خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ایران‌ایر:

قرارداد خرید هواپیما از ای تی آر قبل از پایان سال 2016 قطعی می شود

مدیرعامل ایران ایر از نهایی شدن خرید هواپیما از شرکت ای تی آر فرانسه تا پایان سال 2016 خبرداد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد پرورش در نشست خبری حاشیه نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سابقه شرکت ایران‌ایر به 55 سال گذشته برمی‌گردد، گفت: بیشترین آسیب تحریم‌ها در صنعت حمل و نقل به حمل و نقل هوایی مربوط می‌شود و حمل و نقل هوایی بیشترین ضربه را از تحریم‌ها خورد.

وی با بیان اینکه امروز وضعیت ایران ایر از لحاظ اینکه شرکت دولتی است یا خصوصی روشن نیست، گفت: ایران ایر امروز با مشکلات متعددی مواجه است و مشخص نیست که این شرکت مدیریت خصوصی دارد یا اینکه دولتی باید اداره شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ایران‌ایر صندوق بازنشستگی این شرکت است گفت:‌ برای اینکه بتوانیم حقوق کارکنان ایران ایر را به موقع پرداخت کنیم با کمبود نقدینگی شدیدی روبرو هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه گفته می‌شود ایران ایر هنوز به بخش خصوصی واگذار نشده است و دولتی اداره می‌شود بنابراین برای دسترسی به منابع بانکی با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.

پرورش تاکید کرد: ایران ایر قبل از انقلاب صددرصد دولتی بود اما صددرصد خصوصی اداره میشد اما امروز وضعیت ایران ایر و این که متعلق به بخش دولتی یا خصوصی است روشن نیست از این رو قوانین بسیار پیچیده ای در این شرکت اعمال می شود.

مدیرعامل ایران ایر ادامه داد: بسیاری از زیر مجموعه ایران ایر اگر به بخش خصصوی واگذار شود می تواند درآمدزایی داشته باشند و به طور مطلوب تری اداره شوند اما  در این شرایط ایران ایر مشمول قانون واگذاری ها می شود و در این شرایط اجازه واگذاری زیر مجموعه های ایران ایر داده نمی شود  .

وی با اشاره به تغییر شرایط ایران ایر پس از برجام گفت: هرچند که سختی های شرکت هواپیمایی ایران ایر به مذاکرات هسته ای معطوف نمی شد اما با رایزنی های انجام شده توانستیم در مذاکرات هسته ای برای لغو تحریم های ایران ایر مذاکراتی را داشته باشیم که خوشبختانه این موضوع در برجام دیده شد.

پرورش با بیان اینکه مذاکرات ما با شرکت های هواپیمایی ایرباس و بویینگ پیش از نهایی شدن برجام شروع شده بود، گفت: خوشبختانه بخش بازرگانی ایران ایر توانستند مذاکرات جدی با شرکت های هواپیماسازی داشته باشد و براساس آمار و اطلاعات منطقه ای که از سوی ایکائو و یاتا اخذ شد و همچنین مطالعات انجام شده توانستیم مسیر بازرگانی شفافی در قراردادهای بویینگ و ایرباس داشته باشیم.

وی افزود: بلافاصله پس از امضای تفاهم نامه برجام پیش نویس قرارداد ایرباس و بویینگ هم به امضاء رسید .

وی ادامه داد: قرارداد بویینگ هم چند روز گذشته نهایی شد ایرباس هم در هفته جاری نهایی می شود و امیدواریم قرارداد با  ای تی ار قبل از پایان سال میلادی به نتیجه برسد.

 

کد خبر : ۴۳۹۰۹۳