خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

خرید حمایتی زعفران تا پایان آذرماه در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۴۳۸

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: با آغاز طرح خرید حمایتی زعفران اداره تعاون روستایی این شهرستان مجاز به خرید زعفران حمایتی کشاورزان منطقه جنوب خراسان رضوی است.

نسرین شیبانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه افزود: طبق دستورالعمل ابلاغی زعفران نگین کیلویی ۱۳۰ و زعفران پوشال مرغوب کیلویی ۱۱۰ میلیون ریال خریداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال تنها همین ۲ نوع زعفران خریداری می‌شود، گفت: طرح تا پایان آذر‌ماه ادامه خواهد داشت.

شیبانی در خصوص نحوه تسویه حساب با کشاورزان نیز گفت: ۳۰ درصد بهای محصول تحویلی پس از تامین اعتبار و از طریق چک لیست ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان‌، به طور مستقیم به حساب کشاورز واریز خواهد شد.

وی با بیان این‌که ۷۰ درصد باقی مانده محصول مدت سه ماه نزد تعاون روستایی امانت خواهند ماند، افزود: کشاورزان می‌توانند یا قبل انقضای مدت سه ماه محصول خود را با قیمت دلخواه فروخته و با باز پرداخت پول سازمان و هزینه‌های آن، تمام محصول خود را باز پس گیرند.

شیبانی افزود: در غیر این صورت بعد گذشت سه ماه مالکیت ۷۰ درصد باقی مانده با تعاون روستایی خواهد بود و پرداخت وجه آن نیز بعد تامین اعتبار و توسط تعاون روستایی پرداخت خواهد شد. 

وی تاکید کرد:طرح خرید حمایتی زعفران ظرف سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ به میزان بالغ بر ۲۵ تن انجام شد و از مجموع نزدیک به ۹۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۸۰۰ هکتار آن یعنی معادل ۱۲ درصد استان به اراضی شهرستان تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

شیبانی بیان کرد:بیش از ۱۲ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی که معادل ۷۹ درصد نیروی کار تربت‌حیدریه است، در گستره ۹۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.

وی افزود: یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌است، زعفران می‌باشد که کشت آن هشت هزار و ۸۰۰ هکتار با میانگین تولید چهار کیلوگرم در هکتار و با تولید سالانه ۳۵  تن است.

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه بیان کرد: در سطح استان ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت‌حیدریه اختصاص دارد واکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید و متوسط تولید زعفران در استان و تربت‌حیدریه چهار کیلوگرم در هر هکتار می‌باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز