خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز در پاسخ به ایلنا خبر داد:

کاهش سه میلیون لیتری قاچاق سوخت در روز/ امحای ۲۰۰ هزار کارت غیرمجاز در یک استان/ تلاش برای عدم قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۶۳۷

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: تا دو، سه ماه گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت انجام می‌شد که با روش‌‌‌های پیشگیرانه‌‌ای که به کار بسته‌‌ایم، حدود دو تا سه میلیون لیتر در روز کاهش داشته است. ما فقط در یک استان، ۲۰۰ هزار کارت غیرمجاز را امحاء کردیم که قطعا در روند کاهش قاچاق سوخت تاثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سردار علی مویدی درباره نتایج جلسه امروز که با حضور وزیر کشور، رییس سازمان استاندارد و نمایندگان نیروی انتظامی برگزار شد،‌ گفت: در جلسه امروز در رابطه با قاچاق و معضلاتی که کشور با آن مواجه است، تصمیم‌‌‌گیری شد و مصوبات خوبی داشتیم. امیدواریم تا نشست بعدی این مصوبات عملیاتی و اجرایی شود.

وی افزود: در این نشست تاکید شد که همه ناوگان حمل و نقل سوخت به طرح پیمایش بپیوندند و دستگاه‌های متولی با جدیت این موضوع را دنبال کنند. حوزه های نظارتی هم جهت تکمیل اجرای یاد شده نظارت کافی را به عمل آورند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: همچنین قرار شد خودروهایی که تحت عنوان ترانزیت وارد کشور می‌‌‌شوند و در گاهی اوقات، مبادرت به قاچاق سوخت نیز می‌‌‌کنند، در مبادی ورودی تجهیزات و زیرساختی فراهم شود که از خروج غیرقانونی سوخت جلوگیری شود.

مویدی همچنین درباره قاچاق مشتقات نفتی اظهار داشت: وزارت نفت و سازمان استاندارد از قبل موظف به بررسی موضوع قاچاق مشتقات نفت که منجر به قاچاق سوخت نیز می‌‌‌شود، بوده‌‌‌اند. در حال حاضر، جهت تعیین تکلیف دو هزار پرونده در این زمینه کارگروه ویژه‌‌‌‌ای با نظارت ستاد قاچاق مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده که تا پایان سال تعیین و تکلیف خواهد شد.

وی اضافه کرد: بخشی از قاچاق سوخت ناشی از قاچاق مشتقات نفتی است که باید وزارت نفت و سازمان استاندارد در اجرای مصوبات برای جلوگیری از این امر تلاش مضاعفی داشته باشند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه دولت از یکی، دو سال گذشته به منظور رفاه و توسعه زیرساخت‌‌‌های مرزی تمهیداتی به عمل آورده که در مرزها مبادرت به تبادل سوخت با نرخ تعادلی داشته باشند، تصریح کرد: وزارت نفت در این زمینه اقدامات خوبی داشته و قرار شد در تمامی مرزها با نظارت استانداران این اقدام صورت گیرد.

مویدی به دیگر مورد مطرح شده در جلسه امروز برای کاهش قاچاق سوخت اشاره و خاطرنشان کرد: قرار شد نیروی انتظامی برای هر خودرویی پلاک صادر می‌‌‌کند، کارت سوخت نیز به همراه داشته باشد. همچنین خودروهایی که اسقاطی و از چرخه فعالیت خارج می‌‌شوند، باید از سوی نیروی انتظامی به مبادی مربوطه اعلام شود تا کارت‌‌‌هایشان مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره حذف قاچاق سوخت ابراز داشت: با توجه به پیشگیری و تمهیدات وزارت نفت، استانداری، فرمانداری و نیروی انتظامی شیب تندی که تا دو، سه ماه گذشته وجود داشت، فروکش کرده و با اجرای مصوبات و استمرار جلسات شاهد کاهش بیشتر قاچاق خواهیم بود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: تا دو، سه ماه گذشته حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت انجام می‌شد که با روش‌‌‌های پیشگیرانه‌‌ای که به کار بسته‌‌ایم، حدود دو تا سه میلیون لیتر در روز کاهش داشته است. ما فقط در یک استان، ۲۰۰ هزار کارت غیرمجاز را امحاء کردیم که قطعا در روند کاهش قاچاق سوخت تاثیرگذار بوده است.

مویدی در پاسخ به دیگر سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره افزایش قاچاق معکوس و خروج کالا از مرزها با توجه به افزایش نرخ ارز بیان کرد: سیاست‌‌های ارزی باعث شد ورود کالای قاچاق کاهش یابد اما قاچاق کالا به صورت معکوس را شاهد بودیم که تلاش خوبی در مرزها توسط استانداران و فرمانداران جهت عدم خروج کالاهای اساسی به عمل آمده اما کافی نیست و متاسفانه شاهد خروج دام و سوخت و برخی اقلام اساسی هستیم. باید تلاش کنیم که این روند کاهش باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز