خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیستم بانکی از شکاف درآمد و هزینه رنج می‌برد/ بانک‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده توزیع می‌کنند/ ترمز سوداگری در بازار ارز کشیده شد

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۱۵۵

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: وقتی ترمز سوداگری در بازار ارز کشیده می‌شود هیجان و سوداگری در سایر بازارها نیز کاهش می‌یابد و سیستم بانکی تبدیل به امن‌ترین و بهترین مکان برای سپرده‌گذاران می‌شود.

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با ایلنا در  مورد تاثیر نزدیک شدن نرخ تورم به نرخ سود بانکی بر اقتصاد کشور گفت: در سال‌های اخیر نرخ بهره‌ واقعی مثبت بود و دلیل آن نیز پایین بودن نرخ تورم بود که تا ۹.۶ درصد نیز کاهش یافته بود در حالیکه نرخ سود بانکی مصوب ۱۵ درصد بود یعنی نرخ بهره حقیقی ۵ درصد مثبت بود. اما در حال حاضر تورم روند افزایشی به خود گرفته و احتمالا تا پایان سال به ۲۵ یا ۳۰ درصد نیز برسد.
وی ادامه داد: اگر  نرخ تورم مثلا ۲۵ درصد و نرخ سود در ۱۸ درصد تثبیت شود، در این شرایط امسال و سال آینده نرخ بهره حقیقی منفی می شود و سیستم بانکی امکان افزایش نرخ سود بانکی را ندارد چون نظام بانکی کشور از یک شکاف درآمد و هزینه رنج می‌برد و توان پرداخت سودهای بالاتر را ندارد.
 
شقاقی تصریح کرد: در نظر بگیرید؛ از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور تقریبا ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شبه پول است که از این مقدار بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان آن نیز در قالب سپرده‌های مدت‌دار است. بنابراین سیستم بانکی در این شرایط باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود سپرده توزیع کند.
 
استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه ۳۰ تا ۶۰ درصد طرف دارایی بانک‌ها غیر واقعی است، افزود: طرف دارایی نظام بانکی منجمد، موهومی و غیر واقعی است  در حالی که طرف بدهی‌های آن  که شامل سپرده‌های مردم است تماماً واقعی است و باید سود آنها را پرداخت کند در واقع سیستم بانکی از این شکاف درآمد و هزینه رنج می‌برد که می‌تواند موجب فروپاشی سیستم بانکی شود.
 
وی ادامه داد: از سویی افزایش نرخ سود موجب ایجاد رقابت ناسالم برای جذب سپرده ها بویژه از جانب بانک‌های بد می‌شود و این اقدام موجب می‌شود تا بانک‌های خوب نیز از آنها پیروی کنند و چون  وضعیت ترازنامه بانک‌ها نامناسب است در نهایت به ضرر سیستم بانکی تمام می‌شود.
این اقتصاددان  کاهش نرخ سود واقعی و نرخ ارز را سیاست مناسب ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه بانک مرکزی این دو سیاست را همراه هم اجرا می‌کند، کاهش نرخ دلار از کانال ۱۶ هزار تومان به ۹ هزار تومان انگیزه خروج سپرده‌ها را به بهانه پایین بودن نرخ سود کاهش می‌دهد چون وقتی ترمز  سوداگری در بازار ارز کشیده می‌شود هیجان و سوداگری در سایر بازارها نیز کاهش می‌یابد و سیستم بانکی تبدیل به امن‌ترین و بهترین مکان برای سپرده‌گذاران می‌شود.

شقاقی خاطرنشان کرد: بنابراین کاهش سوداگری در بازار ارز بهمراه کاهش نرخ سود به نوعی جلوی ضرر فراینده نظام بانکی را می‌گیرد چون همان‌طور که ذکر کردم بانک‌ها دیگر توان پرداخت سود عظیم را ندارند و این در واقع به نفع کل اقتصاد کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز