خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی در گفت‌وگو با ایلنا:

مدیریت شهری از اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی پلاسکو استفاده نکرد/ اجازه ندادیم به پلاسکو گاز شهری بدهند/ از انفجار مهیب جلوگیری شد

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۱۹۹

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که عدم انفجارهای مهیب در ساختمان پلاسکو را مدیون نقش سازمان نظام مهندسی در عدم ارائه گاز شهری به این بنا به دلیل ناایمن بودن آن هستند گفت: متاسفانه مدیریت شهری از اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی این ساختمان استفاده نکرد و امروز تمام ساختمان‌های بالای 20 سال در تهران وضعیت مشابه با پلاسکو را دارند.

علی فرج‌زاده‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره دلایل فروریزش ساختمان پلاسکو و بررسی علت چگونگی این رخداد اظهار داشت: موضوع مهم در این سانحه مربوط به مدیریت شهری می‌شود. چرا که به طور قطع شهرداری می‌توانست با اهرم‌های فشار برای ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو اقدام کند.

وی با تاکید بر این که شهرداری از اهرم‌های اجرایی برای این اقدام استفاده نکرد، گفت: نکته دیگر درباره عملکرد صنوف و اتحادیه‌ها است. چرا که می‌توانستند در ازای خدمات کسبه این ساختمان آنها را ملزم به ایمن‌سازی بنا کنند.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی افزود: کسبه ساختمان پلاسکو به دلایل گوناگون روزانه با شهرداری‌ها و اتحادیه‌های مربوط به خود در ارتباط هستند که هرکدام ازاین دستگاه‌ها و نهادها می‌توانستند از اهرم‌های فشار برای رعایت مقررات ایمنی استفاده کنند.

فرج‌زاده‌ها ادامه داد: بهترین راهکار این بود که هم شهرداری‌ها و هم صنوف مرتبط ارائه خدمات به کسبه را منوط به ایجاد شرایط ایمن در ساختمان می‌کردند.

وی با اشاره به مالکیت بنیاد مستضعفان در این ساختمان اظهار داشت: مدیریت شهری می‌توانست اهرم فشار را برای بهره‌برداران از این ساختمان اعمال کند و بهره‌بردار هم برای اقدامات ایمنی در ساختمان می‌توانست مالک را تحت فشار بگذارد.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی گفت: از سوی دیگر تمام کسبه پروانه و مجوز کار دارند که اتحادیه‌ها می‌توانستند تمدید تاریخ پروانه اشتغال کسبه پلاسکو را منوط به اجرای قوانین ایمنی در ساختمان کنند.

فرج‌زاده‌ها با تاکید بر اینکه شهرداری نباید به اخطارنامه‌های مکتوب اکتفا می‌کرد، اظهار داشت: در کشورمان قوانین متعددی برای مسئله وجود دارد اما نقطه ضعف آن است که این قوانین جاری نیستند و در اجرای آنها موانعی وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: نکته قابل توجه در این رخداد این است که نه مدیریت شهری و نه اتحادیه مرتبط از اهرم‌های اجرایی و فشار برای ایمن‌سازی این ساختمان استفاده نکردند.

وی با بیان اینکه هرچه فریاد می‌زدیم این ساختمان‌ها ایمن نیستند گوش فرا نمی‌دادند اظهار داشت: موضوع را نباید تنها یک ساختمان پلاسکو بدانیم و امروز بسیاری از ساختمان‌های تهران وضعیت مشابه با پلاسکو را دارند.

فرج‌زاده‌ها با تاکید بر این که عدم انفجارهای مهیب را در ساختمان پلاسکو مدیون عملکرد و نقش سازمان نظام مهندسی هستند اظهار داشت: در حالی که تمام حوزه‌ها مانند آب، برق، مدیریت شهری و... به ساختمان ناایمن پلاسکو خدمات ارائه کردند اما سازمان نظام مهندسی به دلیل ناایمن بودن این ساختمان از ارائه گاز شهری به آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه ساختمان پلاسکو به گاز شهری متصل نبود وگرنه شاهد انفجارهای مهیب در آن منطقه و افزایش خسارات و تلفات در آن منطقه می‌شدیم.

نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی گفت: از چند سال گذشته با توافق شرکت ملی گاز و وزارت راه و شهرسازی قرار بر این شد که صدور تاییدیه‌های گازشهری  بر عهده سازمان نظام مهندسی استان‌ها باشد. به همین دلیل سازمان نظام مهندسی استان تهران با بررسی ساختمان پلاسکو و مشاهدات مبنی بر عدم رعایت مقررات ایمنی در ساختمان حاضر نشد گاز شهری به این ساختمان ارائه دهد. هر چند که درخواست‌های متعددی برای این ساختمان وجود داشت.

فرج‌زاده‌ها با اشاره احتمال تکرار این سانحه برای سایر ساختمان‌ها گفت: متاسفانه تهران دارای بافت فرسوده وسیعی است. امروز این اتفاق برای ساختمان پلاسکو افتاد اما مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها به این فکر کنند که اگر زلزله پنج ریشتری در تهران رخ دهد چندین ساختمان مانند پلاسکو فرو ریزش خواهد داشت؟

وی تاکید کرد: در حالی که تنها یک ساختمان 15 طبقه فروریزش داشته می‌بینیم که چندین دستگاه و نهاد درگیر این موضوع هستند حال اگر این اتفاق همزمان برای چند ساختمان رخ دهد چگونه می‌خواهند عمل کنند؟

وی در ادامه درباره اینکه چه تعداد ساختمان در تهران نیازمند اقدامات فوری برای ایمن‌سازی هستند؟ ، اظهار داشت: تمام ساختمان‌هایی با عمر بالای 20 سال خطراتی مانند ساختمان پلاسکو را دارند و مدیریت شهری از این پس باید به فکر ایمن‌سازی این ساختمان ها در بازه زمانی سریع باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز