خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تولید بخش کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد/ با وجود مشکل آب، هندوانه و خربزه به روش سنتی کشت می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۹۸۵۰

عربیون متذکر شد: در حالی که ادعا می کنیم مشکل آب داریم، هنوز بسیاری از محصولات مانند هندوانه و خربزه به روش سنتی و آبیاری باغچه ای کشت می شوند، علاوه بر آن کارشناسان سال ها است که نسبت به کهولت سن افراد در این بخش هشدار می دهند اما هیچ اقدامی برای تربیت نیروی کار جدید صورت نمی گیرد

ابوالقاسم عربیون ( استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد کشاورزی) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد عدم استفاده از علم روز در این بخش گفت: متاسفانه بخش کشاورزی ایران به روش سنتی اداره می‌شود و تا زمانی که از علم و تکنولوژی روز دنیا در این بخش بهره‌مند نشویم، تولید بخش کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد یا فعالیت این بخش به صلاح نیست.

وی ادامه داد: هنوز در کشور ما استانداردهایی مانند الگوی کشت، تناوب زراعی، میزان برداشت و استحصال منابع و تراکم مزرعه رعایت نمی‌شود در حالی که در تمام دنیا از اقلام پر بازده یا اصلاح شده استفاده می‌شود، در کشور ما از اقلام سنتی در کشت محصولات استفاده می‌شود که فاجعه بار است.

استاد دانشگاه تهران در مورد ساختار بخش کشاورزی کشور گفت:  هر اندازه ساختار بخش کشاورزی به استانداردهای جهانی نزدیک باشد، ساختار ما مجاب به استفاده از تکنولوژی روز دنیا می‌شود  که می‌تواند بازده کشت و ارزش افزوده این بخش را افزایش دهد.

وی ادامه داد: اگر ارزش افزوده را افزایش ارزش‌های مشتریان و کاهش هزینه‌ها تعریف کنیم متوجه می‌شویم که افزایش آن در گرو استفاده از فناوری و علم روز دنیا است و این قابلیت را ایجاد می‌کند که ستانده را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

وی در مورد مشکل آب بخش کشاورزی و هدر رفت آن گفت: در حالی که چهل سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، در همه این سال ها شاهد اعلام مشکل آب از سوی مسئولین هستیم در حالی که هیچ اقدام فوری در راستای برطرف کردن این مشکل مشاهده نمی شود.

عربیون یادآورشد: در حالی که ادعا می کنیم مشکل آب داریم، هنوز بسیاری از محصولات مانند هندوانه و خربزه به روش سنتی و آبیاری باغچه‌ای کشت می‌شوند، علاوه بر آن کارشناسان سال‌ها است که نسبت به کهولت سن افراد در این بخش هشدار می‌دهند اما هیچ اقدامی برای تربیت نیروی کار جدید صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به بحث خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی گفت: هیچ کس مخالف خودکفایی، خود بسندگی و استقلال در تولید نیست اما باید عقلانیت در تولید و کشاورزی را پیاده‌سازی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز