خبرگزاری کار ایران

دبیر کارگروه ملی زلزله به ایلنا خبر داد:

تنش های لرزه ای پس از زلزله ملارد تا دو هفته ادامه دارد/ ثبت 20 زمین لرزه تا کنون

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۳۶۹

دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه تا نهایتا دو هفته آینده تنش های لرزه ای زلزله ملارد ادامه دارد، گفت: تا کنون 20 زمین لرزه با بزرگی نهایتا 2 ریشتر ثبت شده است.

علی بیت اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره احتمال وقوع زلزله بزرگتر در تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم به صورت علمی صحبت کنیم از اینکه زلزله با چه بزرگی‌ و چه زمانی رخ می‌دهد اطلاع نداریم.

وی تاکید کرد: اطلاعات ما درباره رفتار گسل‌هایی که در عمق 20 کیلومتری زمین وجود دارند و تحت فشار هستند و ما بروز آن را به صورت زمین‌لرزه احساس می‌کنیم بسیار کم است یا اصلا هیچ اطلاعی از آن نداریم. بنابراین اینکه درباره وقوع زلزله یا بزرگی و کوچکی آن صحبت کنیم فاقد پایه‌های علمی قوی است.

دبیر کارگروه ملی زلزله ادامه داد: مطالبه عمومی و مردم درباره وقوع زلزله قاطعیت در گفتار است که نمی‌توان به صورت قطعی در این باره هم اظهارنظر کرد.

وی با بیان اینکه توصیه ما به مردم این است که در این ایام جوانب احتیاطی را رعایت کنند گفت: مردم بهتر است که آمادگی کامل داشته باشند و در این ایام هوشیار باشند.

بیت‌اللهی ادامه داد: براساس یافته‌هایی که وجود دارد و علائمی که می‌بینیم مقیاس زمین ساخت ناحیه‌ای این زمین لرزه ها یک زون چندان بزرگی نیست و می‌توان از زلزله‌های کرمانشاه، کرمان، لنگرود و کرج اینطور استنباط کرد که پوسته ایران در تنش قرار گرفته و این فشار در اقصی‌نقاط کشور بسیار بالاست.

وی ادامه داد: اینکه زلزله در کرج رخ دهد یا در گسل شمال تهران از نظر مقیاس زمین‌شناختی یک زون محسوب می‌شود.

دبیر کارگروه ملی زلزله تاکید کرد: تنش‌های لرزه‌ای ادامه خواهد داشت و تا زمانی که به سکون نسبی نرسیده‌ایم باید جوانب احتیاط را رعایت کرد.

بیت‌اللهی با بیان اینکه نهایتا تنش‌های لرزه‌ای تا دو هفته ادامه خواهد داشت، گفت: هرچند که خطر زلزله در کشورمان یک خطر دائمی است اما شاهد تنش‌های لرزه‌ای تا نهایتا دو هفته آینده خواهیم بود.

وی تاکید کرد: حال اینکه بخواهیم بگوییم زلزله 2/5 ریشتری ملارد زلزله اصلی بوده یا اینکه ممکن است زلزله بزرگتری در چند روز آینده رخ دهد پایه علمی ندارد و اساسا ابزاری برای این اندازه‌گیری‌ها نداریم. اگر تا دو هفته آینده زلزله بزرگ‌تری رخ ندهد، زلزله ملارد زلزله اصلی خواهد بود.

دبیر کارگروه ملی زلزله با تاکید بر اینکه پس از وقوع زلزله 2/5 ریشتری ملارد تاکنون 20 پس‌لرزه ثبت شده است، گفت: در پس‌لرزه‌های ثبت شده زلزله‌های 7/1 تا2 ریشتر بزرگ‌ترین پس‌لرزه‌ها بودند که امیدواریم با این پس‌لرزه‌ها انرژی نهفته در زمین آزاد شده باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز