خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

شاهزاده‌های سعودی با سقف تولید اوپک مخالفت کردند/ برای افزایش صادرات نفت نیازی به مجوز نداریم

رئیس کمیسیون انرژی گفت: بازار نفت خیلی قابل پیش بینی نیست و عوامل متعدد سیاسی، وضعیت کشورهای جهان بحث و همچنین تحریم ایران و توافق در آن اثرگذار است.

علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم نیشابور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه با توجه به تثبیت سقف قبلی تولید نفت اوپک آیا این این سازمان در حال از دست دادن وجهه اثرگذاری و تصمیمات بر اساس اجماع است، گفت: البته اوپک محل اجماع است و در اجماع نیز چنین اتفاقاتی رخ می دهد لذا اگر کشوری مثل عربستان که تولید بالایی دارد مخالفت کند اجماع صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه اوپک در واقع نقش تنظیم کننده را ایفا می کند، افزود: اگر شرایط به گونه ای شود که همه اعضا متضرر شوند مجبور می شوند به تفاهم برسند اما در حال حاضر عربستان بخوبی نقش خود را بنفع آنچه می خواهد، ایفا می کند.

مروی تصریح کرد: اعضا تا زمانی می توانند روی عدم کاهش سقف تولید مقاومت کنند و  از حدی که بگذرد در داخل کشور خودشان مخالفانی خواهند داشت.

وی ادامه داد: بطور مثال در اوپک قبلی شاهزاده های سعودی اعتراض کردند و نامه سرگشاده به النعیمی نوشتند و گفتند نفت با تخفیف فروخته می شود و این قابل قبول نیست لذا کشورهایی که در عدم کاهش سقف صادرات دخیل بوده اند بزودی با مخالفت داخلی مواجه خواهند شد.

رئیس کمیسیون انرژی درباره زمان تداوم روند نزولی قیمت ها با توجه به ثبات سقف تولید در نشست اخیر اوپک گفت: بازار نفت خیلی قابل پیش بینی نیست و عوامل متعدد سیاسی، وضعیت کشورهای جهان بحث و همچنین  تحریم ایران و توافق در آن اثرگذار است.

وی در ادامه به بحث بازگشت ایران به روند صادرات قبل از تحریم اشاره و اظهار داشت: ما در حدی که بتوانیم صادر کنیم؛ مجوز داریم چون قبلا تولیدمان 2.5 میلیون بشکه بود الان هم اگر بازار به شرایط قبلی و زمان پیش از افت صادرات بازگردد و بتوانیم مشترین قبلی را بازگردانیم، مشکلی نیست چون ما به هر میزان که نیاز داشته باشیم توان تولید داریم.

کد خبر : ۲۸۲۱۳۶