خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نیرو در گفت‌و‌گو با ایلنا خبر داد:

سفره‌هایی که درختان را نابود می‌کنند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: وقتی می‌گوییم ممنوعه یعنی نه تنها دشت بیش از توان خالی می‌شود بلکه با بحران کیفیت هم مواجه شده یعنی آب؛ شیرینی سابق را ندارد.

رحیم میدانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه مجوز حفر چاه در هیچ یک از دشت‌های ممنوعه داده نمی‌شود، گفت: دشت ممنوعه به این معناست که سفره پتانسیل آب دهی نداشته و دیگر توان ندارد که بارگذاری جدید داشته باشد.

 وی افزود: برخی مدرک سازی کنند که چاه ما قبل از سال ۸۵ حفر شده در صورتی که خیلی از چاه‌هایی که قبل از ۸۵ هم حفر شده‌اند چون در دشت‌های ممنوعه قرار گرفته‌اند، نمی‌توانیم برایشان پروانه صادر کنیم تا ۱۰ تا ۱۵ لیتر در ثانیه آب برداشت کنند.

میدانی با بیان اینکه دشت‌های آزاد هم اگر مدیریت نشوند روزی به ممنوعه تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر منابع آب کشور مدیریت نشود چیزی در امان نیست مثلا اگر از دشتی که باید سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت شود ۱۱۰ میلیون متر مکعب برداشت شود، شاهد خالی شدن آن خواهیم بود یعنی عددی که به عنوان آب قابل برنامه ریزی بوده و به امضای وزیر رسیده و به محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده مشخص است و اگر بیش از عدد اعلام شده برداشته شود سفره ناپایدار می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع آب کشور قبل از اینکه مسئله حقوقی باشد مسئله فنی است، تصریح کرد: تعبیر مهندسی دشت ممنوعه این است که دشت توان ندارد بیش از آنچه که برمی‌داریم، برداشت داشته باشیم وقتی می‌گوییم ممنوعه بحرانی یعنی نه تنها دشت بیش از توان خالی می‌شود بلکه با بحران کیفیت هم مواجه شده یعنی آب؛ شیرینی سابق را ندارد تا جایی که سفره‌ای که قبلا در کشاورزی استفاده می‌شد در جا درخت را نابود می‌کند.

 معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه نباید با مدیریت منابع آب کشور شوخی کنیم، خاطرنشان کرد: طبق قانون هر چاه غیرمجازی باید بسته و مسدود المنفعه شود.

کد خبر : ۳۴۶۶۸۹