خبرگزاری کار ایران

امیدواری ایران به بازگشت صادرات نفت به سطح پیش از تحریم‌ها/اوپک علاقه‌ای به کاهش عرضه ندارد

معاون وزیر نفت ایران ابراز امیدواری کرد که صادرات نفت ایران به سطوح پیش از اعمال تحریمها علیه ایران بازگردد.

به گزارش ایلنا، رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه کنفرانس نفت و گاز آسیا در کوآلالامپور به خبرگزاری رویترز گفت: تهران امیدوار است که صادرات نفت خام این کشور به محض نهایی شدن توافق هسته ای با کشورهای عضو گروه ١+٥، ظرف سه ماه به سطوح پیش از اعمال تحریمها علیه ایران بازگردد.

وی ضمن امیدواری نسبت به بازگشت صادرات نفت ایران به سطح پیش از اعمال تحریمها، گفت: ایران می تواند ظرف سه ماه، صادرات حدود روزانه ٢,٥ میلیون بشکه نفت را محقق سازد.

در صورت حصول توافق نهایی میان ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ بر سر برنامه هسته ای تا مهلت تعیین شده (ماه ژوئن)، تحریمها علیه تهران به تدریج لغو می شوند؛ تحریمهای یکجانبه، صادرات نفت خام ایران را از سال ٢٠١٢ میلادی به حدود یک میلیون بشکه در روز رسانده است.

جوادی تصریح کرد: ایران خواهان بازگشت سهم از دست رفته خود بازار آسیاست.

وی افزود: این موضوع به شرایط بازار و سطح قیمتها بستگی دارد، اما ما به مبادلات سنتی که پیش از این داشتیم، بازخواهیم گشت و آسیا می تواند بیش از ٥٠ درصد از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص دهد.

قیمتهای جهانی نفت خام اوایل ماه مه ٢٠١٥ افزایش یافت، اما هم اکنون تنها حدود نصف اوج قیمتها در ماه ژوئن سال ٢٠١٤ است.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا اوپک تولید خود را در نشست پنجم ماه ژوئن کاهش می دهد یا خیر، گفت: فکر نمی کنم که اوپک چنین اقدامی انجام دهد.

این مقام ارشد اعلام کرد که ایران بارها از اوپک خواسته است تا تولید خود را برای حمایت از قیمتها کاهش دهد و می گوید که افزایش تولید نفت این کشور سبب افت قیمتها نمی شود.

وی افزود: ایران انتظار دارد که اعضای اوپک راه را برای افزایش تولیدش باز کنند، اما تاکنون نشانه ای مبنی بر این که دیگر اعضای اوپک علاقه ای به کاهش عرضه داشته باشند، وجود ندارد.

جوادی ضمن پیش بینی در باره این که قیمت نفت تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی به حدود ٨٠ دلار برای هر بشکه می رسد، گفت: از دیدگاه اقتصادی، قیمتهای کنونی باید پایدار باشد و به تدریج افزایش یابد، اما این به شرایط سیاسی و رخدادها در خاورمیانه و کشورهای عربی بستگی دارد.

کد خبر : ۲۷۷۸۳۷