خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان ۶۵ سال است/ اعلام شایع‌ترین سرطان‌ها در کردستان

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۴۸۰

معاون امور بهداشتی‌دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی - عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان کردستان را ۶۵ سال عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم قادری در این باره اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است، افزود: در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ذکر کرد: اهمیت به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن امری بسیار ضروری و مهم است و نیازمند همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف نظام سلامت است.

 قادری با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، بیان کرد: ۴۰ درصد از سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین موارد در پیشگیری و کنترل سرطان، آگاهی آحاد جامعه در مورد علائم خطر سرطان از جمله وجود توده‌های زیرپوستی و پوستی، خون در ادرار و مدفوع، مشکل در بلع غذا، کاهش وزن بدون دلیل است، افزود: با رعایت سبک زندگی سالم، عدم استعمال دخانیات، مدیریت استرس، انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم، پرهیز از مصرف الکل، قرار نگرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای و مراجعه زودهنگام به پزشک در صورت بروز علائم، می توان از سرطان پیشگیری کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: طبق آخرین آمار از سال ۹۴، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و ۹۶۷ مورد است در حالی که این آمار در سطح کشور ۱۰۹ هزار و ۶۷۳ نفر است.

 قادری ذکر کرد: از تعداد یک هزار و ۹۶۷ مورد مبتلا به سرطان در مدت زمان یادشده در استان، ۴۶ درصد از سرطان‌ها در زنان و ۵۴ درصد در مردان گزارش شده است در حالی که ۵۳ درصد از سرطان‌ها در سطح کشور در مردان و ۴۷ درصد در زنان رخ می‌دهد.

وی شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص، کولورکتال و در سطح کشور سرطان پستان، پروستات، پوست، معده و کولورکتال نام برد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، همچنین شایعترین سرطان‌ها در جمعیت مردان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده و کولورکتال نام برد.

به گفته قادری میانگین سن مبتلایان به سرطان در استان حدود ۶۵ سال است.

وی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در استان را طبق آمار سال ۹۴ حدود ۱۴ درصد عنوان کرد و افزود: بهترین راه تشخیص بیماری سرطان، استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی تأیید شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز