خبرگزاری کار ایران

از متن تا حاشیه هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۳۶۷

هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی با معرفی برگزیدگان، برپایی نمایشگاه و اجرای چند رویداد و نشست طی دو روز برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی از صبح چهارشنبه بیستم تا عصر پنج‌شنبه بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه، در مهمانسرای عباسی اصفهان برگزار شد.

حمایت؛ کلیدواژه افتتاحیه

این جشنواره درحالی آغاز شد که لزوم حمایت دولت و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، کلیدواژه سخنرانان افتتاحیه بود.

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این مراسم گفت: بنیانگذاران شرکت‌های دانش‌بنیان، تمام توان خود را برای ایجاد، معرفی و تجاری‌سازی یک فناوری جدید به کار می‌برند و در این مسیر یا پرتگاه‌های متعددی روبه‌رو می‌شوند. به منظور حمایت از این افراد، تمام اجزای مختلف حاضر در زیست‌بوم نوآوری باید فعالیت داشته باشند. 

وی اضافه کرد: یکی از اجزای مهم زیست‌بوم فناوری، صنایع بزرگ هستند که باید در این مهم مشارکت داشته باشند. موضوع و ایده تعریف و از آن حمایت کنند تا فعالیت‌ها شکل گرفته و سرعت گیرد. در صورتی که هدف، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است، باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد که این شرکت‌ها وارد سودآوری شوند.  

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی استان اصفهان اظهار کرد: اگر این صنایع از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند، در صورت روبه‌رو شدن یک نفر با شکست، این شکست بزرگ و محسوس نخواهد بود. 

همچنین امید رضایی فر، سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت علوم در این مراسم با اشاره به اهمیت تکامل فضای اقتصادی و فناوری در تعامل صنعت و دانش، اظهار کرد: شرکت‌های کوچک برای استفاده از ابزارها و مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها نیازمند ارتباط با شرکت‌های بزرگ هستند. در مقابل شرکت‌های بزرگ نیز برای بقای خود به ایده‌پردازی و فعالیت شرکت‌های کوچک نیازمند هستند. بنابراین لازم است مجموعه‌های بزرگ برای حفظ بقا خود از مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند.

رضایی‌فر با تاکید بر اینکه وقفه‌ها، در مسیر توسعه تکنولوژی تاثیر جدی می‌گذارد، گفت: شرکت‌ها با ایجاد آزمایشگاه نوآوری‌ از نیروهای خود، مرکز رشد شرکتی، شتابدهنده، همکاری استراتژیک، سرمایه‌گذاری جسورانه، مراکز نوآوری و خرید دانش فنی می‌توانند فعالیت جسورانه داشته باشند.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز از حمایت دولت گفت و خاطرنشان کرد: مدیریت ارشد استان در دولت سیزدهم با هدف ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کرده تمام مجموعه‌های زیست‌بوم فناودی را راهبری کند؛ بدین سبب قرارگاهی با سه زیرمجموعه در استان تعریف شده است که گره‌گشایی بسیاری کرده است.

وی با بیان اینکه در غالب جلسات استان، به ویژه کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان، حوزه اقتصاد دانش‌بنیان مطرح است، گفت: تلاش می‌کنیم موضوعات مرتبط به اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان ماموریت دستگاههای مختلف الزام کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به ورود بنگاه‌های اقتصادی استان برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و گسترش آن‌ها در بهبود فناوری گفت: فولاد مبارکه به این موضوع ورود کرده است. پتروپالایش‌ها ، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز درحال ورود به این عرصه هستند.

مرتضوی با بیان اینکه ظرفیت‌های استان برای بهبود شرایط کسب و کار و تامین فضای مناسب آماده می‌شود، گفت: ظرفیت‌های قانونی به وجود آمده که جایگزین مالیات برای بعضی شرکت‌های بزرگ شود تا آن‌ها را ترغیب به انجام کارهای ویژه‌تر‌ در حوزه فناوری کند.

گره‌گشایی؛ دستاورد نمایشگاه

پس از شروع رسمی جشنواره هفدهم، آیین افتتاحیه نمایشگاه نیز با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی برگزار شد. در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه، حاضران که از منتخبین و برگزیدگان جشنواره هستند به ارائه دستاوردهای خود در حوزه فن‌آفرینی پرداخته و ایده‌های خود در عرصه مدیریت بهره‌ور منابع و گره‌گشایی از چالش‌های کلان ملی را در حضور مدیران دولتی مطرح کردند.

در این بازدید همچنین پیشنهاداتی برای استفاده از بازار تولیدات و محصولات دانش‌بنیان به ویژه درخصوص ارتقای کیفی صنایع استان برای صرفه‌جویی مصرف آب و انرژی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان راه یافته به مرحله نهایی جشنواره مطرح شد. 

تاب‌آوری؛ سوغات کارآفرینان برای شرکت‌های نوپا

اولین رویداد جشنواره در روز نخست، نشست تخصصی استراتژی و چالش‌های رشد کسب‌وکارها بود که اکثر سخنرانان آن بر لزوم مدیریت چالش‌ها توسط کسب‌وکارها تاکید کردند.

حامد سجادی دبیر نشست تخصصی استراتژی و چالش‌های رشد کسب‌وکارها گفت: تمام شرکت‌های نوپا در سراسر جهان به علت مسیر طی نشده‌ای که پیش پای خود دارند، کشف، بررسی چالش‌ها و مقابله با آنها را مد نظر دارند و این مباحث را می‌توان از تجارب بین‌المللی به دست آورد. تمام اکوسیستم‌های نوآوری در سراسر جهان با وجود شباهت‌هایی که دارند، دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. هر منطقه چالش‌های خاص خود را دارد و راهکارهای متناسب خود را طلب می‌کند.

سخنران پرتغالی نشست، فیلیپ کاررا بود که در پاسخ به انتقاد کارآفرینان ایرانی در خصوص وضع قوانین محدود کننده، بر لزوم مدیریت این چالش‌ها و مسئولیت‌پذیری شرکت‌ها تاکید کرد و گفت: موانعی که به دلیل قانونگذاری بر سر راه کسب‌وکارها ایجاد می‌شود فقط در ایران نیست و قوانین در خیلی از کشورها اثرگذار نیست چون به عبارتی کسب‌وکارها با قوانین و مالیات خفه می‌شوند و استعدادها مهاجرت می‌کنند.

وی تاکید کرد: وقتی بیشتر اقتصادهای توسعه‌یافته را می‌بینیم دولت‌هایشان معتقد با به مردم مسئولیت داده شود پس همه ما مسئولیم و فقط دولت مسئول نیست.

کلان‌روندها؛ واکاوی اولویت اصلی صنایع فولادی و معدنی

نشست معرفی فناوری‌های روز در صنعت دومین رویداد روز نخست بود که فعالان حوزه معدن در آن به کلان‌روندها در این صنعت پرداختند.

مسائل ژئوپلیتیک است که جزو مفاهیم جدید معدن محسوب می‌شود، خلأ بین نیروی کار و مهندسان، مهارت‌یابی، هوشمندسازی معادن، کمبود منابع، تغییر اقلیم و  ورود تکنولوژی‌های جدید در تمام حوزه‌های تکنولوژیکی معدن در ابن نشست مطرح شد.

در نشست‌های فولادی و در پنل تخصصی چشم‌انداز انقلاب صنعتی پنجم در صنعت فولاد نیز موضوعاتی مانند فعالیت در حوزه بیگ‌دیتا و انتقال و تحلیل آنها، امنیت ارتباطات ایجاد شده بین تجهیزات هوشمند و کاهش مصارف گاز و آب و بهره‌وری انرژی، مطرح شد

پنل تخصصی پایداری و رویداد سبز دیگر نشست فولادی جشنواره بود که اقتصاد چرخشی، فولاد سبز و کاهش تولید کربن و احیای هیدروژنی و انرژی‌های تجدیدپذیر در آن مطرح و موردبحث قرار گرفت.

رقابت؛ ماراتن نهایی جشنواره

رویداد سرمایه‌گذاری و ارائه طرح‌های نهایی جشنواره که در هر دو روز برگزاری جشنواره هفدهم پیش‌بینی شده بود با استقبال مخاطبان خود روبرو شدند.

در رویداد سرمایه‌گذاری چند شرکت نوپا در خصوص مدل‌های تامین سرمایه، راه‌هایی که برای جذب سرمایه طی کرده‌اند، فرایندهای درآمدی و هزینه‌ای و میزان سوددهی و ارزش افزوده‌ای که برای خدمات و محصولاتشان دارند، ارائه دادند.

هرکدام از شرکت کننده‌های رویداد سرمایه‌گذاری که در تالار آیینه مهمانسرای عباسی برگزار شد، ۲۰ دقیقه برای ارائه زمان داشتند و سپس به سوالاتی که از سوی حضار مطرح می‌شد پاسخ می‌دادند. این رویداد در دو نوبت برگزار و بخشی از آن‌ها منجر به عقد قرارداد شد.

همچنین طرح‌های نهایی جشنواره هفدهم نیز در سه نوبت ارائه شد. هر شرکت ۱۰ دقیقه برای معرفی خود و محصولی که ارائه داده زمان داشت. در حاشیه این رویداد گروه‌هایی برای تبریک به برگزیدگان در تالار زرین مهمانسرای عباسی حضور یافته بودند. کارشناسان حوزه‌های مختلف فن‌آفرینی نیز از ارائه‌دهندگان سوال می‌پرسیدند

کاررا؛ کارآفرینی که الهام‌بخش بود

یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های جشنواره، کارگاه آموزشی مهارت‌های ورود به بازار بین الملل با تدریس فیلیپ کاررا استاد دانشگاه لیسبون پرتغال بود. چند مرتبه ظرفیت سالن پر شد و برگزار کنندگان مجبور شدند صندلی اضافه کنند و بخشی از حضوریافتگان که از قبل ثبت‌نام نکرده بودند، ناچارا باید به سواد انگلیسی خود رجوع می‌کردند چون ترجمه همزمان و هدست به اندازه ثبت‌نام کنندگان بود.

کاررا از تجارب خود در این کارگاه گفت و تاکید کرد کخ هنگام ارتباط گرفتن با مشتریان باید از بخش هشیار و ناهشیار ذهن خود استفاده و باید دانست که در یک محیط بین‌المللی چگونه باید خود را معرفی و ارائه کرد.

او خطاب به کارآفرینان جوان ایرانی گفت: عموما با حضور در جشنواره ارتباطات جدید به دست می‌آورید، این خود یک شروع است چون شما با یک نفر یا یک شرکت ارتباط کاری پیدا می‌کنید. این ارتباط لید نام دارد، به وسیله این لید می‌توان ارتباط بهتری برقرار کرد.

امید؛ خلاصه اختتامیه

اختتامیه جشنواره نیز درحالی برگزار شد که امیدواری به آینده فن‌آفرینی ایران نکته حائز اهمیت آن بود.

عبدالرضا کبیری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفریی شیخ بهایی با بیان اینکه آموزش و مشاوره، تبیین شرایط لازم برای معرفی، کارشناسی و ارزشگذاری طرح‌ها و دعوت و تسهیل ورود سرمایه‌گذاران در جشنواره دنبال شد، گفت: در این دوره جشنواره با ادامه مذاکرات این عدد به ۳۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. ۱۱ میلیارد تومان مجموع تسهیلات ارزان‌قیمت در این دوره است.

وی با بیان ایکه نمایشگاه جشنواره با هدف نشان دادن دستاوردهای دانش‌بنیان برگزار شد، گفت: طرح‌های فینالیست‌ها در برنامه‌ای جداگانه ارائه شد که در مجموع ۱۱ طرح مربوط به طراحان کسب‌وکار، ۸ طرح مربوط به فن‌آفرینان نوپا و ۶ طرح بزای فن‌افرینان رشدیافته بود که به صورت آسانسوری ارائه

قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و رئیس جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، نیز در این مراسم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در کشور وجود دارد و استان اصفهان نسبت به سهم خود، درصد بیشتری از آنها را در خود جای داده است. اقدامات بسیار خوبی در راستای حمایت از نوآوری‌ها، فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است که برگزاری جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی، یکی از آنها به شمار می‌رود.

مصلحی با بیان اینکه نباید به اقدامات انجام شده بسنده کنیم، افزود: نبود توجه به سرمایه‌گذار و سرمایه در استان اصفهان یکی از مشکلاتی است که می‌تواند منجر به ایجاد مانع در مسیر پیشرفت شود و از همین رو، برنامه‌ریزی‌هایی در مسیر تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان انجام شده است.

فیلیپ کاررا، سخنران خارجی اختتامیه، نیز گفت: شما کشوری پرافتخار و مهد تمدن هستید، میراث و تاریخ ارزشمندی دارید و آموزش و دانش جزیی از فرهنگ شما شده است پس صرف نظر از اختلاف نظرها اینجا جمع شده‌ایم چون عاشق ایران هستیم و برای دستیابی به آینده‌ای بهتر باید فراتر از حرف‌ها و واژه‌ها عمل کنیم.

وی خطاب به کارآفرینان ایران افزود: ایده‌ها و ارتباطاتی که از جشنواره گرفتید را دنبال کنید زیرا اگر هر یک از ما این کارها را انجام دهد تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

شقایق حق‌جوی جوانمرد سرپرست مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی وزارت علوم نیز با بیان اینکه در این جشنواره برای همگان فرصت شبکه‌سازی بود و ضمن تقدیر از زمینه‌سازی برای ایجاد فرصت‌های متفاوت و متعدد، اضافه کرد:  هیچ فناوری مهم‌تر از فناوری تربیت نیروی انسانی نیست و با ارزش‌ترین عنصر این مسیر، معلمان هستند که تمام موضوعات را با بخشندگی به نسل‌های بعدی منتقل و از آنها حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آنچه که ما را یک ملت تاب‌آور کرده و در صدر نگه می‌دارد، عشق و امید است، خاطرنشان کرد: با رسیدن به تعداد کافی از افراد مسلط بر انجام امور، نیازی به نگرانی نیست و تنها باید تسهیل‌گری مسیر در دستور کار قرار گیرد.

محمدصادق خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از ۷۵ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود، گفت: وظیفه مشترک امروز ارتقای سهم نوآوری در اقتصاد کشور است بنابراین در سال رشد تولید با حمایت‌های خود حامی نوآوری خواهیم بود

وی با بیان اینکه پس از هفده دوره شاهد بلوغ جشنواره شیخ بهایی  و رشد خدماتی که ارائه می‌دهد هستیم، تاکید کرد: شرکت‌ها نوپا برگزیده تا ۵۰۰ میلیون تومان و شرکت‌های برگزیده رشدیافته تا دو میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی می‌شوند.

جشنواره هفدهم عصر پنج‌شنبه، 21 اردیبهشت ماه، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز