خبرگزاری کار ایران

ضرورت یکسان سازی نرخ ارز برای مقابله با فساد و رانت

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۳۰۰

در حالی‌که بانک مرکزی در اقدامی از تیر 92، «نرخ مرجع و مبادله ای ارز» را از وب‌سایت خود حذف کرده و به جای آن یک نرخ به عنوان نرخ ارز گنجانده است ؛ اما در عمل ارز دو نرخی هنوز هم پابرجاست و از عوامل تشدید فساد و رانت در اقتصاد ایران است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ ولی الله سیف( رییس کل بانک مرکزی)  در گفت‌وگویی با اشاره به اقداماتی در راستای جلوگیری از سوداگری در بازار ارز گفت: برای یکسان سازی نرخ ارز نیازمند پیش نیاز و مقدماتی هستیم که این مهم باید عملیاتی شود.

موضوعی که همیشه  انتقاد اقتصاد دانان و کنشگران این حوزه را در بر داشته است.در روزهای اخیر که  التهاب  بر نرخ ارز سایه افکنده  و نرخ دلار تا مرز 5 هزار تومان هم بالا رفته بود ؛طبق گزارش بانک مرکزی بالاترین نرخ مرجع دلار در روزهای در حول و حوش 3800 تومان در نوسان بود.

ضرورت یکسان سازی نرخ ارز برای مقابله با فساد و رانت

 انتقاد اقتصاددان متوجه این موضوع است که این شکاف موجب سوداگری و رانت جویی در بازار ارز می‌شود. افرادی که از طریق زد و بند موفق به دریافت  دلار می‌شوند می‌توانند سود هنگفتی را به نام واردکنندگان  کسب کنند.

موضوع  تک‌ نرخی شدن ارز در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد از یک مصوبه مجلس آغاز شد.

در بند «ج» ماده ۸۱ قانون برنامه پنجم توسعه آمده است نظام ارزی کشور، «شناور مدیریت‌شده» است؛ نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین خواهد شد.

در حالیکه بانک مرکزی در اقدامی  از تیر 92، «نرخ مرجع و مبادله ای ارز» را  از وب‌سایت خود حذف کرده و به جای آن یک نرخ به عنوان نرخ ارز گنجانده است ؛ اما در عمل ارز دو نرخی هنوز هم پابرجاست و از عوامل تشدید فساد و رانت در اقتصاد ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز