خبرگزاری کار ایران

رئیس بیمارستان امام رضای تبریز مطرح کرد:

چالش جدی حوزه سلامت برای تامین دستگاه‌‌های اکسیژن ساز / ابتلای ۸۲۳ نفر از کارکنان بیمارستان امام رضا به کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۹۱۰۴۸

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: در کنار کمبود نیروی انسانی، عدم تامین تجهیز پزشکی مورد نیاز نیز مشکلات عدیده ای بر حوزه سلامت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، مسعود فقیه دینوری، ظهر امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال گذر از بحران جدید و مرحله سوم شیوع کرونا در جامعه هستیم، گفت: در این برهه افزایش تعداد مبتلایان و شدت بیماری از مهمترین چالش های پیش روی حوزه سلامت است.

وی افزود: اکنون چالش‌های این برهه با چالش روزهای اول شیوع ویروس که مربوط به مسایل پایه ای مدیریت و کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده بود، فرق کرده و از بخش هیجانی عبور کرده است.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: بعد از گذشت ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا با وجود مشکلات اقتصادی، تحریم و مسایلی که گریبانگیر مردم و جامعه و حوزه سلامت شده اند، کادر درمان و پرستاری همچنان در این راه انجام وظیفه می کنند.

دینوری، ادامه داد: بیمارستان امام رضا(ع) دارای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل بوده که از روز اول شیوع این ویروس کادر درمانی، پرستاری و پشتیبانی برای ارایه خدمت بهتر به مردم و بیماران تلاش می کنند.

وی یادآوری کرد: با توجه به وضعیت حاکم در حوزه سلامت و کمبود نیرو به ویژه در بخش پرستاری با مرور زمان نیروها مستهلک شده و از انرژی و توان آن ها کاسته شده است.

حوزه سلامت برای تامین دستگاه های اکسیژن ساز با چالش جدی مواجه است

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: در کنار کمبود نیروی انسانی، عدم تامین تجهیز پزشکی مورد نیاز نیز مشکلات عدیده ای بر حوزه سلامت وارد کرده است.

دینوری، با اشاره به اینکه حیاتی ترین ماده برای بیماران کرونایی اکسیژن است، افزود: حوزه سلامت برای تامین دستگاه های اکسیژن ساز با چالش جدی مواجه بوده و نوسانات قیمت وسایل و تجهیزات درمانی و بهداشتی مانع از تحویل این دستگاه ها به دانشگاه علوم پزشکی تبریز و بیمارستان امام رضا(ع) شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این استان تامین کننده مطمئنی برای اکسیژن وجود ندارد، یادآوری کرد: اکسیژن مورد نیاز حوزه سلامت استان از استان های همجوار مانند زنجان، اردبیل و در برخی مواقع اصفهان تامین می شود.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت:  دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان ها اقدام به خرید اکسیژن ساز از یک شرکت تولیدی در تهران کرده و پول آن را نیز پرداخت کرده است ولی این شرکت به بهانه نوسانات قیمت حاضر به عمل به تعهد خود و تحویل این دستگاه ها نیست.

دینوری، با اشاره به اینکه اقدام این شرکت در زمان کنونی خیانت محسوب می شود، افزود: گفته می شود که ۸۰ دستگاه اکسیژن ساز در انبار این شرکت دپو شده و تلاش های دانشگاه علوم پزشکی برای گرفتن این دستگاه ها نتیجه بخش نبوده است.

وی یادآوری کرد: این بیمارستان برای تامین نیاز اکسیژن خود اقدام به خرید تانک اکسیژن کرده که در روزهای آتی آن را تحویل می گیرد ولی استفاده از آن نیاز به پر کردن آن دارد.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز با تاکید بر اینکه بیماری کرونا درمان خاص و ویژه‌ای ندارد، گفت: نوسانات قیمت، مسایل اقتصادی کشور و منافع فردی تولید کنندگان منجر شده تا حوزه بهداشت در تهیه برخی وسایل ضروری و مورد نیاز از جمله دماسنج و سرساکشن با چالش مواجه شود.

دینوری، بدترین جاهای دارای مشکل در مبارزه با کرونا را مربوط به حرف و اصناف اعلام کرد و ادامه داد: در این اماکن ابتدایی ترین اصول بهداشتی در مبارزه با کرونا رعایت نمی شود.

وی حمل و نقل درون شهری، عدم حذف پول نقد در خرید و فروش، عدم دفع اصولی زباله و افزایش بی رویه زباله گردها را از دیگر چالش های حوزه بهداشت و درمان در مبارزه با بیماری کرونا اعلام کرد.

ارایه ۲۲ هزار تخت‌روز خدمت به بیماران کرونایی در بیمارستان امام رضا(ع) تبریز

رئیس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر به این بیمارستان مراجعه کردند که ۲۲ هزار تخت‌روز به آنان خدمت ارایه شده است. 

دینوری افزود: از این تعداد مراجعه کننده ۶ هزار و ۲۰۰ نفر بستری شدند که ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از آن ها در بخش ویژه (آی سی یو) بستری بودند و این تعداد حدود یک سوم بیماران کرونایی را شامل می شود.

وی با بیان اینکه برای بیماران بستری در بخش ویژه ۱۵ هزار و ۳۷۴ تخت‌روز خدمات ارایه شده است، اظهار داشت: برای بیش از ۱۲ هزار مراجعه کننده نیز خدمات سرپایی ارایه شده و هم اکنون ۲۲۰ بیمار کرونایی در این بیمارستان بستری و ۳۰ نفر نیز در اورژانس منتظر بستری شدن هستند.

رییس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز با اشاره به اینکه این بیمارستان ۸۰۰ تخت بستری دارد، گفت: با توجه به سیاست گذاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از این تعداد ۲۵۰ تخت برای بیماران کرونایی تخصیص یافته است که در صورت نیاز و سیاست گذاری جدید این دانشگاه می توان تخت های بیشتری به این بیماران اختصاص داد.

دینوری، ادامه داد: به علت استراتژیک بودن این بیمارستان و داشتن بخش های منحصر به فرد مانند دیالیز، پیوند و جراحی ها در سطح استان و شمالغرب کشور پذیرای بدحالترین بیماران بوده و در اورژانس این بیمارستان ۳ استاد متخصص طب اورژانس مستقر هستند.

هزینه بستری روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان امام رضا(ع) روزانه از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است

رییس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: هزینه هر تخت‌روز بستری بیماران کرونایی در این بیمارستان بسته به نوع بیماری و محل بستری شدن در بخش عادی و ویژه از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.

دینوری، با بیان اینکه درمان بیماری کرونا رایگان نیست، افزود: هزینه درمان آن برای بیماران ثابت نبوده بلکه نسبت به شدت بیماری متفاوت است ولی تخفیفات ویژه ای نیز برای افراد نیازمند و محروم جامعه لحاظ می شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۰ برابری هزینه اکسیژن برای این بیمارستان، یادآوری کرد: هزینه های سرباری بیمار از جمله شامل لباس و لوازم حفاظتی است که در لیست هزینه های بیماران درج نمی شود.

۸۲۳ نفر از کارکنان بیمارستان امام رضا(ع) به کرونا مبتلا شدند

رییس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا ۸۲۳ نفر از کارکنان این بیمارستان که غالب آن ها پرستاران هستند، به بیماری کرونا مبتلا شده و تست آزمایش آن ها مثبت بوده است.

دینوری، با بیان اینکه از تعداد مبتلایان این بیمارستان ۵۰۰ نفر پرستار هستند، ادامه داد: مبتلایان پس از مراقبت های ویژه درمان شده اند و تنها یک نفر « فرزاد نامی» نخستین شهید راه سلامت مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان امام رضا ( ع) در راه خدمت به مردم و در خط مقدم مبارزه با کرونا جان خود را از دست داد.

وی اظهار داشت: هم اکنون بیمارستان امام رضا (ع) نیز به تبع سایر بخش های بهداشتی و درمانی با کمبود پرستار مواجه بوده ولی در حوزه کمک بهیاری و خدمات این کمبود تا حدودی مرتفع شده است.

رییس مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز گفت: به منظور انتقال تجارب، یافته ها و دانش اساتید این بیمارستان استودیو کویید در این بیمارستان راه اندازی شده است.

دینوری، با بیان اینکه هم اکنون برنامه های آن در حال ضبط است، افزود: برنامه ها از ۲۶ آبان از ساعت ۲۲ تا ۲۲.۳۰ دقیقه در فضای مجازی پخش می شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز