خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

اجرای ۴۰ هزار هکتار طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری شمال

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۴۳۳

در استان‌های شمالی ۶۵ درصد بارندگی‌ها در فصل پاییز و زمستان و ۳۵ درصد در بهار و تابستان می‌بارد که در کنار عدم مهار آب، بی‌توجهی به آببندان‌ها و نبود زهکشی سبب شده است تا مدیریت منابع آب و خاک غیر قابل اجرا شود

مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها را یک میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در شانزدهمین همایش ملی برنج در ساری با ارائه مقاله‌ای اظهار کرد: تاکنون به زیرساخت‌های کشاورزی شمال کشور توجه جدی نشده بود.

رضا عظیمی افزود: با اجرایی شدن طرح ساماندهی شالیزار‌ها، تغییر کاربری و فروش زمین کشاورزی در شمال کشور متوقف می‌شود.

وی که مقاله‌اش را با عنوان نگاهی به طرح جامع اصلاح ساختار مدیریت آب و خاک اراضی شالیزاری شمال ارائه کرد، افزود: در حالی که امروز دنیا از مرحله کمبود به نبود آب رسیده است، این مقوله در استان‌های شمالی ایران برعکس است و پر آبی در فصل پاییز و زمستان بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها به شمار می‌رود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: در استان‌های شمالی ۶۵ درصد بارندگی‌ها در فصل پاییز و زمستان و ۳۵ درصد در بهار و تابستان می‌بارد که در کنار عدم مهار آب، بی‌توجهی به آببندان‌ها و نبود زهکشی سبب شده است تا مدیریت منابع آب و خاک غیر قابل اجرا شود

وی هدف از اجرای طرح ساماندهی اراضی شالیزاری را تسهیل مدیریت آب و خاک دانست و افزود: طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری شمال برای این منظور از ۱۷ سال پیش آغاز ولی تاکنون در کمتر از ۴۰ هزار هکتار آن اجرا شده است.

عظیمی با اظهار اینکه در طرح جامع اصلاح ساختار مدیریت منابع آب و خاک ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری شمال تسطیح و یکپارچه سازی خواهد شد، گفت: زمین‌های کشاورزی پس از اجرای کامل طرح تسطیح و یکپارچه سازی قابلت چهار کشت را در سال خواهد داشت.

وی وجود ۲۴ هزار هکتار آببندان در شمال کشور را یک ظرفیت مهم برای تولید محصولات کشاورزی از جمله کشت برنج و پرورش ماهی دانست و افزود: در حال حاضر عمق آب آببندان‌ها کمتر از یک و نیم متر است که با اجرای طرح ساماندهی به بیش از چهار متر افزایش می‌یابد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی منبع تامین ۴۰ درصد از آب مصرفی کشاورزی در استان‌های شمالی را آببندان‌ها معرفی کرد و گفت: با اجرای کامل طرح ساماندهی اراضی کشاورزی شمال کشور علاوه بر متوقف شدن تغییرکاربری و فروش زمین، ۴۰ هزار میلیارد ریال هم به درآمد کشاورزان اضافه خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز