خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه استرالیایی در گفت وگو با ایلنا:

منابع حاصل از فروش اوراق در هزینه‌های جاری تلف نشود/ نقدینگی در حساب‌های هزینه‌زای بانک‌ها قفل شده است/ شرکت‌های بورسی از قوانین دست و پاگیر خلاص شوند

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۱۷۸

سعدوندی اظهار داشت: اگر نقدینگی هدایت نشود بسیار مخرب خواهد بود و این همانند آب پشت سد در بالادست است، اگر ناگهان تخلیه شود موجب خسارت در پایین‌دست می‌شود و اگر هدایت شود موجب آبادانی و پیشرفت است. توصیه ابتدایی من هدایت نقدینگی به سمت بورس است و برای این کار باید بازار بورس از نظر بنیادی تقویت شود امری که تا امروز صورت نگرفته است.

علی سعدوندی در گفت‌وگو با ایلنا  با اشاره به نقش مردم در مبارزه با تورم گفت: چندی پیش نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور یک حقیقت اقتصادی  به نام پیش‌بینی‌های خود تحقق پذیر را مطرح کرد، یعنی گاهی اگر مردم تصمیم بگیرند کاری را انجام دهند آن کار محقق خواهد شد. به عبارت دیگر اگر مردم نتیجه بگیرند که نرخ تورم در آینده بالا خواهد بود،  قطعا نرخ تورم افزایش خواهد داشت زیرا انتظارات بر نحوه تعاملات و مبادلات تاثیر می گذارد اما نباید فراموش کرد که دولت نیز مسئول بازگرداندن اعتماد به جامعه است.

وی در مورد افزایش نرخ تورم تولیدکننده گفت: نرخ تورم تولیدکننده به نحوی نشان می‌دهد که آیا تقاضای اسمی برای تولیدات داخلی وجود دارد یا نه؟  و افزایش آن این علامت را می‌دهد که بازارهای ما تا حدی به سمت رونق حرکت می‌کنند. اما مسئله دیگر آنکه در 2 سال اخیر تورم تولیدکننده حتی تا حد 2.5 درصد هم کاهش یافته بود و اگر این روند افزایشی ادامه‌دار باشد خطرناک است.

سعدوندی تصریح کرد: توصیه بنده این است که در ماه‌های آینده سیاست انقباضی اجرا شود تا انتظارات تورمی ناشی از  افزایش نرخ ارز بیش از این رشد نکند و سپس به سمت سیاست‌های انبساطی و رونق حرکت کنیم. برای نمونه افزایش تورم در زیربخش صنعت نشان می‌دهد که تقاضا تا حدودی به سمت تولیدات داخل رفته است و این مثبت است.

این کارشناس اقتصاد کلان درباره تاثیر نقدینگی روزافزون بر افزایش نرخ تورم در ماه‌های پیش‌رو گفت: تاثیر آن بستگی به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی دارد، متاسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌های درستی پیگیری نشد و یکی از آن سیاست‌های اشتباه، تثبیت نرخ ارز بود که موقتا انتظارات تورمی را کنترل می‌کرد ولی در شرایط فعلی با رهایی فنر ارز اگر جهت‌گیری انتظارت تورمی به سمت نرخ‌های بالاتر باشد با توجه به نقدینگی وسیع اقتصاد کشور، موجب نگرانی است.

وی افزود: اگر نقدینگی هدایت نشود بسیار مخرب خواهد بود و این همانند آب پشت سد در بالادست است، اگر ناگهان تخلیه شود موجب خسارت در پایین‌دست می‌شود و اگر هدایت شود موجب آبادانی و پیشرفت است. توصیه ابتدایی من هدایت نقدینگی به سمت بورس است و برای این کار باید بازار بورس از نظر بنیادی تقویت شود امری که تا امروز صورت نگرفته است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: هرچند سیاست‌های اعلامی دولت محترم تقویت بازار بورس بوده است اما این سیاست‌ها در جهت فاندامنتال‌ها و تقویت بنیادی سهام‌های بورس نبوده است. برای اینکه از نظر بنیادی شرکت‌های درون بورس تقویت شوند باید از مشمول قیمت‌گذاری و محدودیت‌های ارزی و سایر قوانین دست و پاگیر خلاص شوند.

سعدوندی متذکر شد: نکته دیگر اینکه بازار سرمایه با توجه به اندازه و حجم معاملات که دارد نمی‌تواند نقدینگی را به طور کامل جذب و هضم  کند، بنابراین نیازمند بازاری دیگر هستیم که نقدینگی را به آنجا هدایت کنیم و توصیه اکید بنده این است که بازار اوراق دولتی فعال شود و مازاد نقدینگی پس از بازار سرمایه به سمت اوراق میان‌مدت و بلندمدت هدایت شود. البته باید مراقب بود که منابع حاصل از فروش اوراق در هزینه‌های جاری تلف نشود، بلکه درآمدهای مازاد دولت از محل فروش اوراق مجزا شده و در پروژه‌های زیرساختی مانند انرژی مشخصا استخراج نفت، حمل و نقل ریلی و احیای بافت فرسوده شهرها استفاده شود.

 وی در اهمیت بازار بورس افزود: بازار بورس وقتی رونق داشته باشد در واقع نقدینگی جذب شده علاوه بر بازار ثانویه وارد بازار اولیه نیز می‌شود و ما امیدواریم که با رونق بورس تامین سرمایه شرکت‌ها با هزینه پایین‌تر محقق شود و بخشی از نقدینگی کشور به سمت بخش‌های واقعی اقتصاد تغییر جهت دهد. متاسفانه در شرایط کنونی نقدینگی در حساب‌های هزینه‌زای بانک‌ها قفل شده است و مطلقا صرف تولید و سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز