خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت بازار سرمایه عجیب و غریب نیست/ بورس با فاصله نسبت به بازارهای موازی حرکت می‌کند/ حقیقی‌ها به بازار برمی‌گردند

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۹۰۴

رییس سازمان بورس اظهار داشت: در گذشته هم روند این گونه بوده که همواره بازار سرمایه با یک وقفه و فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت می‌کند اما مهم روند بلندمدت بازار است و بازار سرمایه راه خود را می‌رود بنابراین معتقدم شرایط بازار سرمایه طبیعی است و شرایط عجیب و غریبی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بازار سرمایه اولین روز کاری را در هفته گذشته با ریزش ۴ هزار واحدی و با شاخص یک میلیون و ۴٩٨ هزار و ۵٠٩ واحد شروع کرد و آخرین روز کاری خود را با شاخص یک میلیون و ۴٩٠ واحدی به پایان برد. مدتی است که شاخص در محدوده ١.۴ میلیون تا ١.۶ میلیون واحدی در حال چرخش و درجا زدن است. 

همین شرایط باعث ورود معاون اول رییس جمهوری شد و در هفته گذشته وزیر اقتصاد در این باره گفت: این شرایط بازار سرمایه به چند بخش مربوط می‌شود و تنها متوجه وزارت اقتصاد و سازمان بورس نیست. وزارت صنعت و وزارت نفت هم از دیگر ابعاد موضوع هستند. 

گفته می‌شود تصمیمات جزیره‌ای وزارت نفت و وزارت صمت برای صنایع مربوط باعث درجا زدن بازار سرمایه شده در حالی که بازارهای موازی در حال رشد و صعود هستند. 

«مجید عشقی» رییس سازمان بورس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اثرگذاری عملکرد و تصمیمات سایر وزارت خانه ها بر روی بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به راه‌اندازی و برقراری میز صنعت در سازمان بورس، برای وضعیت صنایع پیگیری ‌های لازم را انجام داده‌ایم و این پیگیری‌ها ادامه دارد. 

وی ادامه داد: یکی از عوامل موثر بر شرایط بازار سرمایه همین موضوع وضعیت صنایع پالایش، پتروشیمی و فلزی است که یکسری از تصمیمات که در سایر وزارتخانه‌ها گرفته می‌شود بر وضعیت بازار سرمایه اثر می‌گذارد. 

رییس سازمان بورس تاکید کرد: مکاتباتی با این وزارتخانه‌ها داشتیم و دستورات معاون اول رییس جمهوری را هم در حال پیگیری هستیم. واقعیت این است که چالش‌‌هایی برای صنایع مختلف ایجاد شده که در حال حل و فصل آنها هستیم که به طور قطع به نفع بازار سرمایه خواهد شد. 

عشقی همچنین درباره رکود بازار سرمایه در حالی که بازارهای موازی سقف خود را پس گرفته‌اند و نقدینگی به سمت این بازارها سوق پیدا کرده، گفت: در گذشته هم روند این گونه بوده که همواره بازار سرمایه با یک وقفه و فاصله‌ای نسبت به سایر بازارها حرکت می‌کنند اما مهم روند بلندمدت بازار است و بازار سرمایه راه خود را می‌رود بنابراین معتقدم شرایط بازار سرمایه طبیعی است و شرایط عجیب و غریبی ندارد. 

وی درباره خروج سنگین نقدینگی متعلق به حقیقی ‌ها از بازار سرمایه اظهار داشت: مشخص است که حقیقی‌ها چه رفتاری دارند و شاهد حرکت حقیقی‌ها به سمت صندوق‌های درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی است و این اقدام، رفتار هوشمندانه حقیقی‌هاست اما با یک لگ زمانی به بازار برمی‌گردند. 

وی با تایید خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سرمایه ادامه داد: خروج نقدینگی‌های حقیقی رخ داده اما حقیقی‌ها همواره همین رفتار را از خود نشان می‌دهند. در دوره‌های گذشته شاهد رکود ۴ ساله بورس هم بودیم که در این بازه زمانی شاهد خروج نقدینگی بودیم اما با مشخص شدن آیتم‌هایی در بازار، حقیقی‌ها دوباره به بازار برمی‌گردند.

انتهای پیام/
نازیلا مهدیانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز