خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

کتاب‌های جدید درسی با عجله تألیف شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۹۴

هم اکنون دولت بطور میانگین برای هر دانش‌آموز سالانه یک میلیون و سیصد تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان هزینه می‌کند / تیمی برای بررسی نحوه استفاده از تعطیلی پنجشنبه‌ها با استفاده از روش‌های علمی و کار کار‌شناسی مأموریت یافته‌اند.

ایلنا: وزیر آموزش و پرورش گفت: متأسفانه کتاب‌های جدید با عجله تألیف شده است و به همین دلیل خالی از اشکال نیست.

به گزارش ایلنا، " علی اصغر فانی "، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چهار اولویت بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت آحاد جامعه در برنامه‌ریزی، مدیریت بر منابع مالی آموزش و پرورش و توسعه مدیریت آموزشگاهی اظهار داشت: بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه در سال ۹۳ است که کمیته‌هایی نیز در این رابطه فعال شده و مشغول برنامه‌ریزی هستند.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت همه دستگاه‌ها و آحاد مردم در آموزش و پرورش، افزود: امکانات وزارت آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت مطلوب بیش از ۱۲ میلیون و سیصد هزار دانش‌آموز کافی نیست و در این راه همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آنان باید با مشارکت فعال خود به آموزش و پرورش کمک کنند که بخشی از این مشارکت‌ها در قالب اقدامات خیراندیشان خیرین مدرسه‌ساز متجلی است و جا دارد در اینجا از همه آن بزرگواران تشکر و قدردانی کنم.

فانی ادامه داد: اعتقاد داریم همین بودجه تخصیص یافته چنانچه به نحو احسن مدیریت شود و بر اساس سرانه دانش‌آموزان توزیع شود، بهره‌وری آن افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اولویت چهارم(توسعه مدیریت آموزشگاهی) گفت: مدیران توانمند و با انگیزه چنانچه از اختیارات لازم نیز برخوردار باشند یقیناً بهتر انجام وظیفه خواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش «در این مدت ۱۰۰ روزه چه کارهایی انجام شده است؟»، گفت: آموزش و پرورش گسترده‌ترین و پر مخاطب‌ترین وزارتخانه است، شما درِ هر خانه‌ای را بزنید قطعاً یکی دو نفر مرتبط با آموزش و پرورش در آن خواهید یافت که یا معلم است و یا دانش‌آموز در مدرسه دارد؛ لذا می‌توان گفت آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک حاکمیت و جامعه است و به عبارت دیگر آموزش و پرورش آئینه تمام نمای کشور است.

وی اضافه کرد: از ۲۷ مرداد ماه ۹۲ که حکم سرپرستی این وزارتخانه را از آقای روحانی رئیس جمهور دولت اعتدال، تدبیر و امید دریافت کردم، اولین اولویت را بازگشایی با شکوه مدارس قرار دادم که بحمدالله با همکاری همه فرهنگیان و کمک‌های دولت به بهترین وجه انجام گرفت و ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که این مراسم در استان‌ها و مناطق، بهتر از سال‌های گذشته برگزار شده است.

فانی عنوان کرد: از دیگر اقدامات ما در این مدت راه‌اندازی کمیته‌هایی به منظور شناسایی و احصای مسائل و مشکلات آموزش و پرورش بوده است که این کمیته‌ها بیش از ۷۵۰ مسئله را احصاء، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی کرده‌اند و برنامه تقدیم شده به مجلس شورای اسلامی نتایج حاصل از این آسیب‌شناسی بوده است و حال اگر بخواهیم با تدبیر عمل کنیم باید از میان این ۷۵۰ مسأله چند مسأله را برگزینیم، که ما با بازخوردهایی که از استان‌ها و مناطق دریافت کردیم، چهار اولویتی را که قبلا به آن اشاره کرده‌ام برای سال ۹۳ برگزیده‌ایم.

وی با اشاره به ارکان شش‌گانه آموزش و پرورش یعنی مدیریت، معلم، مقررات و آئین‌نامه‌ها، فضا، تجهیزات و بودجه افزود: از همه مهم‌تر نقش معلم است و معلم نقش کلیدی دارد زیرا معلم با حرکاتش، سکناتش، خنده‌اش، اخمش، لطفش الگوی رفتاری به دانش‌آموزان ارائه و آنان را هدایت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر تربیت را ایجاد رفتار مطلوب و پایدار در مخاطب تعریف کنیم، معلم نقش کلیدی در آن دارد و اگر انتظار داریم فرزندان ما درست تربیت شوند و نیروی انسانی خوب تربیت کنیم باید به معلم و جایگاه او توجه شود، یعنی امنیت فرهنگی را جایگزین فرهنگ امنیتی کنیم باید شرایطی فراهم کنیم تا معلم حرف خود را بزند، برنامه‌ها را نقد کند و بداند در برنامه‌ریزی‌ها نقش دارد.

فانی در خصوص سند تحول و تألیف کتب درسی نیز گفت: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ما خود را مکلف به اجرای آن می‌دانیم؛ به علاوه این سند جامع همه اسناد بالادستی بوده و یک فرصت تلقی می‌شود که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است در عین حال جهت اجرای کامل نیاز به نقشه راه، ساز و کار و زیرساخت‌های لازم دارد که باید آماده کرد. وی اضافه کرد: این سند دارای اجزای فراوانی است که «۳-۳ - ۶» تنها یک جزء ساختاری از آن است و تعجیل در اجرای آن بدون آماده‌سازی زیر ساخت‌های لازم، سبب بروز مشکلات فراوان از جمله تأمین معلم متخصص، فضا، محتوا و تجهیزات زیرساختی شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اما در مورد کتب باید بگویم؛ متاسفانه کتاب‌های جدید با عجله تالیف شده و به همین دلیل خالی از اشکال نیست؛ کتاب باید مبتنی بر اهداف تعلیم و تربیت باشد و اهداف در دوره ابتدایی ۵ ساله بوده و مشخص نیست کتاب‌های ششم با چه هدفی تدوین شده است، به هر حال کار آغاز شده و ناچار باید در حرکت نسبت به اصلاح و بهبود آن اقدام شود.

وی در ادامه از تشکیل جلسات کار‌شناسی با حضور کار‌شناسان دوره ابتدایی، متوسطه، پرورشی و فرهنگی خبر داد و گفت: در این جلسات عمده‌ترین مسائل و مشکلات و چالش‌های پیش رو مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهایی برای حل آن ارائه می‌شود.

فانی ادامه داد: تیمی برای بررسی نحوه استفاده از تعطیلی پنجشنبه‌ها با استفاده از روش‌های علمی و کار کار‌شناسی مأموریت یافته‌اند تا پس از مطالعات کافی نتایج آن را در خصوص چگونگی بهره‌مندی بهینه از این فرصت تهیه و برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کنند.

وی با اشاره به تحقیقات میدانی انجام شده در سال ۷۸ تحت عنوان «مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری» گفت: گرچه ادارات آموزش و پرورش، رئیس منطقه و مدرسه داریم ولی باید بپذیریم که محور اصلی مدرسه است و همه چیز باید در خدمت مدرسه و دانش‌آموزان باشد؛ به دلیل اینکه محور تربیت و محور توسعه پایدار کشور است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نقش مدیر نیز بسیار حائز اهمیت است و باید از مدیران متخصص و با تجربه استفاده کرد که بتواند مشکلات مدرسه را چه به لحاظ نیروی انسانی، چه به لحاظ امور مالی و چه به لحاظ تجهیزات به خوبی سامان دهد؛ به همین دلیل دفتر بهبود مدیریت و بانک مدیران را راه‌اندازی کردیم تا انشاالله پس از ۴ سال شاهد تربیت مدیرانی متخصص، متعهد و کارآمد باشیم.

فانی ادامه داد: همچنین اتاق‌های فکری را با استفاده از افراد توانمند و با تجربه طراحی کردیم تا با بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف و بهره‌گیری از نظرات متخصصان و صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی راه حل‌های مناسب ارائه کنند؛ در واقع در کنار سازمان رسمی آموزش و پرورش یک سازمان غیر رسمی ایجاد شده تا حاصل مطالعات علمی و تجربی خود را به سازمان رسمی انتقال داده و آن را در حل مشکلات یاری کند.

وی در مورد دریافت حق ثبت‌نام بیشتر از تعرفه برخی مدارس غیر دولتی نیز گفت: همانطور که بار‌ها اعلام کرده‌ام امر خطیر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان این مرز و بوم تنها از عهده وزارت آموزش و پرورش بر نمی‌آید و همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و اولیای دانش‌آموزان باید در این امر خطیر آموزش و پرورش را یاری کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هم اکنون دولت بطور میانگین برای هر دانش‌آموز سالانه یک میلیون و سیصد تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان هزینه می‌کند البته این غیر از هزینه‌های سرمایه‌ای است؛ در ابتدای شروع خدمتم این توفیق را داشته‌ام تا با مساعدت دولت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار را بین مدارس توزیع کنم.

وی اضافه کرد: البته مدارس غیر دولتی در راستای مصوبات قانونی و برای کمک به دولت ایجاد شده‌اند و برخی مدارس پول اضافی را برای کار اضافی و خدماتی که ارائه می‌کنند به ویژه کلاس‌های تقویتی و جبرانی و اردوهای علمی، سیاحتی و زیارتی با تصویب انجمن اولیاء و مربیان و یا هیأت امناء مدرسه مطالبه می‌کنند و این بدان معنا نیست که هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد، در عین حال هرگونه تخلف در صورت دریافت گزارش و شکایت قابل پیگیری و برخورد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز