خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایلنا:

شعار دوگانه؛ از تحریم کالای آمریکایی تا سوغات نیویورکی/ مردم عملکرد مسئولان را زیر نظر دارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۲۴۷

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مردم تمام عملکرد دوگانه مسئولان را زیر نظر دارند. مسئولان از یک طرف شعار تحریم کالاهای خارجی به ویژه کالاهای آمریکایی را می‌دهند و مدعی هستند که در راستای حمایت از تولید داخل نباید این کالاها وارد کشور و بازار ایران شوند اما از سوی دیگر شاهد آن هستیم در یک ماموریت کاری به نیویورک یک کامیون را از کالاهای آمریکایی بار زده‌اند تا وارد کشور کنند

علی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه نارضایتی‌های متعدد مردم از مسائل اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کار را به اینجا کشانده‌ است، اظهار داشت: این نگرانی، نارضایتی‌ها و اعتراضات مردم، جمع مشکلاتی است که بر روی هم انباشت شده‌ و در این شرایط اظهارات ضد و نقیض مسئولان در دوره بحران باعث سلب اعتماد مردم شده ‌است.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه اجتماعی به حداقل ممکن رسیده‌ است، گفت: مردم در هر فرصتی به دنبال اعلام و بروز اعتراضات خود هستند که انباشتی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... است. معتقدم این روند نگران‌کننده بوده و نظام باید بتواند به هر طریقی اعتماد مردم را برگرداند و امروز نیاز به تغییر و تحولات به نفع جذب اعتماد مردم دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت نمی‌تواند مردمی را که این حجم از مشکلات اقتصادی و دوران سخت جنگ و تحریم‌ها را تحمل کردند و امروز درگیر مشکلات سخت فقر، بیکاری، تورم و کاهش درآمد هستند و هر روز شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان بودند، نادیده بگیرد.

قنبری افزود: این شرایط و اعتراضاتی که به وجود آمده زاییده مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که دولت نتوانسته این مشکلات را برای مردم برطرف کند یا کاهش دهد. این در حالی بوده که این مردم در طول 4 دهه گذشته به هر شکلی همراه بوده‌‌اند.

این کارشناس اقتصادی گفت: مردم تمام عملکرد دوگانه مسئولان را زیر نظر دارند. مسئولان از یک طرف شعار تحریم کالاهای خارجی به ویژه کالاهای آمریکایی را می‌دهند و مدعی هستند که در راستای حمایت از تولید داخل نباید این کالاها وارد کشور و بازار ایران شوند اما از سوی دیگر شاهد آن هستیم در یک ماموریت کاری به نیویورک یک کامیون از کالاهای آمریکایی بار زده‌اند تا وارد کشور کنند که مورد استفاده خانواده‌هایشان قرار بگیرد، این فاصله بین حرف و عمل موجب ناراحتی و نارضایتی مردم شده‌است.       

وی ادامه داد: عمدتا فرزندان مسئولان یا تصمیم‌سازان کشور در خارج از ایران در رفاه و آرامش زندگی می‌کنند اما فرزندان مردم باید این شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران را تحمل کنند و همین موضوعات سرمایه اجتماعی کشور و اعتماد مردم به مسئولان را کاهش داده است.

قنبری با اشاره به لزوم برگشت اعتماد مردم به مسئولان تاکید کرد: اگر مسئولان خود را بالاتر از مردم ندانند و برای رفع مشکل مردم و جامعه تلاش کنند و خود را همراه مردم بدانند، اعتماد مردم برمی‌گردد. اما شاهد این تلاش از سوی مسئولان نیستیم و روز به روز شکاف بین مسئولان و مردم بیشتر می‌شود. معتقدم به شدت نیاز به تحولات و تغییر در این رابطه بین مسئولان و مردم هستیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه توافق و احیای برجام خواست و مطالبه مردم است، اظهار داشت: موضوع این است که مسئولان اساسا به خواست مردم توجه چندانی ندارند. اکثریت مردم موافق برجام و توافق در مذاکرات هستند اما مسئولان  راه خود را می‌روند و این مطالبات مردمی را که به طور مستقیم بر زندگی‌ آنها اثرگذار است، نادیده می‌گیرند.

وی گفت: مردم بر این باور هستند که اگر مشکل برجام حل شود بخشی از فشارهای اقتصادی کم می‌شود و سفره‌های خانوار بزرگ‌تر خواهد شد و درآمد سرانه مردم که در حال حاضر ناشی از کاهش درآمد ملی کاهش یافته با کم شدن فشارهای اقتصادی، تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز