رئیس اتاق ایران در همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات:
ایران میتواند شریک فناوری کشورهای منطقه باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران میتواند شریک فناوری کشورهای منطقه باشد، گفت: فناوری اطلاعات، کلید جهش اقتصادی است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، همایش صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز سهشنبه 14 مرداد ماه با حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست با بیان اینکه اقتصاد کشور با فشارهای بیرونی و محدودیتهای ناشی از تحریم روبروست، گفت: تکیه بر منابع خام و صادرات سنتی، پاسخگوی اقتصاد کشور نیست. بنابراین، صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات ضرورتی راهبردی برای عبور از تنگناهای اقتصادی و ورود به اقتصاد دانشبنیان است.
وی، ادامه داد: برخورداری ایران از نیروهای جوان و بااستعداد، باانگیزه و خلاق، متخصصان برجسته در عرصه فناوری اطلاعات و شرکتهای دانشبنیان و نوآفرین با ظرفیتهای صادراتی، و همچنین هزینه تولید پایینتر نسبت به کشورهای منطقه، مزایا و فرصتهای قابل توجهی برای حضور ایران در بازارهای جهانی است. بنابراین معتقدیم که اگر در زمینه صادرات محصولات و خدمات حوزههای مختلف از جمله حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به درستی برنامهریزی کنیم، میتوانیم به درآمدهای پایدار ارزی دست یابیم.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، واقعیت این است که با توجه به نیاز کشورهای منطقه به خدمات نرمافزاری و هوش مصنوعی، ما میتوانیم شریک فناوری این کشورها باشیم. در همین زمینه، کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مرکز پژوهشهای اتاق ایران و همچنین تشکلهایی مانند فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرمافزار ایران، سندیکای تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات ایران و سایر انجمنها و تشکلهای فعال در این زمینه، ظرفیتهای اتاق ایران در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.
حسنزاده با بیان اینکه با بهرهمندی از این ظرفیتها، تلاش میکنیم تا پنجرهای جدید پیش روی فعالان اقتصادی حوزه ICT گشوده شود، افزود: امیدواریم با انسجامی که در تشکلهای بخش خصوصی به وجود آمده است، بتوانیم برای هماهنگی بیشتر بین برنامههای دولت و اقدامات بخش خصوصی، گامهای موثری برداریم.
وی خاطرنشان کرد: یقین داریم چالشهای مسیر صادرات ICT، با اراده ملی، برنامهریزی دقیق و همکاری بخش دولتی و خصوصی، قابل مدیریت است و در این راستا نیازمند تدوین بستههای حمایتی هوشمند برای صادرات دیجیتال، حضور فعالتر در نمایشگاههای بینالمللی و تقویت دیپلماسی فناوری کشورمان هستیم.