خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ایلنا؛

زه‌کشی شالیزارهای شمال به قرارگاه خاتم واگذار می‌شود/ سیل اخیر ۵۰ هزار تن سیب زمینی را نابود کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۷۴۱

وزیر جهاد کشاورزی ورود قرارگاه خاتم الانبیاء به بحث خودکفایی برنج را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ما توان خودکفایی در تولید برنج در شهرهای شمالی کشور را داریم البته مشروط به اینکه زه‌کشی به خوبی انجام شود، از همین روی بحث زه کشی اراضی را به قرارگاه خاتم داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مراسم افتتاح و بهره برداری همزمان از پروژه‌های کشاورزی با حضور سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. در این آیین از 1715 پروژه با حجم سرمایه گذاری 7186میلیارد تومان افتتاح شد.

محمد باقری معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت جهاد با اشاره به تعداد پروژه‌ها در حوزه های مختلف، گفت: آب و خاک 53درصد، باغبانی 23درصد، تولیدات دامی 13درصد و سایر حوزه های کشاورزی بخش های دیگر را برعهده گرفتند.

 وی با اشاره با حجم سرمایه گذاری ها گفت: سرمایه گذاری در باغبانی بیشترین حجم را دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از اواخر آبان در بحث تامین ایام نوروز و ماه رمضان ورود کردیم، افزود: در نظر داریم بالا 50 درصد توزیع کالاها به صورت هوشمند انجام شود. توزیع هوشمند در تمام دنیا مرسوم و رایج است و در تنظیم بازار بسیار تاتیر گذار است.

ساداتی نژاد برنامه ریزی در حوزه کشاورزی را زمان‌بر عنوان کرد و گفت: کشاورزی حوزه حوادث غیر مترقبه است و سیل اخیر 50 هزار تن سیب زمینی را از دست دادیم.  اما ما تلاش داریم که با کمک کشاورزان  سازوکارهای کنترل بازار را در دست بگیریم.

وی با اشاره به واردات 1 میلیون تن برنج خارجی، گفت: خشکسالی سال جاری میزان تولید را 30 درصد کاهش داد. و برای تامین و تنظیم بازار برنج های تایلندی، پاکستانی و هندی را باتوجه به ذائقه مردم توزیع کردیم.

به گفته وی، از امروز توزیع برنج ایرانی در سامانه هوشمند آغاز شده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه ما سیاست کنترل قیمت‌ها را نداریم، تصریح کرد: در بحث ذخایر روغن مشکلی نداریم و 300 میلیون دلار برای واردات روغن در نظر گرفته شده  و ذخایر روغن هم در بهترین شرایط ممکن است.

وزیر جهاد کشاورزی تامین ارز در دولت سیزدهم را مطلوب عنوان کرد و افزود: درخواست رئیس جمهور این است که ارز تخصیص یافته برای واردات نهاده‌ها به موقع انجام شود که خوشبختانه در این بخش با مشکلی مواجه نیستیم البته در دی ماه در بحث تامین ارز، تاخیر داشتیم که دیروز این ارز تامین شد و ارز برای واردات بهمن و اسفند از سوی بانک مرکزی تامین شده است و نهاده‌ها توزیع خواهد شد سامانه بازارگاه ضعف های دارد و تلاش داریم آنها را حل کنیم هدف ما توزیع عادلانه است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به ورود 628 بازرس از وزارت صمت به جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر رابطه خوبی با وزارت صمت داریم و تلاش کردیم تا از ظرفیت بازرسان و ناظران مردمی برای بازرسی از بازار استفاده کنیم. در مدتی که وزیر جهاد کشاورزی شدم مانورهایی در کل کشور برای بازرسی و تنظیم بازار انجام شده است و تلاش کردیم تا از تجهیزات استانداری در این بخش استفاده کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا این خبر را تایید می‌کنید که قرار است خاتم از محل تهاتر نفت برای بحث خودکفایی برنج ورود کند، گفت: در 3 استان شمالی کشور گیلان، مازندران و گرگان برنج تولید می‌شود. باید بگویم برنج جزء یکی از غلات پرمصرف در کشور است. می‌خواهم این پرسش را مطرح کنم که آیا ما توانایی خودکفایی در تولید برنج را داریم؟ پاسخ مثبت است. ما می‌توانیم یک میلیون برنج که وارد کشور می‌کنیم را در داخل کشور تولید کنیم و برای این تولید نیاز به آب جدید نداریم و با همان آب سبز می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم اما لازمه آن این است که اراضی را زهکشی کنیم. زهکشی یک پروژه ملی است و اراضی کشور نیاز به زهکشی دارند. برای تحقق این پروژه 70 تا 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این اعتبار از محل تهاتر نفت و فاینانس تامین می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ورود قرارگاه خاتم به بحث خودکفایی برنج محدود به فراهم کردن زیرساخت‌ها است، بیان کرد: ما از ظرفیت‌های خاتم در این بخش استفاده خواهیم کرد و ورود خاتم به بحث زهکشی اراضی را مثبت می‌دانیم. البته زهکشی اراضی در جنوب کشور و در استان خوزستان در 250 هزار هکتار انجام و منابع مالی این پروژه نیز تامین شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تامین سفره مردم یکی از دغدغه‌های اصلی رئیس جمهور است، اذعان کرد: غذا روزانه خرید می‌شود اما ممکن است محصولات دیگر را هر 10 سال یکبار تعویض کنیم از این رو باید بر تولید و توزیع مرغ و تخم مرغ رصد و پایش به صورت روزانه انجام شود.

وی با بیان اینکه مکانیزاسیون باغات در کشور ضعیف است، یادآور شد: ما بیشتر در حوزه مکانیزاسیون زراعت متمرکز شده‌ایم این در حالی است که مزیت کشور و ارزآوری بیشتر در حوزه باغبانی است و باید بر این بخش متمرکز شویم. باید به این نکته توجه کنیم که مکانیزاسیون فقط در حوزه تراکتور محدود نمی‌شود و نظم و توسعه صنایع تبدیلی را باید فراهم کنیم و از خام‌فروشی بپرهیزیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مالکیت برای ایرانیان اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: بسیاری از کشاورزان سند اراضی را در اختیار ندارند. برنامه‌های دولت سیزدهم این است که در حوزه سندسازی اراضی کشاورزی با جدیت ورود کنیم اما این مسئله نیاز به کمک و همکاری دو قوه دارد؛ قوه مجریه و قضاییه باید در این زمینه با هم همفکری و هم‌اندیشی بیشتری انجام دهند. امیدواریم تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی صاحب سند شوند. در بهمن ماه بسیاری از اراضی زنجان سنددار شدند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه سیب زمینی در کشور به اندازه نیاز وجود دارد، توضیح داد: بخشی از این محصول در سیلاب‌های اخیر از دست رفت. زمانی که در کشور با کمبود مواجه هستیم می‌توانیم این کمبود را با واردات تامین کنیم. واردات و صادرات نباید در کشاورزی متوقف شود. این مصرف‌کنندگان هستند که با حواس‌جمعی خود می‌توانند کاری کنند که سوداگران به اهداف خود نرسند. به زودی سیب زمینی جیرفت و خوزستان به بازار خواهد آمد و در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. اگر در ماه‌های آینده همچنان با چالش سیب زمینی مواجه بودیم، بازار را با واردات، تنظیم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم 50 درصد نهاده‌های مورد نیاز را در کشور تولید کنیم، اظهار داشت: بقیه نیاز خود در این بخش را می‌توان از خارج کشور وارد یا از خوراک آماده برای کاهش واردات استفاده کنیم. حذف ارز 4200 تومانی در دولت تصویب نشده است و همچنان واردات با این ارز ادامه خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای کشاورزی سفر رئیس جمهور به روسیه خاطرنشان کرد: اتفاقات خوبی با این سفر رقم خورد و در بحث مبادلات کشاورزی به خروجی‌های مطلوبی دست یافتیم. هیاتی از روسیه برای بازدید از صنایع لبنی و گلخانه‌ها به ایران سفر کردند و امیدواریم رویه مناسب در تجارت ایران و روسیه در پیش گرفته شود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در قانون 1400 اولویت بر خرید محصولات کشت فراسرزمینی است، ادامه داد: ما می‌توانیم بسیاری از نیازهای خود در زمینه نهاده‌های دامی را از سوی کشاورزان فراسرزمینی تامین کنیم. ما محصولات کشاورزان فراسرزمینی را خریداری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ذائقه مردم به مصرف گوشت و مرغ گرم است، یادآور شد: ذائقه مردم در دیگر کشورها برای تایید سلامتی آن، مصرف گوشت منجمد است. حال که این ذائقه در کشور ما وجود ندارد، ما به آن احترام می‌گذاریم و برای تامین ذائقه مردم برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهیم. من این خبر را به مردم می‌دهم که در بحث تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم می‌توانند نیازهای خود را خریداری کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پراکندگی اتحادیه‌ها گفت: این مسئله کار ما را دشوار کرده است. اگر یک اتحادیه سراسری در زمینه تولید مرغ گوشتی وجود داشت ما می‌توانستیم به راحتی در این موضوع به نتیجه برسیم اما اتاق تعاون، بازرگانی، وزارت کشور و سازمان تعاون روستایی همگی خواهان مجوز هستند و همین مسئله توافق با اتحادیه‌ها را برای ما دشوار کرده است.

ساداتی‌نژاد در پایان بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی حامی کشاورزان این سرزمین است. تولید و مصرف در کنار هم هستند و ما باید منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را همزمان در نظر بگیریم. کشاورز و دامدار نباید با تولید خود متضرر شوند و هزینه‌های تولید را باید به دست بیاورند. اگر چنین نشود، تولید متوقف می‌شود و این به معنای از دست رفتن هزاران شغل در کشور است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز