خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

آغاز فصلی جدید در روابط تجاری ایران و امارات/ شرط تحقق مبادلات دوجانبه ۳۰ میلیارد دلاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۵۹۵

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات با اشاره به تجارت یک تریلیون دلاری امارات با جهان اظهار امیدواری کرد با آغاز فصل جدید در روابط تجاری ایران و امارات ارزش تجارت دو کشور از ۳۰ میلیارد دلار نیز فراتر رود.

عرفان شاکری‌نسب، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا شرحی از وضعیت تجارت دو کشور ارائه کرد و گفت: حجم تجارت غیرنفتی امارات در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳.۵ تریلیون درهم برابر با حدود یک تریلیون دلار بوده است. 

وی افزود: امارات در چند سال گذشته همواره یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است؛ بر اساس آمار گمرک ایران در سال ۱۴۰۲ ارزش تجارت امارات متحده عربی و ایران به ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید که ۳۰ درصد از این رقم به صادرات ایران به امارات اختصاص داشت و ۷۰ درصد دیگر شامل واردات ایران از امارات بود؛ به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۲، ارزش واردات ایران از امارات ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و صادرات ایران به امارات ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود؛ صادرات ایران به امارات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۳.۵ درصد رشد داشت. 

شاکری‌نسب در پاسخ به اینکه آنچه از امارات به ایران وارد می‌شود محصول این کشور است و ایران بازار مصرف محصولات اماراتی به شمار می‌آید یا نه اظهار کرد: امارات در منطقه یک قطب تجاری است و بنادر خود را برای انجام امور تجاری در سال‌های گذشته تجهیز و این بنادر را به عنوان قطبی برای ترانزیت کالا معرفی کرده است؛ ایران هم از این کریدور برای ورود انواع کالا بهره برده و البته این امر تنها به ایران اختصاص ندارد و بسیاری از کشورهای جهان از امارات به عنوان واسطه انتقال کالا و واسطه مبادلات مالی و بانکی استفاده می‌کنند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات ادامه داد: میوه و صیفی‌جات بخش قابل‌توجهی از فروش ایران به امارات را تشکیل می‌دهد و البته سایر مواد غذایی و خدمات فنی و مهندسی نیز از ایران به مقصد این کشور صادر می‌شود. 

شاکری‌نسب خاطرنشان کرد: سهولت در مسیر ترانزیت کالا و مبادلات تجاری، روابط دیرینه سیاسی و اقتصادی و وجود مناطق آزاد و اقتصادی موجبات این سطح از همکاری را فراهم آورده است.  

وی یادآور شد: در حدود شش سال گذشته تبادلات مالی ایران و امارات متحده عربی رو به افزایش بوده و تغییر چشمگیری نسبت به سال‌های پیش‌ از آن داشته است، علاوه بر اینها در ماه گذشته ایران و امارات یک توافق‌نامه اقتصادی امضا کردند که در این توافق‌نامه جایگاه بخش خصوصی نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ برای انعقاد این تفاهم‌نامه از چند سال پیش برنامه‌ریزی شده بود که در نهایت امسال و همزمان با اکسپو۲۰۲۴ تهران در ابوظبی منعقد شد.  

شاکری‌ در ادامه از امکان افزایش میزان تجارت دو کشور گفت و توضیح داد: وزیر راه پیش‌بینی کرده‌اند که ارزش تجارت دو کشور در سال ۱۴۰۳ به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید با  این حال به باور من اگر مفاد توافق‌نامه یادشده اجرا شود و نقش بخش خصوصی دو کشور در تجارت پررنگ‌تر شود ارزش تجارت از ۳۰ میلیارد دلار هم بالاتر می‌رود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فصل جدیدی در روابط تجاری ایران و امارات آغاز شده و در همین حال دیپلماسی اقتصادی دولت هم بر افزایش همکاری تجاری با همسایگان قرار گرفته است، بر همین اساس امضای توافق‌نامه یادشده رسمیت بیشتری به روابط تجاری دو کشور بخشیده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اضافه کرد: این توافق‌نامه گام نخست در تحکیم روابط تجاری طرفین به شمار می‌آید و پس از امضای توافق‌نامه بخش خصوصی دو کشور بیش از گذشته نسبت به توسعه روابط احساس مسئولیت می‌کنند و برای برگزاری رویدادهای تجاری مشترک، اعزام هیات‌های تجاری و ارائه آموزش‌های لازم برای صادرات و واردات هم‌افزایی بیشتری خواهند داشت و البته قرار بر این شد که دولت‌ها نیز حمایت بیشتری از خود نشان دهند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز