خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایلنا:

تیم اقتصادی روحانی سلیقه ای عمل نمی کند/ سرمایه ها صرف بازسازی اقتصاد شود

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۲۱۸

تا به امروز عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم براساس برنامه بوده است و البته نکته قابل توجه اجرای دقیق قانون بدون در نظر گرفتن سلیقه ها است.

منصور کمال نیا کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اجرای قانون در بخش های اقتصادی، گفت: تا به امروز عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم براساس برنامه بوده است و البته نکته قابل توجه اجرای دقیق قانون بدون در نظر گرفتن سلیقه ها است.

وی ادامه داد: شروع حرکت از دو سال گذشته تا به امروز در امر اقتصاد همراه با برنامه بوده است و این خود به اقتصاد کشور کمک کرده است البته برخی از همکاران ما بیان داشته اند که دولت می توانست بهتر از این عمل کرده و اقتصاد کشور را متحول سازد اما باید در پاسخ به آنان بگوییم که بازسازی اقتصاد کار دشواری است و باید در این خصوص به دولت یازدهم کمک کنیم و اگر راهکاری را در اختیار داریم در اختیار تیم اقتصادی دولت قرار دهیم.

وی در ادامه صحبت های خود به عملکرد سلیقه ای دولت گذشته اشاره کرد و گفت: عملکرد دولت گذشته را همه مردم کشور مشاهده کردند و اینکه برخی از مسئولان وقت در این دولت می گویند که بهتر است دولت در یک بخش چگونه عمل کند باید از آنان پرسید که چرا در زمانی که مسئولیت برعهده داشتند این گفته ها را عمل نکردند؟

این کارشناس اقتصادی در خصوص بحث کاهش نرخ سپرده های بانکی نیز اظهار داشت: بسیاری از بانک ها با فراهم کردن شرایطی سرمایه ها را در اختیار گرفتند ولی خروجی آنان مطلوب نبوده است. بنابراین بهتر است کاهش نرخ سپرده بانکی در دستور کار قرار گیرد و سرمایه هایی که در بانک ها قرار دارد خارج و صرف بازسازی اقتصاد و صنعت کشور شود.

وی با اشاره به این که صنعت کشور همچنان نیازمند کمک های اساسی است، گفت: فعالان بخش خصوصی باید مورد حمایت قرار گیرند اما من معتقد هستم که بهتر است در این کمک ها صنایعی مورد توجه قرار گیرند که صرفه اقتصادی برای کشور به همراه دارند و می توانند با کالاهای مشابه خارجی رقابت کنند. اینکه ما بخواهیم در کشور کالایی تولید کنیم که صرفه اقتصادی نداشته باشد تنها منابع را هدر داده ایم و بهتر است هزینه ها در بخش هایی انجام شود که یک صنعت تولید خود را توسعه و اشتغال را نیز در بر داشته باشد.

وی افزود: اگر ما در یک صنعت که می دانیم توان رقابت دارد سرمایه گذاری کنیم. یک صنعت قوی را در کشور خواهیم داشت و این مهم هم نگرانی بیکاری کارگران را از میان بر می دارد و هم در بازار های بین المللی نام برند های ایران را معتبر خواهیم کرد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به نقش بخش معدن و خام فروشی ها اشاره کرد و گفت: من مخالف توقف صادرات همه مواد معدنی هستم چراکه توقف صادرات در همه این بخش ها غیر منطقی است اما در میان مواد معدنی هم هستند موادی که با واردات تکنولوژی می توان محصولی را صادر کرد که ارزش افزوده بالاتری داشته باشد یعنی اگر آن مواد به طور خام 8 دلار صادر می شود با ایجاد تغییر می توان کالایی با ارزش افزوده 50 دلار صادر کرد.

وی صنعت پتروشیمی را نیز نیازمند ارتقای تکنولوژی دانست و بیان داشت: در این خصوص نیز اگر ما بتوانیم به خوبی عمل کنیم محصولاتی با ارزش افزوده بالاتری صادر کنیم و این مهم شدنی است اما به شرطی که کارها به درستی انجام شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کنم که وزیران صنعت و نفت دولت یازدهم هردو از افراد بسیار با تجربه هستند که اگر بخواهند می توانند این اقدام را اجرایی کنند کما اینکه اقداماتی تا به امروز انجام شده اما نیازمند تلاش بیشتری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز