خبرگزاری کار ایران

وزیر راه:

برای ۶۰ درصد تقاضای مسکن برنامه ریزی شده است/عرضه 450 هزار واحد مسکونی بصورت اقساط

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در بخش مسکن گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت تعاون در اواخر سال گذشته، ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی برای اقشارکم درآمد در دستور کار قرار گرفت که با عملی شدن آن برای ۶۰ درصد تقاضای بازار مسکن برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی افزود: جزئیات طرح ساخت ۱۲۵ هزار واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد جامعه تا پایان فروردین ماه سال جاری اعلام می‌شود.

به گفته وی، در حوزه مسکن مهر دو کار انجام دادیم، یکی اتمام واحدهای موجود که پیشرفت بسیار خوبی در سال گذشته در این زمینه داشتیم به طوری که سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار واحد مسکونی مهر فروش اقساطی شد و امسال هم در حال برنامه ریزی هستیم تا چیزی حدود ۴۵۰ هزار واحد مسکونی را بتوانیم به صورت اقساطی عرضه کنیم.

وی افزود: با این اقدام نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون واحد مسکونی از این مجموعه مسکن مهر به اتمام می‌رسد و حدود ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده نیز باید در سال ۹۵ به پایان برسد.

آخوندی اظهار داشت: نکته بعدی در مورد مسکن مهر، خدمات زیربنایی شامل آب، برق، فاضلاب و سیستم گاز است که در بسیاری از مناطق حل شده و بعد از آن مجموعه مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و بازار است که ما در سال گذشته بیش از ۲۵۰ واحد مدرسه را شروع کردیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از انتقادهای ما به مسکن مهر این بود که این مسکن برای طبقات پایین در نظر گرفته شده بود ولی در عمل چون افراد پول پرداخت می‌کردند، نمی‌توانست مسئله آن‌ها را حل کند و بیشتر برای طبقات متوسط مناسب بود.

وی در خصوص طرح مسکن اجتماعی تصریح کرد: نمی‌شود یک مدل مسکن را برای همه طبقات درآمدی گذاشت، وقتی که ما مسکن اجتماعی را می‌گوییم، منظور ما طبقات درآمدی بسیار پایین هستند.

آخوندی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که باید سالی ۱۰۰ هزار تا ۱۲۵ هزار واحد مسکونی برای این گروه‌ها توسط کمیته امداد امام، بنیاد مسکن و سازمان تامین اجتماعی ساخته شود.

وی در خصوص وضعیت انضباط شهری نیز گفت: در حال حاضر اکثر کلانشهرهای ایران هوای سالم ندارند و در این زمینه امسال نیز بحث خط انضباط شهری را ادامه خواهیم داد و تلاش می‌کنیم شهر‌ها را از این وضع افسار گسیخته خارج کنیم تا سوداگران نیز از بازار مسکن خارج شوند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را در سال برنامه ریزی کرده‌ایم که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شهری آن در بافت فرسوده عملیاتی خواهد شد و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز در روستا‌ها ساخته می‌شوند.

وی افزود: با این حال با استفاده از ابزارهای نظارتی در سال گذشته میزان تورم بخش مسکن کمتر از میانگین تورم ملی بود و اگر بتوانیم بازار سوداگری را کنترل کنیم ساخت این واحد‌ها منجر به رشد تولید خواهد شد.

آخوندی اظهار داشت: با افزایش سقف تسهیلات بافت‌های فرسوده به ۵۰ میلیون تومان سالی ۳۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده نوسازی می‌شوند و در مجموع تا ۶ سال آینده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری بهسازی و یا نوسازی خواهند شد.

وی با بیان اینکه بخش عمده تخلفات در حوزه پیش فروش مسکن بوده چرا که افراد خانه‌ها را پیش فروش می‌کردند ولی برخی سازنده‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کردند و خریدار خسارت می‌دید، گفت: الگویی که ما پیش بینی کردیم که در اکثر کشورهای دنیا هم انجام می‌شود، یک حساب امانی در نزد بانک است که با گشایش آن، پول پیش خرید در این حساب قرار می‌گیرد و بانک باید بر ساخت و ساز به عنوان امین خریدار نظارت کند و براساس پیشرفت کار پرداخت‌ها را به تدریج انجام دهد.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: این ساز و کار اصلی که ما ارائه کردیم تاکنون مدل آن در ایران وجود نداشت و فکر می‌کنم با ابلاغ این روش در اواخر فروردین ماه سال جاری و باز شدن حساب‌های امانی، بحث پیش فروش مسکن نیز حل شود.

کد خبر : ۲۶۴۷۲۳