خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

کریدور شماره ۱۰ محور اتصال ۲۶ ملت / سکونت۲۰ درصد جمعیت ایران در حاشیه این کریدور

asdasd
کد خبر : ۴۸۷۵۲۲

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کریدور شماره محور اتصال 26 ملت است و باید نگاه انسان محور و توسعه ای در ساخت این کریدور وجود داشته باشد، گفت: 17 میلیون نفر از جمعیت کشورمان در حاشیه این کریدور زندگی می کنند که می تواند نقش موثری در اقتصاد ایران داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس آخوندی در همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره 10 و راه‌های تجاری‌سازی آن با تاکید بر اینکه این کریدور فراتر از یک مسیر برای حمل و نقل و جابجایی است اظهار داشت: این کریدور باید محور توسعه قرار بگیرد و با رویکرد توسعه‌ای ساخته شود.

وی با اشاره به منابع موجود در طول کریدور شماره 10 اظهار داشت: این کریدور از جهت دسترسی به منابع طبیعی و منابع محیطی و آب و خاکی و همچنین معادن ظرفیت‌های بسیار زیادی را دارد و در امتداد شمال به جنوب و شرق 26 ملت را به یکدیگر متصل می‌سازد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث ترانزیت و حمل و نقل و جابجایی تنها بخشی از ماموریت این کریدور است ادامه داد: اگر در ساخت این کریدور رویکرد توسعه‌ای و هویتی نداشتیم بعدها با چالش مواجه خواهیم شد.

آخوندی با بیان اینکه در این کریدور باید مفهوم انسان را در نظر بگیریم گفت: این یک رویکرد جدید برای آینده ایران است و متاسفانه در سال‌های گذشته در حوزه توسعه، حوزه تمدنی را در نظر نگرفته‌ایم و همه چیز را به اعداد و ارقام محدود کردیم و در برنامه‌های استراتژیک دچار اشتباهات فاحش شدیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها با یک نگاه دیگر خاورمیانه را تعریف می‌کنند که در آن نگاه خاورمیانه در حوزه تمدن ایران‌شهری نیست گفت: وقتی از درون نگاه می‌کنیم یک حوزه تمدنی می‌بینیم که با نگاه غربی‌ها بسیار متفاوت است. اگر یک ستون فقرات برای حوزه تمدن ایرانشهری در نظر بگیریم حول این ستون دو سلسله جبال زاگرس و البرز است وبه طور قطع این ستون فقره زاگرس بیش از یک کریدور حمل و نقلی محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این کریدور پشتوانه تاریخی بسیار مستحکمی دارد ادامه داد: کریدور شماره 10 در شمال و شمال شرق به آسیای میانه متصل می‌شود. انسان‌هایی که با مردم ایران تاریخ و زبان مشترک دارند. این کریدور همچنین در مرکز هم ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه مهم تر از مباحث مبادله کالا، تجارت و ترانزیت در این کریدور مبادلات ارتباطات درون‌منطقه است گفت: با این رویکرد توسعه‌ای می‌توان در منطقه چندین هاب جدید تعریف کرد و می‌تواند مبادلات علمی بسیار برجسته‌ای انجام دهد. این کریدور می‌تواند محور ارتباطات دانشگاهی باشد.

آخوندی با بیان اینکه 20 درصد از جمعیت ایران در حاشیه کریدور شماره 10 زندگی می‌کنند ادامه داد: تعداد جمعیت در جوار کریدور شماره 10 چیزی بیش از 17 میلیون نفر است که این به تنهایی 20 درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود بنا بر این این کریدور می‌تواند برای ایران و اقتصاد آن بسیار حائز اهمیت باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز