خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

درخواست ونزوئلا برای تامین تجهیزات مهندسی/ دولت‌ از روابط سیاسی برای اخذ پروژه‌ استفاده کند /کاهش ۹۰ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی طی ۱۰ سال

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۸۶۳

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی اظهار داشت: صادرات ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها رقم بسیار کمی است که حتی ۱۰ درصد از رکوردی که ما در سال ۱۳۹۰ داشتیم هم نمی‌شود.

بهمن صالحی جاوید در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای حوزه آمریکای لاتین و آفریقا اظهار کرد: اگر ما بتوانیم پروژه‌هایی را در کشورهای آمریکای لاتین داشته باشیم، آنها مزیت‌های نسبی در پی خواهند داشت. با این وجود مشکلات بانکی همچنان در این منطقه هم وجود دارد برای مثال در مورد ونزوئلا که ارتباط سیاسی خوبی بین دو کشور وجود داشته و استقبال خوبی هم از ایرانیان می‌شود این مشکلات وجود دارد ولی طی روزهای آتی جلسه کمیته مشترک دو کشور شکل می‌گیرد. 

وی افزود: درخواست‌هایی از طرف ونزوئلا در مورد تامین تجهیزات مهندسی و طراحی وجود دارد. اما مشکل اساسی در این باره تامین نقدینگی و منابع است که مانعی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد می‌کند. اگر این موضوع به خوبی از طرف دولت مدیریت شود بازار ونزوئلا، بازار خوبی است که رقبای کمی هم داریم. رقبایی که بنیه‌های مالی و حمایت‌های سیاسی و بانکی برخوردار هستند نمی‌توانند در این بازار حضور داشته باشند و ما به راحتی می‌توانیم در حوزه‌هایی مانند راه‌سازی، ساختمان‌سازی، نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌سازی و... که تشکیل سبد متنوعی از پروژه‌ها را می‌دهد کار کنیم.

صالحی جاوید تصریح کرد: در مورد دیگر کشورهای آمریکای لاتین مانند کوبا، اروگوئه و نیکاراگوئه وضعیت ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی نسبتاً مناسب است اما در مورد برزیل می‌توان گفت که بازار در دسترسی برای شرکت‌های ایرانی نیست و استقبال زیادی هم وجود ندارد، اما به طور کلی آمریکایی لاتین بازار بسیار خوبی دارد. ولی مشکل اساسی در مورد آن بعد مسافت و نیروی انسانی است که در این مورد شرکت‌های ایرانی می‌توانند در قالب مدیریت پیمان در این کشورها حضور پیدا کرده و طراحی مهندسی انجام دهند که به خودی خود بازار بسیار خوبی است. 

وی با اشاره به بازار آفریقا نیز گفت: برخی از کشورها در آفریقا به علت ذخایر موجود در آنها از توان مالی خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این از طرف برخی از نهادهای بین‌المللی به این کشورها اعتباراتی تخصیص داده می‌شود. با این وجود باز هم مشکل ایران با بانک‌ها و بحث تحریم‌ها چالش‌ساز می‌شود. 

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خاطرنشان کرد: گرچه بازارهای آمریکای لاتین و آفریقا هر دو بازارهای بسیار خوبی هستند اما سازماندهی لازم برای مدیریت،  هدایت و حمایت شرکت های ایرانی را در بدنه دولت نداریم. امیدواریم که دولت جدید بتواند با شیب مناسبی ما را به سمت اهداف خود در این زمینه هدایت کند.

وی با انتقاد از روند صادرات خدمات فنی و مهندسی بیان کرد: صادرات ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها رقم بسیار کمی است که حتی ۱۰ درصد از رکوردی که ما در سال ۱۳۹۰ داشتیم هم نمی‌شود.

صالحی جاوید با تاکید بر نقش دولت‌ها گفت: صدور ضمانتنامه برای حضور در مناقصات و شروع کار همچنان برای شرکت‌های ایرانی مشکل است، این موضوع به پاشنه آشیل فعالین این حوزه‌ و به طور کلی صادرات خدمات فنی و مهندسی بدل شده است در حالی که دولت‌ها می‌توانند در این باره نقش کلیدی بازی کنند. دولت‌ها در هم‌پیمانی‌های سیاسی و امنیتی برای بخش خصوصی که همان بخش مردمی است پروژه‌های اخذ می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: وقتی مشوق‌های صادراتی به خوبی داده نمی‌شود در عوض سران سیاسی در سفرهای خود باید پیمان‌ها و پروژه‌ها را بگیرند و به دست بخش خصوصی برسانند. باید از روابط سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک، نظامی و... استفاده کرد تا برای شرکت‌ها کار و برای مردم اشتغال ایجاد شود. دولت‌های ما تاکنون این وظیفه را برای خود قائل نبودند و به نظر می‌رسد که اقدام دیرهنگامی برای اتخاذ منافع اقتصادی از طریق راه‌های سیاسی و امنیتی انجام می‌شود.

دبیر انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ادامه داد: علاوه بر این مسائل جزئی مانند قرار گرفتن نام شرکت‌های ایرانی بین لیست شرکت‌هایی که مبادلات فنی شرکت‌ها با آنها انجام می‌شود،  پیگیری شود. چنین مسائلی از جمله پشتیبانی با تضامین معتبر از جمله مواردی است که صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین اشتغال و درآمد ما را توسعه می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز