خبرگزاری کار ایران

تشریح مزایای طرح برندینگ در جایگاه‌های عرضه سوخت / اجرایی شدن کهاب، طرحی که مدت‌ها خاک می‌خورد

تشریح مزایای طرح برندینگ در جایگاه‌های عرضه سوخت / اجرایی شدن کهاب، طرحی که مدت‌ها خاک می‌خورد
کد خبر : ۵۷۰۸۴۶

مدیر عامل یک شرکت برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت ضمن تشریح پروسه برندسازی مهمترین مزیت این طرح را اجرایی شدن طرح کهاب و بروز شدن پرداختی به جایگاه‌داران دانست.

ابوالحسن یزدان پناه مدیرعامل یک شرکت برند سازی جایگاه های عرضه سوخت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به پروسه اجرایی شدن برندینگ در جایگاه های عرضه سوخت اظهار داشت: با توجه به اصل 44 قانون اساسی ، وزارت نفت قرار است شرکت پخش فرآورده های نفتی را خصوصی سازی کند که بر این اساس دستورالعملی را به شرکت ملی پخش ابلاغ کرد و در این راستا شرکت های صاحب نشان ارزیابی شدند تا بتوانند وظایف شرکت ملی پخش را انجام دهند. در حال حاضر خصوصی سازی در سرویس های صنعتی شرکت پخش انجام شده و مجاری عرضه نیز تحت عنوان شرکت های صاحب نشان زنجیره ای این دستورالعمل را اجرایی می کنند، بر حسب این دستور العمل در فاز اول ابتدا شرکت های برند فرآورده را از زیر دوش تحویل می گیرند و پس از کنترل کیفیت، آن را حمل و به جایگاه ها تحویل می دهند و خدمات به مشتری توسط شرکت های برند انجام می شود.

 وی در خصوص روند اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی توسط وزارت نفت بیان داشت: در اجرای این قانون و در راستای کاهش تصدیگری، کوچک‌سازی و چابک‌سازی بدنه وزارت نفت یک افق برنامه‌ریزی شده، در فاز اول پروژه ، 20 درصد از نازل ها با هدف جلوگیری از انحصاری شدن به بخش خصوصی که شامل شرکت‌های زنجیره ای توزیع فرآورده‌های نفتی مایع و CNG با دارا بودن علامت تجاری ثبت و تحت این عنوان شرکت‌های صاحب نشان شده اند، واگذار کرده و این مهم با پذیرش و ارزیابی متقاضیان توانمند در زمینه‌های جایگاه‌داری،حمل و نقل و با تخصص عملیاتی اجرایی و توانمندیهای مالی مورد کنکاش کمیته های کارشناسی بررسی پرونده و اسناد،صورت گرفته است. 

مدیرعامل شرکت پیشگامان صنعت نفت ادامه داد: برای متعاملین با اخذ تضامین مورد لزوم در راستای حمایت از سیاست‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و جایگاه‌داران عرضه فرآورده‌ و حاملین سوخت‌رسان، مجوزهای بهره‌برداری توسط مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‎‌های نفتی ایران،صادر شده است.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: وظایف این شرکت‌ها ارائه خدمات تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی و احداث جایگاه‌های استاندارد جدید، در قالب قراردادهای تنظیمی با دستور کار خرید سوخت، حمل فرآورده،تحویل به جایگاه‌دار و پذیرش مسئولیت نظارت بر عرضه فرآورده به مشتریان با هدف ارتقاء سطح کمی و کیفی عرضه خدمات، استانداردسازی، ایمن‌سازی جایگاه‌ها ، بهره مندی از سیستم‌های پیشرفته اتوماسیون ،شبکه‌های نوین مبادلات پولی بانک‌ها با تعهد بر اجرای دقیق و پشتیبانی همه جانبه شرکت‌های صاحب نشان به منظور عرضه سوخت و ممانعت از هرگونه تحمیل و اعمال هزینه مازاد و پرداخت به موقع مطالبات قانونی جایگاه‌داران نظارت عالیه صورت پذیر است. ضمن اینکه در اجرای این پروژه جایگاه‌دران فعلی نیز می‌توانند مشارکت داشته و هیچگونه اجباری بر آنها مترتب نیست. 

یزدان‌پناه با بیان اینکه به طور کلی با اجرای طرح برندینگ؛ دیسپچینگ و طرح کهاب در جایگاه های تحت پوشش برند انجام می شود، اطلاع رسانی در زمینه اجرای این طرح را ضعیف عنوان کرد و افزود: به دلیل عدم اطلاع رسانی کافی و گنگ بودن برخی مسائل می بینیم که برخی جایگاه دارانی که دور از پایتخت هستند و حتی نمایندگان مجلس نسبت به این طرح موضع گیری می کنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر جایگاه های تحت پوشش برند به جای نظام کارمزدی تبدیل به حق العمل کاری شده و کارمزد خود را در ابتدای خرید دریافت می کنند که این رویه کمک حال جایگاه ها است.

این فعال حوزه برندینگ با اشاره به اجرای طرح کهاب و دیسپچینگ که از سوی شرکت های برندینگ انجام می شود، بیان کرد: با توجه به مسائل زیست محیطی در کلانشهرهایی مثل تهران طرح کهاب در جایگاه های عرضه سوخت از سوی شرکت های برندینگ انجام می شود، ضمن اینکه داده های آنالوگ جایگاه ها نیز از سوی شرکت های برندینگ کنترل و مانیتورینگ می شود.

 وی در ادامه با اشاره به فعالیت های شرکت متبوعش در راستای تحت پوشش بردن جایگاه ها گفت: طبق مجوز اول  قرار بود که ما 60 نازل را برندسازی کنیم اما خوشبختانه تاکنون توانسته ایم  286 نازل را تحت پوشش قرار دهیم و امیدواریم بتوانیم در قرارداد نهایی این رقم را بالاتر ببریم.

مدیرعامل شرکت پیشگامان صنعت نفت افزود: اکنون در جایگاه های فروش متوسط و بیشتر از 30 هزار لیتر در روز استقبال مناسب است و  تحت پوشش برند کارمزد خود را روزانه و از روی بار رسیده  دریافت می کنند ، به این ترتیب که قبلا با کسورات لیتری 47 تومان و اکنون بدون کسورات لیتری 40 تومان دریافت می کنند و به صورت کلی جایگاه های تحت پوشش برند منتظر نیستند که کارمزد توسط شرکت نفت محاسبه شود.

یزدان پناه  درباره مقاومت های برخی جایگاه‌داران برای اجرای برندینگ نیز گفت: برخی جایگاه هایی که دور از پایتخت هستند به خاطر اطلاع رسانی نامناسب چندان استقبال نمی کنند، وضعیت جایگاه هایی که کم فروشند نیز در دستورالعمل دیده نشده که با کمیته ای که تشکیل شد مبلغ کارمزد جایگاه های کم فروش را پیش بینی خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برند شدن برای جایگاه داران هزینه ای ندارد، یادآور شد: فعلا تا دو سال اولیه شرکت برندینگ هیچ درآمدی کسب نمی کند ضمن اینکه 300 میلیون تومان بابت طرح کهاب و 350 میلیون تومان نیز بابت اجرای دیسپچینگ در جایگاه ها هزینه می کند تا از طریق این دو سامانه جایگاه ها کنترل شده و فرآورده را خریداری می کنند. درآمدزایی شرکت های برندیگ زمان بر و در پروسه ای دو ساله خواهد بود که به ازای هر لیتر در طرح کهاب 6 تومان و در دیسپچینک به ازای هر لیتر 32 ریال سود خواهند داشت اما درابتدای کار منفی هستیم.

این فعال حوزه برندینگ اذعان کرد: از آنجا که با اجرای برندینگ ، تجمع چند جایگاه یک شرکت زنجیره ای را تشکیل داده اند، در آینده برای فروش و خدمات دیگر سوخت می توانند راحت تر و با درآمد بیشتر فعالیت کنند ،علاوه براین جایگاه دار فقط به درآمد فروش فرآورده فکر نمی کند و با ارائه خدمات بیشتر و متنوع تر به مشتریان  درآمد بالاتری کسب می کند.

 وی با اشاره به مزیت های شرکت متبوعش در رقابت با سایر شرکت های برندینگ نیز خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در مباحث فنی و اجرایی نسبت به بقیه شرکت ها سریعتر عمل کنیم تا جایگاه دار متضرر نشود و مردم نیز مشکل سوخت نداشته باشند. همچنین تلاش مان این است که در برخی آفرها نسبت به دیگر برند ها متمایز باشیم.

یزدان پناه ادامه داد: علاوه بر این جایگاه دار بخصوص در تعطیلات سرمایه در گردش داشته و راحت تر فرآورده را پیش بینی و خرید می کند.در مباحث عملیاتی هم سعی کردیم با شرکت ها بهتر تعامل کنیم که فرآورده را راحت تر و سریع تر حمل کنیم تا فروش جایگاه بیشتر شود و به مشکل برنخورند. خدمات پرداخت پول و سوختگیری نیز تماما الکترونیکی شده و با رعایت مشتری مداری در وقت مراجعین صرفه جویی می شود.

وی همچنین گفت: در طرح برندسازی جایگاه ها فضاهایی در اختیار مشتریان قرار می گیرد که بتوانند خرید کنند و با اجرای این طرح جایگاه دار نیز به خاطر خدمات هایپری که ارائه خواهد داد باید همیشه فضای جایگاه را تمیز نگه دارد تا مردم مجاب شوند که متوقف شده و خریدهای دیگری هم علاوه بر سوختگیری داشته باشند.

یک جایگاه دار: بعد از برندینگ میزان فروش ما 5 تا 8 درصد افزایش یافته است

در ادامه این گفت و گو غلامرضا رحیمی یک جایگاه دارعرضه سوخت نیز با اشاره به مزیت های تحت پوشش برند رفتن جایگاه ها به خبرنگار ایلنا گفت: ما قبل از اینکه تحت پوشش برند برویم بابت دریافت سوخت و کارمزد با مشکلات عدیده ای روبرو بودیم  به طوری که به خاطر پروسه های اداری بعد از 45 تا 50 روز اولین کارمزد را از شرکت نفت دریافت می کردیم اما از زمانی که تحت پوشش برند قرار گرفتیم از روز اول به صورت حق العمل کاری و روزانه پول خود را دریافت می کنیم.

وی افزود: ما در شرکت نفت 48 ساعت اعتبار داریم اما در برندینگ این مدت زمان به 60 ساعت می رسد و ما بعد از 5 روز با شرکت برند تسویه می کنیم و این به این معناست که طی این مدت با پول شرکت برند می توانیم بسیاری از مشکلات مالی خود را حل کنیم .

این جایگاه دار با بیان اینکه جایگاه های تحت پوشش برند 45 تا 50 روز برای دریافت کارمزد از دیگر جایگاه داران جلوترند، خاطرنشان کرد: بحث حمل فرآورده از انبار تا جایگاه از سوی شرکت برند انجام می شود بنابراین دریافت و فروش فرآورده آسان و مشکلات ما خیلی کمتر شده و سریعتر به بازدهی می رسیم.

وی در ادامه به مزایای اجرایی شدن طرح کهاب اشاره و تصریح کرد: زمانی که ما فرآورده را از شرکت نفت دریافت می کردیم به ازای هر 1000 لیتر 4.5 لیتر تبخیر می گرفتیم در صورتی که رقم بخارات ما طبق مدارک موجود در جایگاه ها 6 لیتر است ، اما با اجرای طرح کهاب 1.5 لیتر از میزان تبخیر کم می شود و این میزان به مخزن جایگاه‌دار برمی گردد و به صورت بنزین عرضه می شود.

رحیمی بیان کرد: شرکت نفت فرآورده را روزانه در دمای 80 درجه تحویل می دهد در بارنامه عنوان می کند که اگر فرآورده به دمای 60 تا 70 درجه برسد کسری می آید ، با این دما  به ازای 32200 لیتر 70 لیتر در طول مسافت تبخیر می شود اما اکنون شرکت برندینگ دما را در مخازن خود به دمای 30 درجه رسانده و قابل عرضه می کند و با این رویه میزان کسری صفر می شود.

مدیر جایگاه و مجتمع خدمات رفاهی جهان آرا در شهرستان شهریار در پایان گفت: ما طی مدتی که تحت پوشش برند پیشگامان صنعت نفت رفته ایم سعی کردیم خدمات بهتری ارائه دهیم و با توجه به اینکه از سوی شرکت برند به خوبی ساپورت می شویم نیروی انسانی نیز با انگیزه بهتری کار می کند و در نتیجه میزان فروش مان نیز نسبت به قبل 5 تا 8 درصد افزایش یافته است.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز