خبرگزاری کار ایران

ایلنا از افزایش قیمت خودرو پس از قرعه کشی گزارش می دهد ؛

سال‌های دور و دراز ماشین دار شدن کارگران/افزایش ۱۰ میلیونی خودرو پس از قرعه کشی/عرضه خودرو متناسب با نیاز مردم نیست

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۳۷۵

اگرچه بسیاری افراد برای ماشین دار شدن چشم انتظار قرعه کشی خودرو بودند اما بعد از قرعه کشی علاوه بر این که خودرو ارزان نشد بلکه قیمت‌های خودرو مجددا افزایش یافت که به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران شیراز بعد از قرعه کشى قیمت خودروهایى مانند پژو ۲۰۶ و پارس حداقل ۱۰ میلیون تومان گران‌تر شد.

به گزارش ایلنا پس از اعلام نتیجه قرعه کشى، باگذشت چند روز از پایان ثبت نام براى فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، نشانه هاى افزایش قیمت در بازار آزاد دیده مى شود. این شرایط به خوبى نشان مى دهد، پیش بینى کارشناسان براى شکست این طرح، درست بوده است.

با یک ارزیابى متوجه مى شویم که توزیع یک محصول با قرعه‌کشى، درحالى که نزدیک به ۵ میلیون و۵۰۰ نفر براى آن ثبت نام کردند و تنها ۲۵ هزار نفر، شانس موفقیت دارند، نتیجه اى جز افزایش قیمت نخواهد داشت.

افزایش 10 میلیونی خودرو بعد از قرعه کشی

هدایت‌الله باقرى رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و نمایندگى‌هاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز مى‌گوید: در روزهاى گذشته و بعد از قرعه کشى قیمت خودروهاى شرکت ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و .... حداقل ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وى با بیان اینکه چون تعداد خودروهاى قرعه کشى متناسب با نیاز بازار و جامعه نبود بنابراین نتوانست چندان تاثیرى در بازار خودرو داشته باشد، می‌افزاید: قرعه کشى خودرو که در چند روز گذشته انجام شد تنها در یک مقطع زمانى کوتاه و به صورت تهدید و ارعاب توانست رکود در بازار خودرو ایجاد کند.

 باقرى در گفت و گو با ایلنا بیان مى‌کند: بازار خودرو در شیراز مجددا صعودى شده است و همچنان شاهد افزایش قیمت خودروها هستیم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز با اشاره به اینکه بى شک چنین اقداماتى نمى تواند باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود و تنها عرضه و تقاضا مى تواند نرخ خودرو را در بازار کاهش دهد،مى افزاید: زمانى که عرضه کاهش یابد طبیعى است که نمى‌توان شاهد افت قیمت‌ها بود،زیرا مسئولان تمایلى به کاهش قیمت خودرو و متعادل کردن  بازار ندارند.

عرضه خودرو متناسب با نیاز مردم نیست

وى در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بازار بسیار کم است و متناسب با نیاز مردم نیست، مى افزاید: در قرعه کشى اخیر حدود ۱۵5 هزار خودرو متعلق به شرکت ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه هم متعلق به شرکت سایپا بود، بنابراین این تعداد به هیچ وجه نمى‌تواند جوابگوى نیاز جامعه باشد.

وى با بیان اینکه در حال حاضر تعداد افرادى که از خرید پراید استقبال مى کنند به مراتب بیشتر از افرادى است که خودروهاى دیگر را خریدارى مى کنند ادامه مى دهد: تعداد افرادى که سرمایه شان کمتر از 100 میلیون است به مراتب بیشتر از دیگر افراد است و  این افراد همواره ناچار مجبورند خودروى پراید را خریدارى کنند.

سال‌های دور و دراز ماشین دار شدن کارگران/افزایش ۱۰ میلیونی خودرو پس از قرعه کشی/عرضه خودرو متناسب با نیاز مردم نیست

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز با اشاره به اینکه اقشارى مانند کارگران جهت خرید خودرو باید حقوق ۲۰ سالشان را پس انداز کنند، ادامه مى دهد: تنها با اتخاذ روش هاى صحیح مانند واردات خودروهاى دست دوم خارجى هیبریدى، مى توان قیمت خودرو را کاهش داد.

واردات خودروهای هیبرید دست دوم گزینه مناسب کنترل بازار

باقرى در ادامه عنوان مى کند: واردات خودروهاى هیبریدى به دلیل اینکه مصرف سوخت پایینى دارند و هیچ نقشى در آلایندگى و آلوده کردن هوا ندارند مى تواند گزینه مناسبى برای کنترل بازار خودرو باشد.

وى با اشاره به اینکه برند بودن خودروهاى هیبریدى از دیگر مزایاى این بخش به شمار مى رود، ادامه مى دهد: قیمت بهترین خودرو هیبریدى با ارز ۱۷ هزار تومانى در صورتى که دولت عوارض گمرکى را ببخشد، حدود ۲۰۰ الى ۳۰۰ میلیون تومان است

افزایش مجدد قیمت در بازار خودرو پس از قرعه کشى

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز هم در ادامه با اشاره به اینکه تعداد افراد ثبت نام کننده در قرعه کشى بسیار زیاد بود به طورى که براى هر خودرو 450 نفر ثبت نام کرده بودند، مى افزاید: این تعدد افراد ثبت نام کننده باعث شد که شانس افراد براى پیروزى در قرعه کشى بسیار کاهش یابد.

جواد رزمى در گفت و گو با ایلنا می‌افزاید: در این رابطه از هر فردى که سئوال کردم اذعان داشت که برنده نشده است.

رزمى در ادامه با اشاره به اینکه تنها زمان ثبت نام خودروها توانست یک شوک را به صورت مقطعى به بازار خودرو وارد کند، مى افزاید: اما در چند روز بعد از ثبت نام مجددا قیمت خودرو بدون ثبات به روزهاى گذشته بازگشت.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و نمایندگى هاى فروش و خدمات پس از فروش اتومبیل شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قیمت خودرو در بازار شیراز همچنان گران است، مى افزاید: در حال حاضر قیمت خودرو در بازار شیراز به هیچ وجه مورد تایید فعالان بازار نیست.

وى معتقداست عدم تحویل خودرو در موعد مناسب از دلایل عمده گرانى خودرو در بازار به شمار مى رود.

رزمی ادامه مى دهد: باوجود اینکه شرکت هاى فروش خودرو مانند ایران خودرو و سایپا به تعهدات قبلى خود مبنى بر تحویل خودرو به متقاضیان عمل نکرده اند، چگونه مى خواهند بازار خودرو را کنترل کنند؟

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز