خبرگزاری کار ایران

رئیس بانک مرکزی:

دادگاه لوکزامبورگ ادعای آمریکا برای توقیف اموال ایران را نپذیرفت/در آغاز تحریم ها شاید می شد پول ها را خارج کرد

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۵۴۴

سیف تصریح کرد:بانک مرکزی هر زمان که توانسته اوراق و سرمایه هایی که در خطر بوده را از دسترس خارج کرده در سال 87 نیز که در شرف تحریم ها قرار داشتیم شاید امکان این کار وجود داشت اما به هر دلیلی این اتفاق صورت نگرفت.

رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص مصادره یک میلیارد و پانصد میلیون دلار از دارائی های کشورمان در لوکزامبورگ گفت:همانطور که مدیر کل حقوقی بانک مرکزی توضیح داد این اتفاق جدیدی نیست و از قبل در جریان بوده یکی از دادگاه های آمریکایی ادعایی در رابطه با حوادث یازده سپتامبر علیه منابع مالی که از سال 87 در لوکزامبرگ نزد یک شخص امین وجود  داشته مطرح کرده است.

ولی الله سیف ادامه داد: دادگاه امریکایی دستور به توقیف این اوراق داده است اما دادگاه لوکزامبورگ آن را نپذیرفته در اولین رای این تقاضا رد شد در نتیجه در مورد این رای تقاضای فرجام شده  که در حال رسیدگی است ضمن آنکه دفتر حقوقی ما به همراه وکلای بانک مرکزی بر روی این پرونده کار می کنند و به احتمال زیاد  اتفاقی نخواهد افتاد و آن چیزی که در رسانه های امریکایی بیان شده همان پرونده های قدیمی است.

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای تکرار نشدن چنین اتفاقی گفت:کل دارایی ما در لوکزامبورگ 3.6 میلیارد دلار  بود که بعضی از آنها  منشا امریکایی و بعضی دیگر اروپایی داشتند که در مورد امریکایی ها اتفاقات قبلی رخ داد و در مورد دلارهای اروپایی الان در وضعیت خطرناکی نیستند و پیش بینی ما این است که این ادعا نیز رد خواهد شد.

سیف تصریح کرد:بانک مرکزی هر زمان که توانسته اوراق و سرمایه هایی که در خطر بوده را از دسترس خارج کرده در سال 87 نیز که در شرف تحریم ها قرار داشتیم  شاید امکان این کار وجود داشت اما به هر دلیلی این اتفاق صورت نگرفت.

وی ادامه داد:علی رغم تلاش های زیادی که انجام شده نتوانستیم اوراق را از توقیف خارج کنیم اما با اقدامات حقوقی که انجام دادیم امیدوار هستیم آزاد بشود اوراق دلاری دیگری نداریم که بخواهیم برای آن تمهیداتی در نظر بگیریم.

رئیس بانک مرکزی در خصوص فعالیت های مشترک بانک های ایرانی و اروپایی گفت:پس از برجام فضا تغییر کرد ؛در ابتدا بانک ها برای فعالیت با ایران احتیاط می کردند اما به تدریج وقتی بررسی کردند که بر اساس سند برجام مجاز به فعالیت هستند و هیچ ریسکی آنها را تهدید نمی کند فعالیت های آنان بیشتر شد.

سیف در خصوص مهمترین فعالیت های بانک مرکزی در سال 95 گفت: هفته گذشته مجمع بانک با حضور رئیس جمهور برگزار شد و فعالیت های بانک مرکزی مورد تائید قرار گرفت اما به طور طبیعی نقص هایی وجود دارد و ما سعی داریم آنها را رفع کنیم.

وی افزود:شاید مهمترین دستاورد بانک مرکزی رسیدن دامنه تورم به عدد تک رقمی بود که امیدواریم این پایدار باشد ،بحث بعدی تامین مالی واحدهای کوچک و متوسط است.در ابتدای سال مقرر شد که 16 هزار میلیارد تومان به 7 هزار و پانصد واحد تخصیص پیدا کند که در نهایت بیش از 16 هزار میلیارد تومان به 22 هزار و پانصد واحد اختصاص یافت که آثار آنرا در رشد اقتصادی داریم می بینیم.

وی ادامه داد: بنا بر آمار ارائه شده رشد واحدهای تولیدات صنعتی کشور در سه ماه اول  1.8 در سه ماهه دوم4.4 و در سه ماهه سوم 14.6 درصد شده که این نشان از یک جهش مثبت است از سوی دیگر امیدواریم در سال 96 نیز شاهد ثبات بازار ارز و ادامه شکوفایی اقتصاد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز