خبرگزاری کار ایران

تمرکز بازار نفت بر توافق احتمالی ایران و غرب/کاهش 5 درصدی قیمت

نزدیک شدن به پایان مهلت گفتگوهای هسته ای ایران و غرب و نگرانی از افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی قیمت نفت را پائین آورد.

به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، قیمتهای جهانی نفت در پایان معاملات روز جمعه (هفتم فروردین ماه) پنج درصد کاهش یافت تا رشد چند روز گذشته را از بین ببرد، این کاهش قیمت در پاسخ به کاهش نگرانی از درگیریهای یمن و کمتر شدن احتمال اختلال در ارسال محموله های نفتی خاورمیانه رخ داد که موجب شد توجه بازار به توافق احتمالی ایران و غرب متمرکز شود که موجب افزایش عرضه نفت در بازارها می شود.

با وجود این، میانگین قیمت هفتگی نفت برای دومین هفته پی در پی بالا رفت که در نتیجه کاهش ارزش دلار در روزهای گذشته بود. میانگین قیمت هفتگی نفت آمریکا بیشترین افزایش را در بیش از یک ماه گذشته تجربه کرد.

قیمت نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه (هفتم فروردین ماه) دو دلار و ٧٨ سنت کاهش یافت تا به ٥٦ دلار و ٤١ سنت برای هر بشکه برسد.

بهای نفت دبلیو تی آی آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز (جمعه، هفتم فروردین ماه) دو دلار و ٥٦ سنت پائین رفت و به ٤٨ دلار و ٨٧ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی پس از پایان معاملات دیروز نیز به افت ادامه داد.

قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه (ششم فروردین ماه) در حالی پنج درصد افزایش یافته بود که نگرانی شدیدی از درگیریها در یمن وجود داشت. بیم آن می رفت که این درگیریها به بسته شدن تنگه باب المندب بیانجامد که روزانه شاهد انتقال سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه نفت است.

بر اساس این گزارش، توجه بازارها بیشتر به جریان گفتگوهای ایران و قدرتهای غربی متمرکز شده است. توافق هسته ای با ایران می تواند موجب برداشتن تحریمهای صادرات نفت این کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شود.

کد خبر : ۲۶۲۳۴۵