خبرگزاری کار ایران

معدنی باما در مسیر پیشرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۹۷۵

مجمع عمومی عادی شرکت باما با حضور بیش از 52% درصد از سهامداران در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.

در ابتدا، مدیرعامل شرکت گزارشی از عملکرد شرکت در سال 1400 و برنامه های سال 1401 و چشم انداز شرکت ارائه نمود. در سال 1400 به رغم قطعی های برق و گاز و افزایش هزینه های تولید، شرکت توانسته میزان تولید محصول کنسانتره را حفظ نماید. با توجه به افزایش خاک های مخلوطه معدن انگوران، شرکت اقدام به اصلاح خطوط تولید برای استفاده از این خاک ها نموده است. همچنین به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها و افزایش ظرفیت تولید، شرکت اقدام به تبدیل آسیاهای میله ای کارخانه شماره یک به گلوله ای نموده است. همچنین آسیاهای جدید در کارخانه شماره دو نصب شده است. همچنین در راستای جهش تولید، شرکت اقدام به نصب سلول های فلوتاسیون جدید نموده است تا توان تولیدی شرکت افزایش یابد. این سلول ها در شرکت ساخته و براساس تکنولوژی روز جهان است. همچنین به منظور استفاده از خاک های کم عیارتر، شرکت اقدام به ساخت واحد اسپیرال نموده که در سال 1400 به بهره برداری رسید. همچنین واحد فلوتاسیون سیار با ظرفیت روزانه 100 تن خوراک و سرمایه گذاری بیش از 25 میلیارد تومان در سال گذشته به بهره برداری رسید. این واحد برای انجام تست های نمونه بر روی خاک ها و فعالیت در معادن کوچک با هدف احیا معادن کوچک بسیار کاربرد دارد. همچنین در راستای افزایش بهره وری آب، توسعه واحدهای تیکنر و فیلتر پرس انجام پذیرفته و ظرفیت این واحدها افزایش یافته است. در عین حال، ظرفیت گاز و برق شرکت افزایش یافته است. همچنین پنل خورشیدی برای تامین بخشی از برق شرکت نصب شده است. 

تمدید پروانه معدن و برنامه ریزی افزایش استخراج

اسلامی افزود، یکی از مهمترین اقدامات شرکت که در سال 1400 به نتیجه رسید، اخذ پروانه بهره برداری جدید و 25 ساله بوده است و بدین ترتیب شرکت باما به معدنی با یک قرن سابقه تبدیل می شود. وی افزود که عیار این معدن حدود 2.5 درصد است و عیار معدن در سال های اخیر کاهش یافته و معدن زیرزمینی شده است. این موضوع سبب افزایش هزینه های استخراج گردیده است و شرکت با بکارگیری استخراج تونلی مکانیزه می کوشد تا هزینه ها و بهای تمام شده را کنترل نماید. در عین حال، شرکت فعالیت های اکتشافی را ادامه داده و بیش از 15 هزار متر حفاری اکتشافی در سال 1400 انجام شده است. همچنین به منظور جهش تولید، شرکت زیرساخت های فنی و تجهیزات مناسب برای افزایش استخراج را فراهم نموده و درخواست افزایش استخراج پروانه بهره برداری را به صمت استان داده است و امیدواریم در سال 1401 اخذ شود.

باما پیشتاز در مسئولیت اجتماعی

در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز شرکت اقدام به غرس بیش از 29 هزار اصله درخت نموده است و آبیاری قطره ای در محدوده 13 هکتار صورت می پذیرد. وضعیت آلایندگی شرکت به صورت مستمر توسط سازمان محیط زیست ارزیابی و شرکت صنعت سبز است و مشمول آلایندگی نیست. همچنین به منظور بهبود کیفیت هوا و کاهش گرد و غبار فعالیت های شرکت، اقدام به ساخت سوله های نگهداری مواد اولیه و محصول و همچنین نصب فیلترها گردیده است. 

افق روشن سرمایه گذاری ها

مدیرعامل باما در خصوص سرمایه گذاری های شرکت، تصریح نمود که این شرکت در چند شرکت در زنجیره ارزش سرمایه گذاری نموده است. از جمله این شرکت ها، شرکت ذوب روی اصفهان است که در فرابورس ایران پذیرفته و معامله می شود و شرکت مالکیت 55 درصدی آن را در اختیار دارد و این شرکت توان تولید سالانه 10 هزار تن شمش روی را دارا است. همچنین شرکت باما مالک 68 درصد سهام شرکت کانی کربن طبس است که این شرکت بزرگترین معدن زغالسنگ حرارتی روباز ایران است و توان تولید بیش از 190 هزار تن زغالسنگ دانه بندی شده و کارخانه 100 هزار تنی کنسانتره زغالسنگ را در اختیار دارد. این شرکت همچنین در حال اجرا دو طرح توسعه شامل معدن دوم و بریکت سازی را در دستور کار دارد که در میانه های امسال وارد مدار تولید می شود. با راه اندازی معدن دوم، توان تولید شرکت بیش از 100 هزار تن افزایش می یابد. وی افزود که در این شرکت، معدنی جدید در استان کرمان نیز اکتشاف کرده ایم که در مرحله اخذ گواهی کشف است. وی تصریح کرد که پس از راه اندازی طرح های توسعه، شرکت در نظر دارد تا این شرکت را نیز وارد بورس کند.

ورود به صنعت مس

مهندس اسلامی در خصوص برنامه های شرکت در راستای تنوع سازی سبد محصولات اظهار داشت که این شرکت میانه های دهه 1390 در معدن مس در استان اردبیل سرمایه گذاری نمود. پس از انجام عملیات اکتشافی به میزان بیش از 70 هزار متر که یک رکورد محسوب می شود، گواهی کشف این معدن با ذخیره قطعی 69 میلیون تن اخذ و جواز ساخت کارخانه با ظرفیت سالانه یک میلیون تن اخذ شده است. خوشبختانه در هفته های اخیر، پروانه بهره برداری معدن اخذ شده و عملیات باطله برداری، آغاز شده است. این معدن تنها معدن مس استان اردبیل است و اثر قابل توجهی بر اقتصاد منطقه و استان خواهد داشت. 

وی در خصوص آخرین وضعیت نماد شرکت در بازار سرمایه اظهار داشت که سهامدار عمده در سال گذشته بیش از هزار میلیارد ریال از سهام را در بورس خریداری نموده است و برنامه خرید تداوم دارد.

گزارش حسابرسی مقبول

پس از مدیرعامل، حسابرس و بازرس قانونی گزارش خود را قرائت نمودند که صورت های مالی شرکت مقبول و فاقد بند حسابرسی بوده است. در پایان سهامداران با تقسیم 34 ریال سود نقدی به ازای هر سهم موافقت نمودند و مقرر شد تا الباقی سود شرکت در سود انباشته قرار گیرد و صرف توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری های شرکت گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز