خبرگزاری کار ایران

نقش سلامت غذای دام در سلامت انسان

asdasd
کد خبر : ۳۲۱۳۹۰

هفته گذشته سمیناری تحت عنوان " مایکوتوکسین ها در خوراک دام، طیور وآبزیان" با حضور مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور وآبزیان ایران و عباس عباسی، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی سازمان دامپزشکی کشور، نمایندگان سازمان های استاندارد، اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران، تعدادی از آزمایشگاههای استاندارد،کارشناسان و اساتید مطرح و کارخانجات تولید کننده خوراک دام و طیور وآبزیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس عباسی، حمایت دفتر نظارت سازمان دامپزشکی کشور  از اجرای طرح تحقیقاتی "ارزیابی سطوح مایکوتوکسین ها درخوراک دام، طیور و آبزیان کشور" را اعلام کرد و گفت: حضور انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ارتقا سطح سلامت جامعه و افزایش سطح علمی و فنی کارخانجات خوراک دام قابل تقدیر است.

مجید موافق قدیری نیز اجرای مشترک اینگونه طرح ها با شرکتهای تحقیقاتی مطرح دنیا را گامی برای تقویت حضور انجمن در اقتصاد بین‌الملل توصیف کرد.مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشوربا تاکید براستفاده از ظرفیت بخش خصوصی، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان دامپزشکی کشور در حوزه خوراک دام، موضوع سلامت و امنیت غذایی است که این موضوع پس از 5 سال کار تحقیقاتی و پایش اطلاعات از سال گذشته ازشعار "دام سالم، غذای سالم، انسان سالم" به عنوان چتر حمایتی و اهمیت تولیدات این کارخانجات به "خوراک سالم، دام سالم، غذای سالم، انسان سالم"تغییر یافت.

دکتر عباسی که در همایش " مایکوتوکسین ها در خوراک دام، طیور و آبزیان"به عنوان نماینده سازمان دامپزشکی کشور سخن می گفت با اشاره به اینکه:کشورهایی که در رده اول جهان هستند معمولا بهترین اقلام خوراکی را برای خود خواسته و نهاده های با کیفیت کمتر را به کشورهای دیگر صادر می کنند تاکید کرد: ما افتخار می کنیم که این گونه بخش خصوصی ما فعال، هوشیار و خوداتکا است و با اجرای طرح های تحقیقاتی و علمی اجازه نمیدهد که مواداولیه کم کیفیت در کارخانجات خوراک دام به عنوان پراهمیت ترین حلقه زنجیره تامین پروتئین مورد مصرف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: کاهش دغدغه های پرورش دهندگان دام و تولیدکنندگان خوراک دام صنعتی از مهمترین وظایف این سازمان به شمار می رود که با اعتماد بهکارخانجات خوراک دام و استفاده از سرمایه های مالی و انسانی این بخش دراین عرصه به نحو بهتری می توان به این مهم دست یافت. وی تاکید کرد سرمایه انسانی، علمی و تکنولوژیکی که در کارخانجات خوراک دام وجود دارد با اهمیت و قابل تقدیر است به گونه ای که اگر 100 درصد مواد اولیه واحدها وارداتی باشد با پتانسیل هایی که در کارخانجات خوراک دام وجود دارد میتوان ارزش افزوده بالایی ایجاد کرد و با صادرات، بازارهای منطقه ای را فتح کرد.

دکتر عباسی گفت: باعث خوشحالی است که انجمن های کشورمان به این مرز ازبالندگی رسیده اند که نشست های علمی و طرح های کاربردی با موضوعات مهم وپراهمیت را با مراکز معتبر علمی دنیا و با حضور نخبگان کارخانجات خوراک دام برگزار و اجرا می نمایند.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: ما جلسات منسجم و خوبی با انجمن صنایع خوراک دام، طیور وآبزیان ایران برگزار می کنیم و همبستگی بالایی با یکدیگر داریم و دوست داریم به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در برنامه ششم توسعه تولید خوراک دام سنتی در مزارع پرورشی دام و طیور و آبزیان وجود نداشته باشد.

مجید موافق قدیری رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران درابتدای سخنانش در این سمینار به روند اهمیت چرایی و چگونگی این طرح درعرصه بین الملل و کشور اشاره و اذعان کرد:این گونه نشست ها و کنفرانس ها فرصت بسیار ذی قیمتی است برای در کنار هم قرار گرفتن علم و عمل و تلاقی افکار برای تجلی توانایی‌های علمی وتوانایی‌های عملی در بازخورد از میدان عمل به عرصۀ دانش.

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اعلام این مطلب افزود: یکی از آفات درآمدهای مبتنی بر منابع طبیعی فقط این نیست که انحراف ذهنی ایجاد می‌کند از مسائل مربوط به بهره‌وری؛ یکی از آفات آن هم این است که باتکیه بر راه‌حل‌های مبتنی بر واردات نقش مدیریت و محیط کسب و کار را درذهن سیاستگذاران کم‌ رنگ می‌کند. ما در سالهای اخیر شاهد این اتفاق بودیم.

او ادامه داد: در تعریف محیط کسب و کار معمولاً گفته می‌شود: عواملی که در اختیار مدیریت بنگاه نیست، اما در موفقیت و سودآوری بنگاه اثر می‌کند؛ عواملی به نهادها، مقررات، استانداردها و عناصر کلان اقتصاد برمی‌گردد همه در مؤلفه‌های محیط کسب و کار می‌گنجد.

و ی ضمن بیان این موارد، متذکر شد: به هر حال، بحث جهانی شدن اثر روابط بین‌الملل را بر محیط کسب و کار بسیار بیشتر از گذشته کرد و از آن طرف،میزان اثرگذاری موفق سیاست‌گذاران را در محیط کسب و کار تغییر داد. که این مهم در دستور کار جدی انجمن قرار دارد.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در عین حال بررسی آثار عضویت به سازمان تجارت جهانی و ایجاد آمادگی‌های لازم کارخانجات خوراک دام و حرکت به این سمت را از وظایف انجمن ذکر کرد و با تاکید بر این که پس از جهانی شدن، در اقتصاد میزان توفیق سیاستگذارانی که می‌‌خواهند مثل گذشته روی تعرفه‌های واردات و صادرات تصمیم بگیرند کمتر شده، عنوان کرد: اگر سیاستگذار اقتصادی به واقعیت افزایش درجه رقابت توجه نکند، با بالابردن تعرفه کنسانتره و مواد اولیه کارخانجات خوراک دام در واقع حیطة تحت کنترل خودش را کاهش داده و احتمال میزان قاچاق را بالا برده است. این خاص منطقه ما نیست و در امریکا و اروپا هم مصداق دارد. با وصل شدن بازارهای مالی به هم، درجه آزادی سیاستگذاران در بازی کردن با متغیرها و ابزارهای پولی و اعتباری کمتر شده است. درس بزرگی که سیاستگذاران از جهانی شدن آموختند این بود که باید بسیار دقیق‌تر، عمیق‌تر و همه جانبه‌تر سیاستگذاری کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قاعده‌مندی‌های تجارت در بیست سال گذشته بسیار از توافقات داخل سازمان جهانی تجارت اثر پذیرفت، گفت: کشوری عضو این سازمان باشد یا نباشد تفاوت ندارد و این قاعده‌مندی بر همگان اثرگذار

است. او بر اساس این گفته‌های خود، نسبت به پشتیبانی انجمن از طرح مذکور نوید داد و گفت: یافته ها و نتایج تحقیقاتی تا هنگامی که در عرصه عمل استقرار نیابند و عواید آنها نصیب جامعه هدف نشود نمی توانند منشاء رفاه عمومی و ثروت انسان ها باشند.این موضوع با تجاری سازی تحقق می یابد که یکی از پیچیده ترین مراحل فرایند نواوری فناورانه است و هیچ الگوی قطعی و بلامنازعی برای آن وجود ندارد.

وی گفت: انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با همین دیدگاه و الگو و با یک برنامه ریزی 5 ساله به دنبال افزایش کیفیت محصولات کارخانجات خوراک دام است تا بتوان در برنامه ششم توسعه حداقل 10 درصد از کل خوراک دام تولیدی کشور صادر شود.

او البته با اشاره به گزارش مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و صنایع غذایی سازمان دامپزشکی، از ‌انجام اقدامات پایش کارخانجات خوراک دام در نیمه نخست امسال نیز خبر داد که باید مورد توجه مدیران واحدهای تولیدی سراسر کشور قرار گیرد.

پس از سخنان رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران آقای پروفسور عالی مهر – استاد دانشگاه ارومیه در خصوص اجرای طرح گفتند: مایکوتوکسن ها یا سموم قارچی متابولیت های ثانویه ای هستند که در اثر رشد کپک ها یا مخمر تولید می شوند. این سموم هم از نظر بهداشت انسانی و هم بهداشت دامی داری اهمیت خیلی زیادی می باشند. تعدای از این سموم مانند آفلا توکسین ها بدلیل سرطان زا بودن برای انسان از اهمیت ویژه ای در حوزه بهداشت مواد غذایی برخودار هستند. یکی از معیار های اصلی قضاوت کیفیت مواد اولیه و اقلام اصلی مورد استفاده برای خوراک دام و طیور میزان‌ آلودگی این مواد به سموم قارچی می باشد.

او سخنانش را این گونه پایان داد که طرح تحقیقاتی بررسی جامع مایکوتوکسن‌ها در خوراک دام، طیور وآبزیان بطور مشترک بین دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه و انجمن صنایع خوراک دام طیور وآبزیان ایران با همکاری یکی از شرکتهای مطرح دنیا از کشور اتریش انجام خواهد شد. در این طرح کشور به 6 منطقه (شمال غرب ، شمال، شمال شرق مرکز، جنوب و غرب تقسیم و در طی 1 سال از اقلام اصلی خوراک دام وطیور شامل ذرت، گندم و سویا نمونه گیری بعمل آمده و از نظر کلیه مایکوتوکسن های مورد آزمایش(بیش از 380 نوع) قرار خواهند گرفت. براساس نتایج حاصله راهکار های مناسب برای کنترل و کاهش میزان آلودگی های احتمالی و توصیه های لازم برای به حداقل رساندن اثرات سوء این سموم انجام خواهد گرفت.

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز