکن صورت پذیرد.

  • لودسل یا حسگر توزین

حسگر توزین وزن جسم قرار گرفته بر روی پلتفرم را به صفحه نمایش انتقال می‌دهد. از این حسگر‌ها به عنوان پایه‌های صفحه پلتفرم نیز یاد می‌شود.

  • نمایشگر

نمایشگر یا مانیتور به صفحه‌ای گفته می‌شود که وزن اندازه‌گیری شده را به صورت عدد به اپراتور نشان می‌دهد.

باسکول چیست و چه کاربردی دارد؟

همانگونه که در قسمت بالا اشاره شد این تجهیزات را می‌توان به دو دسته قپانی و دیجیتال تقسیم کرد. خود این دو دسته‌بندی شامل زیرشاخه‌هایی می‌شوند که برای نمونه قپان یا مکانیکی شامل مدل‌های سنگی،  سبک و جاده‌ای است. زیر شاخه‌های باسکول دیجیتال نیز شامل نمونه‌های صنعتی، فروشگاهی، جاده‌ای و مدل باشگاهی یا نفرکش است.

انواع باسکول کارا از نظر نوع عملکرد:

  • مدل آویز

این نمونه برای توزین اجسامی که از سطح زمین فاصله دارند کاملا مناسب است. در طراحی مدل آویز یک قلاب برای آویزان شدن اجسام وجود دارد و به این ترتیب وزن آنها از زیر محاسبه می‌شود. از این دستگاه با نام‌های نمونه جرثقیلی یا سقفی نیز یاد می‌شود.

  • مدل جاده‌ای

از این نمونه می‌توان برای وزن کردن بار در ماشین‌های سنگین بهره برد. در واقع این وسیله یک مدل زمینی محسوب می‌شود و کامیون بر روی آن قرار می‌گیرد تا وزن بار داخل آن بر روی نمایشگر ظاهر شود. این نمونه‌ها عمدتا ظرفیت‌های 20، 50 و 60 تنی را در می‌گیرند و برای توزین بار سوار بر ماشین‌های سنگین کاملا مناسب هستند.

  • نمونه‌های فروشگاهی

شما احتمالا این مدل‌‌ها را در مغازه‌ها یا فروشگاه‌های بزرگ دیده‌اید. متاسفانه دقت این مدل‌ها کم است و حداکثر ظرفیت تحمل وزن در آنها به 500 کیلوگرم می‌رسد. با این حال طرفداران زیادی دارد و در بسیاری از مغازه‌ها برای توزین اقلام مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • نمونه‌های صنعتی

مدل‌‌های صنعتی در کارخانه‌ها و تولیدی‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نمونه‌ها مقاومت و دوام زیادی دارند و به ضربه‌گیر مجهز می‌شوند.

انواع باسکول نسبت به مدل فروشگاهی از بدنه محکم‌تری برخوردار است که علت آن نیز محل به کارگیری آنها و جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه است. نمونه‌‌های صنعتی در برابر فشار و ضربه مقاوم هستند و وزن اقلام سنگین را به راحتی اندازه‌گیری می‌کنند.

  • باسکولت

شاید بتوان باسکولت‌ها را به عنوان جدیدترین عضو این خانواده معرفی کرد که ساختار آنها کاملا فلزی است. از این نمونه نیز می‌توان برای سنجیدن وزن اقلام گوناگون در صنایع مختلف استفاده کرد.

  • نمونه‌های کفه‌ای

این مدل‌ها در دو اندازه 1×1 و 3×3 در بازار موجود است و میزان دقت آن‌ها بین 200 تا 2000 گرم متغیر است. به طور عمده ظرفیت این نمونه‌ها بین 1 تا 40 تن در نظر گرفته می‌شود و برای میادین میوه و تره‌بار و به کارگیری در تولیدی‌ها کاملا مناسب است.

باسکول چیست و چه کاربردی دارد؟

نکته مهم برای خرید باسکول وزن کشی شناخت و آشنایی با انواع آن و مشخص کردن حوزه کاری و نوع نیاز خریدار و محیطی است که قرار است از این وسیله استفاده شود. نوع و برند باسکول توزین برای برخی خریداران نیز حائز اهمیت است و در نهایت لازم است افراد با مشاوره با فروشندگان کاردان و با تجربه اقدام به خرید نمونه مناسب کنند.

https://kabantajhiz.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز