خبرگزاری کار ایران

ایلنا از وضعیت غذاخوری‌های فارس گزارش می دهد:

جای خالی مشتری در فست فودهای شیراز/ بیکاری بیش از 10 هزار کارگر روزمزد/ پیش‌بینی توقف فعالیت 40 درصد از رستوران‌ها در دوران پسا کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۴۳۳

این روزها مشتریان رستوران‌ها و فست فودهای شیراز به دلیل تداوم اپیدمی کرونا در کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده؛اگرچه در روزهای اخیر بسیاری از مردم به دلایلی از جمله عدم تمرین تاب‌آوری در شرایط بحران و اعلام بازگشایی دوباره همه مراکز اداری وتجاری از سوی مسئولان ، ویروس کرونا را مانند سابق جدی نمی‌گیرند،اما با همه اینها هنوز بسیاری از مراکز تجاری و تفریحی رونق گذشته را ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دایر و یا تعطیل بودن ساندویچى‌ها و فست‌فودها در شیراز دیگر تفاوتى ندارد و مغازه‌داران به شدت در مضیقه قرار گرفته‌اند. از زمانى که ویروس کرونا در ایران اپیدمی شد  وجان خیلی‌ها  را گرفت ،بسیارى از نیروها و کارگران مشغول در اغذیه فروشی‌ها به دلیل تعطیل شدن فست فودها و رستوران‌ها، بیکار شده‌اند.

بسیارى از مغازه‌داران فست فود و رستوران در شیراز مى گویند: آن تعداد از مشتریانى که مراجعه مى کنند، با وسواس خیلى زیاد غذا سفارش مى دهند؛ آنها دوست دارند بیشتر از غذاهاى بسته‌بندى شده در کارخانه‌ها استفاده کنند تا از غذاهاى گرمى که در رستوران طبخ مى‌کنیم.

 احمد پناه رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز هم مى‌گوید: پیش بینى کردیم که شیوع کرونا در یک ماه، بیش از 100 میلیارد تومان به ساندویچى‌هاى شیراز خسارت وارد کرده، به‌طورى که این آمار شامل 300 واحدى که در حال راه اندازى بودند، نمى‌شود.

باز و بسته بودن ساندویچی ها تفاوتی ندارد

محمدرضا احمدپناه در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در حال حاضر باز و بسته بودن مغازه‌هاى ساندویچى در سطح شهر شیراز چندان با هم تفاوت ندارد، مى افزاید: در شرایط فعلى مردم به دلایل متعددى از خرید ساندویچ در سطح شهر واهمه دارند.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با بیان اینکه حدود 80 درصد مغازه‌ها و فست فودهاى شیراز در مغازه هاى استیجارى فعالیت مى کنند مى افزاید: مالکان زمانى که مى بینند مغازه ها باز هستند اقدام به دریافت اجاره بها مى کنند و این مهم سبب شده که ساندویچى ها و فست فودهاى سطح شهر شیراز در تمام بخش ها با مشکل مواجه شوند.

 بیکاری حدود 10 هزار کارگر ساندویچی در شیراز

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با اشاره به اینکه شیوع کرونا و تعطیلى مغازه هاى ساندویچى باعث شد که حدود 10 هزار نفر از کارگران مغازه‌هاى فست فود در شیراز بیکار شوند، ادامه مى دهد: متاسفانه تعدادى از این افراد فعالیت‌شان به صورت موقت بود که شامل بیمه بیکارى نمى شدند.

احمدپناه با بیان اینکه هنوز تعدادى از کارگران از مزایاى بیمه بیکارى استفاده‌نکرده اند، مى افزاید: هنوز مغازه‌داران براى ابطال پروانه هایشان به اتحادیه مراجعه نکرده‌اند که پیش بینى مى‌کنیم بیش از 50 درصد مغازه‌داران ساندویچى و فست فود در شیراز از تیر ماه اقدام به ابطال پروانه‌هایشان کنند.

جای خالی مشتری در فست فودهای شیراز/ بیکاری بیش از 10 هزار کارگر روزمزد/ پیش‌بینی توقف فعالیت 40 درصد از رستوران‌ها در دوران پسا کرونا

وى با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد مغازه‌هاى ساندویچى و فست‌فودها در شیراز فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند، بیان مى‌کند: این در حالى است که 70 درصد مابقى مغازه‌ها هم چنان تعطیل هستند.

 پیش‌بینی انصراف 40 درصدی  شاغلان صنف غذا از کار در رستوران‌ها

 رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز هم با اشاره به زیان مالى ناشى از تعطیلى دوماهه رستوران‌ها، از بیکارى 80 درصد از کارگران و پرسنل این واحدها خبر مى دهد؛ این در حالى است که اغلب کارگران شاغل در واحدهاى صنفى خوراک، به صورت روزمزد کار مى کنند که در پى شیوع کرونا تعدیل شده یا نزدیک به دو ماه است که دستمزدى دریافت نکرده اند.

کورش صالحى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تمام زیر مجموعه‌هاى اتحادیه مانند رستوران،تالارهاى پذیرایى، چایخانه‌ها و ....... فعالیت‌شان از 4 اسفند سال گذشته به صورت کامل متوقف شد، مى افزاید: با توجه به اینکه حدود 1200 واحد صنفى زیرمجموعه اتحادیه رستوران ها و سفره خانه هاى سنتى قرار دارند، بنابراین این اتفاق سبب شد که تمام واحدهاى ما با مشکلات جدى مواجه شوند.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادى از بیرون‌برهاى سطح شهر شیراز فعالیت‌شان را آغاز کرده‌اند، مى‌افزاید: اما تعدادى از آنها هم به دلیل مشکلات موجود دیگر توان فعالیت ندارند.

وى با بیان اینکه پیش‌بینى مى‌شود که در دوره پسا کرونا 40 درصد رستوران‌ها و بیرون‌برها در سطح شهر شیراز از ادامه فعالیت منصرف شوند، مى گوید: این در حالى است که این افراد در دوره پسا کرونا توان پرداخت اجاره مغازه را هم ندارند، چرا که در حال حاضر با کمبودها و مشکلات زیادى مواجه شده اند.

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌ها و سفره خانه‌هاى سنتى شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلى سازمان دارایى اقدام به اخذ مالیات هاى سال 97 به صورت دو الى سه برابرى از فعالان رستوران و مغازه هاى تحت پوشش کرده است، مى افزاید: بى شک در شرایط فعلى که اصناف با مشکلات زیادى مواجه هستند و همه در آستانه ورشکستگى قرار دارند، اخذ مالیات بارى اضافى بر دوش فعالان این حوزه است.

صالحى با اشاره به اینکه حدود 80 درصد زیر مجموعه صنف ما در مغازه‌هاى استیجارى فعالیت مى‌کنند، ادامه مى‌دهد: تنها تعداد افراد کمى مبلغ اجاره بها را بخشیدند و تعدادى هم به مغازه‌داران فرصت داده‌اند، بسیارى از مغازه‌داران هم مبلغ اجاره بها را از میزان رهن مستاجران کسر مى‌کنند.

بیکاری 4800 کارگر رستوران‌ها در شیراز

 صالحى با اشاره به اینکه تمام کارگران اتحادیه ما در زمان شیوع کرونا اخراج شدند، مى‌افزاید:در شرایط فعلى در رستوران‌ها و چایخانه‌هاى شیراز حداقل حدود 5 تا 7 کارگر فعالیت مى‌کنند این در حالى است که بعضى از رستوران‌ها هم حدود 200 نفر کارگر دارند که با احتساب تعداد رستوران‌ها و بیرون‌برها حدود 4800 کارگر در زیر مجموعه اتحادیه ما در شیراز بیکار شده اند.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز