خبرگزاری کار ایران

آغاز نشاء مکانیزه برنج در مازندران با حضور وزیرجهاد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۳۹۸

همزمان با سفر رئیس جمهوری، روز سه شنبه با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اولین نشاء مکانیزه برنج سال جاری در مازندران انجام شد.

به گزارش ایلنا، نخستین بوته برنج از رقم طارم محلی در حدود ۲ هکتار از زمین های شالیزاری در روستای بولیده شهرستان محمودآباد به صورت مکانیزه نشاء کاری شده است.

مازندران با داشتن حدود ۲۳۰ هزار هکتار زمین های شالیزاری و تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می کند.

** حمایت تمام قد دولت از برنجکاری در ۲ استان مازندران و گیلان

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آئین نشاء برنج با بیان اینکه امروز ۳۰ درصد نشاکاری و ۸۰ درصد برداشت برنج در کشور به صورت مکانیزه انجام می شود، گفت : همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم طرح خود اتکایی برنج با حمایت جدی از شالیکاران ۲ استان مازندران و گیلان برنامه ریزی و عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه برنج به عنوان محصول استراتژیک و برنجکاری به عنوان یک محصولی که بیشترین مصرف آب را دارد، فقط در ۲ استان شمالی گیلان و مازندران مورد تاکید حمایتی قرار دارد، اظهار داشت: با ایجاد ردیف اعتبار مکانیزاسیون و طرح تسطیح و تجهیز زمین های کشاورزی، آبیاری نوین و توجه به رقم های کیفی پر محصول ، طرح خوداتکایی برنج را عملیاتی کرده ایم.

وزر جهاد کشاورزی با بیان این نکته که با افزایش مکانیزاسیون و قیمت مناسب برنج ، رضایت شالیکاران در ۲ سال اخیربیشتر شده است، گفت: دولت واردات و مقدار مورد نیاز برنج های خارجی را به درستی کنترل کرده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس طرح خوداتکایی برنج ،سطح زیر کشت ارقام پر محصول در شالیزارهای ۲ استان مازندران و گیلان باید به ۲۵۵ هزار هکتار افزایش یابد که هم اکنون در کمتر از ۱۳۰هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان های شمالی رقم پر محصول کشت می شود.

همچنین اجرای آبیاری تناوبی و تجهیز و نوسازی ۲۷۵ هزار هکتار ازشالیزارهای شمال کشور از دیگر برنامه های راهبردی برای رسیدن به خوداتکایی برنج کشور در۲ استان گیلان و مازندران است.

همزمان با سفر رئیس جمهوری به استان مازندران ، طرح های مختلف کشاورزی در بخش های شیلات، باغبانی ،تجهیز و نوسازی زمین شالیزاری ،آبیاری تحت فشار و طیور به ارزش یک هزارو۱۵۳میلیارد ریال افتتاح شده است.

رئیس جمهوری صبح امروز به همراه معاونان و چند وزیر کابینه برای افتتاح و شروع عملیات اجرایی بیش از ۴۳ پروژه عمرانی و زیرساختی وارد فرودگاه دشت ناز ساری مرکز مازندران شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز